آگاهی بسیار پایین مردم از روش‌های پیش‌یابی سرطان روده

تنها 5 درصد از مردم از روشهای پیش‌یابی سرطان روده بزرگ که منجر به تشخیص به موقع این سرطان می شود، آگاهی دارند.
کد خبر: ۶۷۸۶۴۶
آگاهی بسیار پایین مردم از روش‌های پیش‌یابی سرطان روده

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، دکتر فرزاد بیدوئی، مدیر آموزش و پژوهش بیمارستان فوق تخصصی رضوی، ضمن بیان این مطلب، اهتمام مردم به روشهای پیش‌یابی و تست‌های مربوط به تشخیص زودهنگام را یکی ازگام‌های مهم درمان سرطان روده بزرگ دانست.

بیدوئی که در حاشیه نخستین کنگره بیماری‌های التهابی روده در بیماری رضوی مشهد مقدس سخن می‌گفت، ضمن تاکید به اهمیت به توجه به بیماری‌های التهابی روده موسوم به IBD ، خاطرنشان کرد که این بیماری‌ها در دراز مدت 8 تا 20 درصد، ریسک ابتلاء به سرطان‌های کلورکتال و روده بزرگ را افزایش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه طبق پژوهش اخیر انجام شده در شهر مشهد، کمتر از 5 درصد مردم، در مورد تست‌های پیش‌یابی سرطان کلورکتال و روده بزرگ آگاه هستند، این رقم بسیار پایین ارزیابی کرد و نقش بسیار مهم رسانه‌ها در خصوص دادن پیش‌آگهی به مردم را مورد تاکید قرار داد.

بیدوئی سه روش «تست آزمایش خون منفی در مدفوع»، «کلونوسکپی» و «سیگموایدوسکپی» را سه روش مهم بیش‌یابی سرطان کلورکتال دانست و افزود: به نظر اغلب پزشکان گوارش، کلونوسکپی بهترین روش بیش‌یابی سرطان کلورکتال دانست.

این محقق سرطان، علائم انسدادی روده، نفخ، یبوست، اسهال، کاهش وزن، کاهش اشتها، خونریزی‌های پنهانی و آشکار و کم‌خونی را علائم مهم سرطان کلورکتال دانست.

وی زندگی بدون تحرک، رژیم غذایی پر از چربی و کالری و مصرف سیگار و الکل را از زمینه‌های پیدایش سرطان کلورکتال دانست و تاکید کرد که این بیماری در مردان کمی شایع تر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناهید زارع از تبریز
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
۰
۰
می خواستم فرمولی از یك شیمی دان كه در مانی در مورد سرطان روده یا پیشگیری از سرطان روده را كشف كرد ه در میان بزارم كه فوق العاده هست شش یا هفت عدد برگ كلم پیچ را در نیم لیتر اب جوش به مدت ده دقیقه می جو شانیم هر روز صبح و عصر یك لیوان میل میكنیم تا پنج روز ادامه می دهیم و بعد از سه روز استراحت دوباره پنج روز ادامه میدهیم همزمان در مدفوع خود شاهد دفع چربی زیاد خواهید بود این تعریف از ابراهیم عدنان سراج اوغلو است

نیازمندی ها