شاهکار وفایی در مسابقات آزاد اسنوکر ولز با پیروزی مقابل نفر اول دنیا

پیروزی حسین مقابل ترامپ!

ورزش حرفه ای با جنبه های مالی پیوندی بسیار مستحکم دارد به گونه ای که بدون منابع مالی اصلا به حضور در ورزش حرفه ای هم نمی توان فکر کرد.
کد خبر: ۶۷۷۳۱۴
قهرمان شو تا میلیونر شوی

جام جم ورزشی / بسیاری از نخبه های ورزش دنیا اگر پای جنبه های مالی و جوایز نقدی کلان در میان نباشد حتی حاضر نیستند فکر پشت سر گذاشتن تمرینات سخت به منظور حضور در رقابت های مختلف را به ذهن راه بدهند چه برسد به اینکه آن را عملی کنند. در واقع می توان گفت میزان جوایز نقدی رقابت های مختلف گاهی اوقات با تلاش یک ورزشکار رابطه مستقیم دارد بدین ترتیب که هر چقدر میزان جایزه نقدی بیشتر باشد به همان میزان تلاش یک ورزشکار هم بالاتر می رود.

ارتباط سیستم حرفه ای شدن با افزایش جوایز نقدی
با روند حرفه ای ورزش دنیا در تمامی رشته ها سیستم حاکم بر برگزاری برخی از رقابت های معتبر جهانی زمین تا آسمان با آنچه که در گذشته بود تفاوت دارد. اکنون در این سیستم تلاش بر جذب بیشتر تماشاگر و به دست آوردن تبلیغات بیشتری است تا از این رهگذر درآمد های بیشتر و هنگفت تری نصیب مسئولان برگزاری رقابت ها شود. بخشی از تلاش هایی که در ورزش برای پیشرفت بیشتر و حرفه ای شدن صورت می گیرد به اختصاص دادن جوایز نقدی کلان به ورزشکاران است. در گذشته ای دور حتی برترین و معتبرترین تورنمنت های ورزشی در سراسر دنیا پاداش های کلانی نداشتند و تلاش برای معرفی رقابت ها به مردم و طی کردن مراحل ابتدایی توسعه و پیشرفت یک رشته ورزشی بود، اما اکنون اوضاع کاملا فرق می کند. در سطح ورزش حرفه ای دنیا قهرمانان رشته های تیمی درتورنمنت های معتبر جوایزی میلیون دلاری دریافت می کنند اما ورزشکاران رشته های انفرادی اوضاع بهتری دارند چرا که آنها هم در صورت قهرمانی جوایز میلیونی دریافت می کنند و البته به تنهایی و بدون تقسیم کردن با کسی این جایزه کلان را به جیب می زنند. خیلی وقت است که رشته های انفرادی از لحاظ درآمد زایی از برخی رشته های توپی و تیمی جلو زده اند اما روی هم رفته باید گفت ورزش حرفه ای دنیا به سمت و سویی رفته است که بخش عمده همه چیز به جوایز نقدی کلان و پاداش های قابل توجه ختم می شود.

اسپانسرها وارد می شوند
همانطور که در مطالب مربوط به این پرونده می خوانید قهرمانان رشته هایی همچون تنیس، گلف و یا حتی رشته های تیمی همانند فوتبال پاداش های نقدی کلانی به جیب می زنند. اما چه کسی چنین پاداش کلانی را به قهرمانان و نایب قهرمانان می دهد؟ اصولا جوایز نقدی کلان رقابت های مختلف را نهادهای مختلفی تامین می کنند. گاهی فدراسیون های ورزشی با توجه به میزان درآمد زایی رقابت ها و سودی که به دست می آورند این پاداش را به قهرمانان اختصاص می دهند اما در اکثر موارد این اسپانسرهای مالی قدرتمند و مشهور هستند که دادن این جوایز را بر عهده می گیرند. البته فراهم کردن جوایز میلیون دلاری کاری است که فقط از برندهای مشهور دنیای تبلیغات برمی آید. کمپانی های عظیم نایک، آدیداس، کاپا و ... از مشهورترین برندهای پوشاک و لباس ورزشی هستند که رد پایشان را می توان در بزرگ ترین تورنمنت های ورزشی دنیا دید.

سهم بیشتر مردان در جوایز نقدی
ورزش در میان مردان اصول پیشرفته تری دارد، رقابت های مربوط به مردان پربیننده تر و جذاب تر است و با این اوصاف عجیب نیست که جوایز نقدی اختصاص داده شده به قهرمانان مرد در رشته های مختلف ورزشی از همتایان مونث شان بیشتر باشد. البته در این میان استثناهایی هم وجود دارد به این ترتیب که ورزشکاران زن پاداش نقدی بیشتری را نسبت به ورزشکاران مرد می گیرند اما روی هم رفته این مردان هستند که در بیشتر مواقع جوایز نقدی قابل توجه تری دارند.
در مطالب این پرونده به اندازه کافی درباره میزان جایزه نقدی قهرمانان رشته های پولساز و پربیننده پرداخته شده است. در ادامه نگاهی کوتاه به برخی دیگر از رشته های ورزشی می اندازیم که در قهرمانان و برنده هایش جوایز نقدی بسیار سنگین و کلانی دریافت می کنند:

• اسنوکر در مقایسه با گلف و یا تنیس رشته پر بیننده ای محسوب نمی شود اما گاه جوایز نقدی رقابت های جهانی بسیار بالاتر از جوایز نقدی تنیس و گلف است. در رقابت های معتبر اسنوکر جهانی که در کشورهای مختلف شامل هند، چین و یا استرالیا برگزار می شود قهرمانان بین 50 تا 90 هزار پوند جایزه نقدی دریافت می کنند. بد نیست بدانید استفن هنری قهرمان هفت باره رقابت های جهانی در یک سال می تواند هشت میلیون دلار از رقابت های مختلف جایزه نقدی کلان دریافت کند.
• برای رقابت های جهانی بیسبال کلاسیک نیز اصولا حاوی جایزه های نقدی بسیار کلانی است که در برخی از رشته های تیمی(به استثنای فوتبال) نظیر ندارد. دوره اخیر این رقابت ها سال گذشته به میزبانی ژاپن، پورتوریکو، تایوان و آمریکا برگزار شد و در پایان جمهوری دومینیکن به قهرمانی رسید و تیم های پورتوریکو و ژاپن دوم و سوم شدند. دومینیکنی ها به عنوان قهرمان دو میلیون و هفتصد هزار دلار گرفتند و به پورتوریکو و ژاپن به ترتیب یک میلیون و هفتصد و یک میلیون و دویست هزار دلار داده شد.
• سوارکاری از دیگر رشته هایی است که پول زیادی در آن وجود دارد البته به شرط آنکه پای قهرمانی در میان باشد. قهرمان برخی از تورهای سوارکاری مهم و معتبر دنیا جوایزی میلیونی دریافت می کنند اما یکی از بالاترین میزان جوایز نقدی در جام جهانی 2010 دبی اتفاق افتاد. قهرمان این رقابت ها چهار میلیون دلار دریافت کرد.
• جوایز نقدی رقابت های جهانی پینگ پنگ هرگز به پای تنیس نمی رسد اما در نوع خود جالب توجه است. قهرمان پینگ پنگ دنیا 20 هزار دلار دریافت می کند. نایب قهرمان 10 هزار و نفر سوم نیز پنج هزار دلار می گیرند.
• شاید عجیب به نظر برسد اما رقابت های جهانی دارت نیز دارای جوایز نقدی کلان است. در دوره اخیر رقابت های جهانی دارت یک بازیکن هلندی به مقام قهرمانی رسید. او برای این قهرمانی 250 هزار پوند جایزه نقدی گرفت. نرخ ثابت برای قهرمانان جهانی دارت همین میزان است که البته در سال های آینده افزایش هم می یابد.
• هاکی نیز آرام به سمت و سویی می رود که همانند فوتبال جایزه نقدی دریافت کند. قهرمان، نایب قهرمان و تیم سوم رقابت های جهانی در دوره اخیر و دوره بعد به ترتیب 800، 400 و 200 هزار دلار جایزه نقدی دریافت کرده و می کنند.
• ورزشکاران ورزش های زمستانی هم از دریافت جوایز نقدی کلان بی نصیب نیستند. نمونه جایزه های نقدی کلانی است که در ورزش های زمستانی به ورزشکاران و اسکی بازان داده می شود مربوط به رقابت های اسکی آلپاین است. قهرمانان این رقابت ها چیزی معادل 172 هزار و 500 فرانک معادل 191 هزار دلار پاداش می گیرند.

هیلدا حسینی خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها