ماجرا از این قرار است که مدتی قبل سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام به نصب چند مجسمه شهری با موضوع فرهنگ کردی کرد.
در این خصوص، سه مجسمه شهری از دو هنرمند سرشناس کرد در سه نقطه شلوغ و پر رفت و آمد تهران نصب شد.
یکی از این آثار، مجسمه «مردی با چتر» اثر چنگیز اقبالی است که در ضلع جنوبی میدان هفتتیر نصب شده است.
اثر دیگر، تندیس مردی با لباس کردی در میدان ونک است که از آثار عفت جلیلنژاد محسوب میشود.
مجسمه سوم که حالا سوژه شده، تندیس شمشال نواز برجسته و مشهور کرد، قادر عبداللهزاده ملقب به «قاله مهره» است که در ورودی پارک فرهنگسرای ارسباران نصب شده است.
در یک حرکت پرسش برانگیز از سوی فرد یا افرادی که هویت آنان مشخص نیست، شمشال این مجسمه از دست شمشالنواز جدا و ناپدید شده است.
بر اثر این اقدام، ابزار موسیقی در دهان مجسمه یادشده شکسته است. نکته تاملبرانگیز ماجرا اینجاست که خبر این اتفاق درست در پنجمین سالروز درگذشت قاله مهره، این نوازنده معروف کردستان در رسانهها منتشر شده است.
واقعا جای تاسف دارد، کسانی که دست به چنین اقداماتی میزنند، با هر انگیزهای که این کار را میکنند باید بدانند نخستین ثمره رفتارشان ترویج وندالیسم (تخریب کنترلنشده اشیاء و آثار فرهنگی باارزش) و از بین بردن اموال عمومی و تلاش هنرمندان این کشور است.
کافی است بدانند این مجسمه با خون دل خوردن هنرمندان سختکوش کشور و با هزینه بیتالمال ساخته و نصب شده است.
البته بلافاصله بعد از رسانهای شدن این موضوع در روز گذشته، علیرضا فاضلی سرپرست امور حجمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرد این اثر بزودی مرمت میشود.
ظاهرا به هنرمند این اثر هم اطلاع داده شده تا در اولین فرصت اقدام به بازسازی آن کند.
بامداد محمدی - جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم