نحوه تعیین شهریه مدارس غیردولتی، میزان افزایش شهریه، آسیب شناسی مدارس از راه دور، تدوین دستورالعمل نحوه پرداخت حقوق معلمان مدارس غیردولتی، عدم دریافت پول یا چک از والدین تا قبل از ابلاغ دستورالعمل تعیین شهریه مدارس، تدوین طرحی ویژه برای بیمه معلمان مدارس غیردولتی و ... از مهمترین محورهای نشست خبری امروز رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده بود.
کد خبر: ۶۷۷۸۱۳
افزایش 10 تا 30 درصدی شهریه مدارس غیردولتی

مرضیه گرد معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی، توسعه مشارکت های مردمی و خانواده در نشست خبری صبح دوشنبه با تشریح برنامه های این سازمان و اعلام تدوین دستور العمل تعیین شهریه مدارس غیر دولتی گفت: سازمان مدارس غیردولتی با رویکرد استفاده از کمک‌های مردمی و مشارکت آنها ایجاد شده است. به استناد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی در خدمت جامعه بزرگ آموزش و پرورش هستیم.

وی افزود: یکی از سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکت‌های مردمی است که بخشی از این مشارکت‌ها از طریق توسعه مدارس غیردولتی محقق می‌شود. چرا که مدارس غیردولتی می‌توانند بخشی از تراکم دانش آموزی در مدارس دولتی را کاهش داده و پذیرای دانش آموزان باشند؛ با تأسیس مدارس غیردولتی شاهد بودیم که تعداد شیفت‌های مدارس دولتی کاهش یافت. بطوریکه در کشور مدارس دو شیفته داریم ولی از مدارس سه تا چهار شیفته خبری نیست. در حقیقت مدارس غیردولتی به کیفیت بخشی مدارس دولتی کمک می‌کند.

آسیب شناسی مدارس از راه دور

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با اشاره به اینکه برای بازماندگان از تحصیل نیز مدارس آموزش از راه دور ایجاد شده است گفت: اکنون در حال بازنگری و آسیب شناسی این مدارس هستیم. همچنین مدارس هیات امنایی از طریق فعالیت اعضای هیئت امنا به آموزش دانش آموزان مشغول هستند.

گرد عنوان کرد: برنامه‌های ما در چند محور خلاصه می‌شود از جمله حمایت و کیفیت بخشی که تلاش می‌کنیم به تمام ابعاد شوراها و تصمیم‌سازی‌های آنها توجه کنیم و به سمت اجرای موفقیت آمیز تصمیمات شوراها حرکت کنیم. بخش دیگر از فعالیت های ما کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی و پرورشی در مدارس غیر دولتی، هیئت امنایی و راه دور است.

تعیین شهریه مدارس غیردولتی بر مبنای 7 شاخص ویژه

وی در پاسخ به خبرنگاری درباره تعیین شهریه مدارس غیر دولتی و تفاوت الگوی تدوین شده با سال قبل توضیح داد: الگوی شهریه با استناد به قانون و با در نظر گرفتن شاخص های ویژه تعیین شده است. اگر مدرسه ای ادعا می کند که شهریه اش 18 تا 20 میلیون تومان است باید برای ادعایش سندی داشته باشد و نحوه آموزشهای ویژه خود را به ما ارائه دهد.

گرد تصریح کرد: شهریه مدارس براساس حق الزحمه و حق التدریس معلمان، نرخ محل مدرسه و تعداد ساعات آموزشی و شاخص های دیگر مشخص می شود. براساس این الگو حتی برخی از مدارس ممکن است افزایش شهریه نداشته باشند.

وی درباره اینکه تعدادی از مدارس شهریه خود را تا 70 درصد برای سال تحصیلی آینده افزایش داده اند گفت: شوراهای نظارت هر منطقه در استان ها موظفند پس از ابلاغ دستور العمل شهریه موضوع و نظارت های خود را انجام دهند البته در روز گذشته مطلع شدیم که دو سه مدرسه افزایش خارج از دستور العمل داشتند که به مدیران منطقه گزارش داده شد تا نظارت های بیشتری را بر عملکرد مدیران انجام دهند.

تدوین دستورالعمل نحوه پرداخت حقوق معلمان مدارس غیردولتی

وی درباره نحوه پرداخت حقوق معلمان در مدارس غیر دولتی گفت: در این زمینه نیز دستور العمل هایی در حال تدوین است و ما نیز در کمیسیون اجتماعی این موضوع را پیگیری می کنیم تا یکسان سازی حقوق معلمان مدارس غیر دولتی در سراسر کشور تحقق یابد چراکه اگر مدرسه ای حقوق معلمانش کافی نبوده و یا از معلمانی بدون تخصص استفاده کنند کیفیت آموزش به مراتب پایین آمده و خود مدیر اولین نفری است که آسیب خواهد دید.

شهریه مدارس دیگر درصدی افزایش نمی یابد

در ادامه همچنین مجتبی زینی وند مدیر کل سازمان مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش درباره تفاوت الگوی شهریه امسال با سال گذشته توضیح داد: تفاوت این الگو با سال گذشته در این است که براساس این الگو شهریه مدارس مطابق با هزینه های تمام شده محاسبه و تعیین می شود. در سال های گذشته شهریه مدارس درصدی اضافه می شد بدون توجه به کیفیت و ظرفیت اما امسال هفت سرفصل برای تعیین شهریه مشخص شده است که این سرفصلها باید به تایید شورای تعیین شهریه در هر منطقه برسد و تلاش شده است تا تمامی فعالیتها مبتنی بر اسنادی باشد که مدیران و موسسان مدارس غیر دولتی ارائه می کند.

توجه به بیمه معلمان مدارس غیردولتی در تعیین شهریه مدارس

وی به یکی دیگر از تفاوتهای تعیین شهریه اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته به بیمه معلمان اشاره نشده بود که امسال این موضوع به شکل ویژه و همچنین در کنار آن کیفیت بخشی فعالیت های پرورشی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شهریه مدارس در سال تحصیلی جدید بین 10 تا 30 درصد افزایش خواهد داشت گفت: با تدوین الگوی تعیین شهریه حتی شاهد هستیم که برخی از این مدارس افزایش شهریه نخواهند داشت اما با توجه به تورم در نظر گرفته شده به این مدارس اجازه داده ایم تا 10 درصد شهریه خود را افزایش دهند. تفاوت دیگر این الگو آن است که افزایش شهریه برای همه مدیران یکسان نیست.

تکذیب افزایش 70 درصدی شهریه برخی از مدارس

زینی وند ضمن تکذیب افزایش 70 درصدی شهریه مدارس گفت: تعداد معدودی از مدارس تا روز گذشته شهریه ها را اعلام کرده بودند که تذکر کتبی به تمامی مدیران داده شده است و تا زمان مشخص شدن تعیین شهریه هیچ مدیری حق ندارد شهریه مدرسه را اعلام کند و یا چک از والدین دریافت کند.

دریافت پول قبل از ابلاغ دستورالعمل تعیین شهریه مدارس تخلف است

به گفته وی همچنان الگوی تعیین شهریه مدارس در حال پردازش است و اگر مدارس قبل از ابلاغ دستورالعمل اقدام به دریافت شهریه کنند تخلف انجام داده و باید بازرسان با آنها برخورد کند ضمن آنکه والدین می توانند اعتراض خود را به شورای تعیین شهریه منطقه اعلام کنند.

وی درباره نحوه نظارت بر ثبت نام مدارس غیر دولتی گفت: در کنار تدوین دستور العمل نظارت جامع، دستور العمل ویژه نظارت شهریه اعلام شده است و روز گذشته بازرسان به چهار مدرسه سر زده اند و افرادی که تخلف داشته اند به صورت کتبی به بازرسان تعهد داده که شهریه غیر قانونی از والدین دریافت نکنند. در یک مورد نیز مدیر مدرسه تمامی چک های دریافتی از والدین را به آنها پس داد تا پس از ابلاغ دستور العمل از والدین پول دریافت شود.

پرداخت هزینه برای سرویس و ناهار اجباری نیست

زینی وند درباره هزینه های اضافه ای که برخی مدیران مدارس از والدین دریافت می کنند گفت: این مبالغ با توافق مدیر و ولی دانش آموز است. گاه پیش می آید که شورای مدرسه یا انجمن اولیا مربیان برای ارائه خدمات ویژه همچون سرویس مدرسه، غذا و یا لباس متحد الشکل مصوبه ای را تصویب می کند اما اعلام کرده ایم که ارائه این خدمات ویژه نباید به صورت اجباری باشد و تنها براساس توافق مدیر با والدین است.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در پاسخ به خبرنگاری در مورد روند ثبت نام و اینکه برخی از مدیران تا ساعت 12 شب در حال ثبت نام دانش آموزان هستند گفت: برخی از مدارس ما با حجم انبوهی از مراجعه کنندگان برای ثبت نام مواجهند و به عنوان مثال مدرسه ای تنها صد نفر ظرفیت پذیرش دارد اما هزار و 700 نفر به آن مراجعه کرده اند که باید دانش آموزان متناسب با شاخص های تعیین شده انتخاب شوند که گاه انتخاب این دانش آموزان زمان بر است.

گرد درباره امنیت شغلی معلمان در مدارس غیر دولتی نیز توضیح داد: در الگوی تعیین شهریه یک شاخص برای بیمه مزایای کارکنان و معلمان مدارس غیر دولتی تعیین شده است و چنانچه مدیر حقوق تعیین شده را به معلمش پرداخت نکند تخلف کرده و شورای نظارت استان مسئول بررسی و رسیدگی به آن است و اگر این موضوع ادامه دار باشد شهریه مدرسه قطعا کاهش پیدا می کند.

تدوین طرحی ویژه برای بیمه معلمان مدارس غیردولتی

وی توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: البته طرحی برای بیمه معلمان در حال تدوین است تا با یک الگوی یکسان در سراسر کشور بیمه معلمان اجرا شود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های ما ساماندهی نیروی انسانی است گفت: امیدواریم تا پروژه رتبه بندی و توانمند سازی معلمان به سرانجام برسد تا شاهد افزایش کیفیت آموزشی در مدارس غیر دولتی نیز باشیم.

وی درباره نحوه نظارت بر آزمون های ورودی و کیفیت بخشی مدارس غیر دولتی گفت: کمیته ای در مدارس غیر دولتی تشکیل شده است که فعالیت های خوبی را برای تعیین شاخص های متعدد به منظور اندازه گیری کیفیت آموزشی تعیین کرده اند. تمام مدارس ما از نظر آموزشی و پرورشی همانند مدارس دولتی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی افزود: پس از تدوین شاخص ها تمامی موارد در قالب یک بسته به همه ارائه می شود و متناسب با همان بسته مدارس غیر دولتی مورد ارزیابی قرار می گیرد. ما در صدد هستیم فاصله مدارسی را که برای ارتقای کیفیت آموزشی تلاش می کنند با مدارسی که به نیت کسر سرمایه مادی راه اندازی شده است کم کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا در برخی از مدارس اجازه ورود بازرس داده نمی شود گفت: اگر چنین موردی است باید به حال مدیر آن منطقه تاسف خورد. ضمن آنکه کانال های نظارتی ما در سراسر کشور بسیار گسترده است و تاکنون چنین موردی به ما گزارش نشده است.

خرید خدمات آموزشی با توافق مدیر با آموزش و پرورش انجام می شود

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره نحوه خرید خدمات آموزشی گفت: خرید خدمات آموزشی به این معناست که آموزش و پرورش با تراکم دانش آموزی بالایی مواجه می شود و گاه برخی از کلاس ها تعدادشان به 50 نفر می رسد. این طرح مربوط به خرید صندلی های خالی در مدارس غیر دولتی است که با توجه به اعلام ظرفیت مدرسه توافق مدیر مدرسه با آموزش و پرورش شاخص هایی که برای دانش آموز در نظر گرفته شده است انجام خواهد شد. شاخص های در نظر گرفته شده مانند فرزندان خانواده فرهنگیان، نزدیکی دانش آموز به محل مدرسه و غیره است که با توجه به آنکه امسال نخستین سال اجرای آن است نحوه اجرای آن را بررسی و ارزیابی کنیم.

گرد با اشاره به اینکه این موضوع قدم خیری است که دغدغه والدین در موضوع تراکم دانش آموزی از بین برود تصریح کرد: آموزش و پرورش سرانه هر دانش آموزی که به مدرسه غیر دولتی می رود را به مدیر پرداخت می کند و در ارائه خدمات آموزشی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی درباره تعطیلی پنجشنبه های مدارس غیر دولتی نیز گفت: مدارس غیر دولتی اصولا در روزهای پنجشنبه نیز فعالیت های آموزشی و پرورشی داشته البته این موضوع نیز با توافق آموزش و پرورش، مدیر مدرسه و اولیا خواهد بود.

وی درباره نحوه انتخاب معلمان مدارس غیر دولتی و تعیین شاخص های اخلاقی گفت: تمامی معلمانی که انتخاب می شوند باید ضوابط عمومی آموزش و پرورش را رعایت کنند شایستگی اخلاقی آنها بر اثر نظر گزینش آموزش و پرورش خواهد بود و هر ساله مدیران مدارس موظف هستند یک و نیم برابر ظرفیت نیروهای خود را به گزینش آموزش و پرورش معرفی کرده و معلمان پس از عبور از کانال گزینش اجازه آموزش در مدارس غیر دولتی را دارند.

آموزشهای بدو و ضمن خدمت برای معلمان مدارس غیردولتی

وی ادامه داد: البته درصدد هستیم برای معلمان مدارس غیر دولتی آموزش های بدو خدمت و ضمن خدمت را در دستور کار قرار دهیم ضمن آنکه برای سال تحصیلی آینده نیز آموزش های ضمن خدمت به تمام معلمانی که کتاب های جدید التالیف در اختیار دارند داده شود.

شورای نظارت باید تبلیغات مدارس را ارزیابی کند

گرد درباره این که در تبلیغات مدارس غیر دولتی گاه به دروغ برخی از اسامی قبول شدگان در کنکور از سوی مدیران مدارس اعلام می شود گفت: تبلیغات مدارس متناسب با توان آنهاست. ما نیز به طبع وظایف تعیین شده نظارت های لازم را انجام می دهیم اما اگر خانواده ها در مبنای تبلیغات اقدام به ثبت نام می کنند باید این توضیح را بدهم که در بخش دوم دستور العمل جامع در خصوص نحوه اجرای قوانین و تبلیغات اشاره شده است اما در این موضوع نیز می توان در تعامل با سازمان سنجش اسامی افراد تبلیغ شده مورد ارزیابی قرار گرفته و اگر مدیری اقدام به تبلیغ دروغین کند با آن برخورد شود.

وی تصریح کرد: قطعا شورای نظارت بر عملکرد مدارس غیر دولتی و کارشناسان این شورا مستندات و تبلیغات انجام شده از سوی مدارس را جمع آوری و در تعامل با سازمان سنجش تمامی موارد را بررسی خواهد کرد.

این مسئول در پاسخ به سوال دیگری درباره دور زدن قانون مدارس غیر دولتی برای افزایش شهریه توسط مدیران مدارس گفت: ما قانون را وضع می کنیم و همه باید اخلاق مدار نسبت به این قانون باشند البته در برخی موارد چنین دور زدن هایی وجود دارد اما ما امیدواریم با توجه به برنامه شفاف سازی دستورالعمل کسی نتواند قانون افزایش شهریه را دور زند.

وی همچنین درباره بالاترین میزان شهریه مدرسه در شهر تهران براساس الگوی تعیین شهریه مدارس گفت: هنوز رصد اطلاعات ما به اتمام نرسیده است و نمی توان بالاترین میزان شهریه را اعلام کرد اما باید گفت که بیشتر گرانی شهریه مدارس غیر دولتی به دلیل بالا بودن اجاره بهای مدرسه است که اگر این مشکل حل شود قطعا تاثیر بسیار زیادی در شهریه دارد. البته قرار است شورای نظارت هر استان نرخ مکان مدرسه را بر متر مربع قیمت گذاری کرده و به ما اعلام کند.

عباسپور مدیر شوراهای آموزش و پرورش درباره جایگاه شوراها در معاونت گفت: قانون شورای آموزش و پرورش در سال 72 تصویب شده که براساس این قانون عالی ترین مقام هر استان رئیس شورا است. زیر مجموعه شورا پنج کارگروه تشکیل شده که آنها مسائل هر استان و شهرستان را نیازسنجی کرده و برای تصویب به شورا می آورند ضمن آنکه دوره های آموزشی برای کارگروه ها تشکیل شده است از سوی دیگر قرار است تفاهم نامه ای میان وزیر آموزش و پرورش و رئیس شورای عالی استان ها برای توسعه فعالیت ها و بازخوانی قوانین شوراها به امضا برسد. ( مهر )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها