اولتیماتوم مالیاتی به طلافروشان

شرایط تقسیط معوقات مالیاتی اعلام شد

این چندمین بار است که سازمان امور مالیاتی کشور از دست بهانه‌جویی و کارشکنی طلافروشان در پرداخت مالیاتشان می‌نالد.
کد خبر: ۶۷۸۱۸۸
تافته‌های جدابافته

به خاطر داریم که این صنف حدود پنج سال پیش به همراه شمار معدودی از اصناف کشور در واقعه‌ای که رسانه‌ها به حق به آن نام «جنگ زرگری» دادند، در اعتراض به اعمال مالیات بر ارزش افزوده،‌ اقدام به اعتصاب و بستن مغازه‌هایشان کردند، اما با واکنش صحیح رسانه‌ها و افکار عمومی مجبور به عقب‌نشینی شدند.

اما ظاهرا این ماجرا هنوز سر دراز دارد به طوری که رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور باز هم برای گلایه از بهانه‌ جویی‌های متنوع این صنف متمول از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده‌شان، دست به دامان رسانه‌ها شده است.

به گفته علی عسکری، با وجود توافقات متعددی که با این صنف برای پرداخت مالیات انجام شده و در یکی از آنها، طلافروشان ملزم به تهیه و ارائه فاکتورهای مخصوص 3برگی به مشتری و شفاف شدن خرید و فروش و میزان سود دریافتی‌شان شده‌اند، اما آنان به شکلی از اشکال از انجام این توافق خودداری می‌کنند؛ یا برای جلب مشتری بیشتر، این مالیات را ازخریدارشان نمی‌گیرند، یا اگر می‌گیرند به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمی‌کنند و در نهایت از فاکتورهای استاندارد و شفاف استفاده نمی‌کنند.

افکار عمومی بخوبی می داند که با وجود این که پرداخت مالیات برای همه ایرانیان و مشاغل یک وظیفه قانونی است، اما ظاهرا این وظیفه برای قشر ضعیف حقوق‌بگیر و کارمند و کارگر، «وظیفه‌تر» شده است. چرا که آنان با کسر نقدی مالیات، بیش از دریافت حقوقشان سهم بزرگی از درآمدهای مالیاتی کشور را تشکیل می دهند.

به عبارت دقیق‌تر حقوق بگیران، بیش از 2.5 برابر اصناف، تامین‌کننده درآمد مالیاتی دولت هستند و این امر با توجه به توان مالی و سرمایه در اختیار این دو قشر، یک بی‌عدالتی بسیار آشکار است و اکنون که اصلاحیه قانون مالیات‌ها در مجلس مطرح است، باید برای آن فکری کرد.

در مورد اخیر هم از سازمان امور مالیاتی کشور انتظار می‌رود با استفاده صحیح از ظرفیت رسانه‌ها، افکار عمومی را نسبت به عملکرد این تافته‌های جدابافته آگاه کرده و جلوی تکرار «جنگ زرگری» را در پرداخت مالیات بگیرد. چرا که ظاهرا برخی احساس کرده‌اند خونشان نیز همرنگ جنس عرضه شده‌شان است.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها