گزیده عناوین روزنامه‌های صبح روز شنبه

کرباسچی: مردم ایران دروغگو هستند

گزیده عناوین روزنامه‌های صبح یکشنبه

5شنبه‌ پولی مغایر قانون

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون امید در اردوی اتریش موج می‌زند،مردم تایلند علیه کودتاچیان به خیابان‌ها ریختند،دموکراسی با طعم تجزیه،زنگ خطر برای مفسدان اقتصادی،5شنبه‌ پولی مغایر قانون، معاون اول احمدی‌نژاد در دادگاه،بازار ارز نزولی شد هرم نوسان‌گیر قیمت دلار و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۶۷۷۲۳۸
5شنبه‌ پولی مغایر قانون

5وطن امروز:شنبه‌ پولی مغایر قانون

اگر مثل معروف «هر دم از این باغ بری می‌رسد» را مصداق بارز حال و روز وزارتخانه 13 میلیونی آموزش و پرورش بدانیم، سخن به گزاف نگفته‌ایم. انگار حال و هوای این روزهای این وزارتخانه مهم به گونه‌ای شده است که هر روز باید منتظر یک طرح یا برنامه تازه‌ای باشیم. طرح‌ها و برنامه‌هایی که به گفته مدیران این وزارتخانه با ساعت‌ها کار کارشناسی تهیه و تدوین می‌شود اما در آن سوی ماجرا نمایندگان مجلس که مستقیم با قوانین سرو کار دارند و بر اجرای صحیح آن نظارت می‌کنند، برخی از این برنامه‌ها را مغایر با قانون اساسی می‌دانند! به تازگی پس از مدت‌ها بحث و تبادل نظر و اعلام نظرات موافق و مخالف درباره وضعیت کاری مدارس در روزهای پنجشنبه، باز هم خبری درباره پولی شدن استفاده دانش‌آموزان از خدمات روزهای پنجشنبه باعث شده است نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی درباره این طرح جدید وزارت آموزش و پرورش نقل محافل و رسانه‌ها شود. البته این بار ماجرا کمی متفاوت‌تر از گذشته است و نمایندگان مجلس اجرای طرح پنجشنبه‌های پولی و اختیاری را به نوعی تبعیض در بین دانش‌آموزان و همچنین مغایر با قانون اساسی می‌دانند.

اجرای پنجشنبه‌های پولی از سال جدید تحصیلی
شواهد موجود نشان می‌دهد قرار است این معادله عوض شود و صورت مساله روزهای پنجشنبه مدارس طور دیگری نوشته شود. به گفته علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، قرار است از سال تحصیلی جدید وضعیت پنجشنبه‌های مدارس به‌گونه‌ای دیگر اجرایی ‌شود. وی به طرحی اشاره دارد که از سال تحصیلی پیش رو اجرا می‌شود و بر مبنای آن فرم‌هایی در اختیار اولیای دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا آنها انتخاب کنند آیا مایل به استفاده از امکانات مدرسه در روز پنجشنبه هستند یا نه و در صورت تمایل باید هزینه‌های موردنظر را پرداخت کنند. بنابر اظهارات فانی، در این طرح جدید به اولیا می‌گوییم روز پنجشنبه را راه‌اندازی می‌کنیم و برنامه این است و هزینه آن هم این است؛ هر کسی مایل است می‌تواند پول بدهد و بیاید در مدرسه و سر کلاس؛ نه بار دولت را به لحاظ هزینه افزایش می‌دهیم و نه اجبار می‌کنیم.

صدای بهارستانی‌ها در آمد
اما هنوز یک روز از اعلام این خبر توسط وزیر آموزش و پرورش نگذشته بود که صدای نارضایتی و اعتراض نمایندگان بهارستان و تعدادی از کارشناسان در آمد. برخی نمایندگان موضوع تبعیض در بین خانواده‌ها را دلیل مخالفت خود با این طرح اعلام کردند و برخی دیگر با اشاره به رایگان بودن آموزش و پرورش طبق قانون اساسی از اقدام خلاف قانون وزارت آموزش و پرورش خبر دادند.

نگرانی نمایندگان از وضعیت آموزش و پرورش
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به «وطن امروز» می‌گوید: در حالی که براساس قانون اساسی آموزش عمومی باید رایگان باشد متاسفانه شاهد تفاوت عجیب و غریبی در ارائه سرویس آموزشی به مردم هستیم.بنا بر اظهارات این عضو کمیسیون آموزش مجلس به دلیل نبود نظارت‌های کافی کار به جایی رسیده است که برخی مدارس غیر‌انتفاعی شهریه‌های 15میلیونی از دانش‌آموزان طلب می‌کنند. به گفته سلیمی، به طور کامل روشن است که چنین سرویس‌دهی فقط به دانش‌آموزان دارا و متمول محدود می‌شود و پرسش نمایندگان از وزارت آموزش و پرورش این است که آیا این موضوع با عدالت آموزشی همخوانی دارد؟ وی ضمن گلایه از بحث برون‌سپاری وظایف در آموزش و پرورش می‌افزاید: برون‌سپاری وظایف در این وزارتخانه همه‌گیر شده و این موضوع نگرانی نمایندگان را در پی داشته است چرا که می‌تواند به بحث تبعیض بین دانش‌آموزان دامن زده و عدالت آموزشی را زیر سؤال ببرد.

به باور سلیمی درباره موضوع دریافت وجه در قبال ارائه خدمات در روزهای پنجشنبه هم همین شرایط حاکم است و به نظر می‌رسد با روح قانون اساسی مغایرت دارد و دلیل آن هم واضح است، چرا که ما دانش‌آموزانی داریم که قادر به خرید کتاب نیستند چه رسد به پرداخت هزینه برای پنجشنبه‌ها. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: از جمله موضوعاتی که زمینه‌ساز ایجاد چنین طرح‌هایی در آموزش و پرورش شده است نبود نظارت جدی بر نحوه آموزش است. چرا که برخی معلمان سر کلاس آنچنان که باید تدریس نکرده و از والدین درخواست می‌کنند برای فوق برنامه وجهی را پرداخت کنند تا جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان شود.

نظارت کمرنگ است
به گفته سلیمی لازم است مدیران آموزش و پرورش در بحث نظارت تجدیدنظر کرده و جدیت خود را به مردم ثابت کنند. پرسش من این است که تا به حال چند مدیر مدرسه به دلیل دریافت وجه از والدین توبیخ شده‌اند. این دردی است که اگر از هم‌اکنون درمان نشود افراد طبقه فرودست درباره آموزش هم مورد ظلم قرار می‌گیرند. وی درباره پنجشنبه پولی مدارس می‌افزاید: اگر خدمات ارائه شده در حیطه وظایف قانونی این وزارتخانه است پس چرا باید در قبال آن پول دریافت کند و اگر جزو وظایف تعریف شده این وزارتخانه نیست چرا باید به یک قشر خاص تعلق بگیرد و برخی را محروم باقی گذارد. بنابراین این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیگیری خواهد شد تا تخطی از قانون صورت نگیرد.

طبق قانون آموزش رایگان است
اما حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر عبادی از دیگر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به «وطن امروز» می‌گوید: طبق گمانه‌زنی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد این شیوه جدید آموزشی با قانون مغایرت داشته باشد. به گفته عبادی آنچه که به صراحت در قانون اساسی به آن اشاره شده است رایگان بودن آموزش و پرورش است. بر این اساس اگر خدمات ارائه شده در پنجشنبه‌ها جزو تکالیف و وظایف قانونی باشد که وزارت آموزش و پرورش مکلف به انجام آن است دریافت پول از والدین در ازای آن خدمات غیر‌قانونی است چرا که به موضوع تبعیض میان دانش‌آموزان دامن می‌زند.

انجام مشروط خدمات آموزشی
به گفته این عضو کمیسیون آموزش مجلس اگر خدمات ارائه شده در قالب این وظایف نباشد هم باز جای بحث باقی است که چه برنامه‌هایی، با چه هدفی و توسط چه سیستمی می‌خواهد انجام گیرد تا بر اساس آن تصمیم‌گیری نهایی صورت پذیرد. یعنی ارائه خدمات اضافی در روزهای پنجشنبه نمی‌تواند بهانه‌ای برای دریافت وجه باشد و لازم است با بررسی بیشتر مورد تصمیم‌گیری قرار گرفته و ارائه خدمات در این روز مشروط است.

جام جم

- روحانی با تاکید بر راهبرد «مقاومت» : نمی گذاریم قدرت​ها به ما زور بگویند
- اولین اعدام در پرونده 3000 میلیارد تومانی
- امید در اردوی اتریش موج می‌زند
- کاهش قیمت خودروهای خارجی

خراسان

- مه‌آفرید عامل اصلی فساد 3 هزار میلیاردی اعدام شد
- نامه وزیر بهداشت به رهبر انقلاب و بخشنامه وزیر کار برای اجرای سیاست های جمعیتی
- رئیس جمهور: در مذاکرات هسته ای نخواهیم گذاشت ابرقدرت ها به ما زور بگویند

کیهان

- رئیس‌جمهورطی سخنانی قابل تامل در همایش بیمه سلامت همگانی:نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد!
- شکرگزاری جمعی از فرماندهان و پرسنل یگان‌های منتخب نیروهای مسلح در حرم مطهر امام راحل
- با نادیده گرفتن مقررات حکومت نظامی مردم تایلند علیه کودتاچیان به خیابان‌ها ریختند
- مدیرمسئول کیهان: دولت‌ها اتاق فرمان نظام نیستند تحت فرمان نظامند

جمهوری اسلامی

- گزارش آمانو درباره ایران منتشر شد آمانو: فعالیت‌های هسته‌ای ایران فاقد انحراف است
- فهرست مقامات ملزم به اعلام دارایی‌ها اعلام شد
- رئیس جمهور در کنگره‌ تجلیل از خانواده شهدای فتح خرمشهر: نیازمندحماسه‌ای مانند فتح خرمشهر هستیم
- وزیر دفاع آمریکا: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

رسالت

- سالانه 7 میلیون زائر ایرانی به عتبات عالیات مشرف می‌شوند
- ضرورتی برای تشکیل فراکسیون اعتدال وجود ندارد
- دموکراسی با طعم تجزیه
- پاپ خواستارحل مسالمت آمیز بحران سوریه شد

سیاست روز

- رئیس‌جمهور در همایش بیمه سلامت: نمی‌توان به زور و با شلاق مردم را به بهشت هدایت کرد
- زنگ خطر برای مفسدان اقتصادی
- چشم امید غرب به صندوق‌های غرب اوکراین
-بودن یا نبودن اشتون، مسئله این نیست

حمایت

- آژانس اذعان کرد؛ نبود هیچ‌گونه انحراف در فعالیت هسته‌ای ایران
- میزان حقوق کارگران متناسب با رشد قیمت‌ها نیست؛ عقب‌ماندگی 69 درصدی دستمزدها از نرخ تورم
- اظهارات ظریف در وین 4 به روایت عراقچی؛ نیامدم کشورم را درآستانه حمله قرار دهم
- فرمانده کل سپاه: افزایش آمادگی دفاعی رویکرد اصلی سپاه است

وطن امروز

-اعدام بزرگ
-تشریح نامه محرمانه به روحانی
-5شنبه‌ پولی مغایر قانون
-مقامات مشمول طرح دارایی‌ها

مردم سالاری

- بازتاب گزارش آژانس بین‌المللی اتمی درباره ایران در رسانه‌های خارجیگزارش جدید آمانو بازهم دوپهلو
- نگذاریم که وضع بدتر از این شود که هست
- علی یونسی در دیدار با مراجع:تعداد مخالفان دولت بسیار اندک اما صدایشان بلند است
- 600 میلیارد تومان جزای نقدی مه‌آفرید امیرخسروی به حساب دولت واریز شد اعدام متهم ردیف اول پرونده 3 هزار میلیاردی

ابرار

- ناگفته های هاشمی از آزادی خرمشهر
- درصد طلاق‌های کشور متاثر از مساله اعتیاد است 55
- یک روزنامه عربستانی:‌ سیسی حمدین صباحی را مامور تشکیل کابینه می‌کند
- مه‌آفرید امیرخسروی اعدام شد

شرق

- رییس‌جمهوری: در زندگی مردم مداخله نکنیم
- معاون اول احمدی‌نژاد در دادگاه
- «مه‌آفرید» اعدام شد
-ارزیابی گزارش «آژانس»چربش واقع‌بینی بر ابهام‌سازی

دنیای اقتصاد

- سرمایه‌گذاران خارجی با قراردادهای جدید نفتی جذب می‌شوند استارت انقلاب در صنعت نفت
- حکم «مه‌آفرید امیرخسروی» اجرا شد اعدام مرد 3000 میلیاردی
- بازار ارز نزولی شد هرم نوسان‌گیر قیمت دلار
- رقابت سیاسی تجار برای ریاست‌جمهوری اوکراین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها