امروز 30 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 20 رجب 1435 هجری و 20 می 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که در این روز در تاریخ روی داده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۷۵۴۱۸
سه شنبه 30 اردیبهشت در تاریخ

30 اردیبهشت 1327

تظاهرات ضدصهیونیستی گسترده‌ای در مسجد شاه تهران (مسجدامام خمینی‌) به رهبری آیت الله کاشانی برگزار شد. این تظاهرات درپی اعلام تأسیس رژیم اشغالگر صهیونیستی صورت گرفت‌.

30 اردیبهشت 1329

سناتور ساعد مراغه‌ای از تصمیم 23 اسفند سال گذشته خود در به رسمیت شناختن اسرائیل دفاع کرد.

30 اردیبهشت 1329

یک موافقتنامه نظامی میان ایران و امریکا به امضأ رسید. به موجب این موافقتنامه ایران 10 میلیون دلار تجهیزات نظامی از امریکا خریداری خواهد کرد.

30 اردیبهشت 1330

«حزب زحمتکشان» به ریاست دکتر مظفر بقائی تأسیس شد.

30 اردیبهشت 1333

شاه با فرجام خواهی دکتر محمدمصدق موافقت کرد. مصدق در جریان کودتای 28 مرداد 1332 توسط مأموران فرمانداری نظامی تهران بازداشت شده بود.

30 اردیبهشت 1350

روابط سیاسی ایران و مغولستان برقرار شد.

هجری قمری

20 رجب 13

نبرد "یرموک" بین مجاهدان مسلمان و سپاه روم رخ داد . در این جنگ، رومیان سپاه عظیمی را فراهم کرده و در مقابل مسلمانان قرار داده بودند. سرانجام با جان‏فشانی سربازان اسلام، این جنگ به سود مسلمانان خاتمه یافت و بیش از ده هزار نفر از رومیان به هلاکت رسیدند و حدود سه هزار نفر از مسلمانان شهید شدند. نقل می‏کنند ابوسفیان در این جنگ شرکت کرده بود و وقتی که رومیان غلبه می‏کردند می‏گفت آفرین بر "بنی الاصفر" یعنی رومیان.

20 رجب 952

قزوین به جای تبریز به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. شاه اسماعیل در طول سلطنت خود گهگاهی از قزوین دیدار می‌کرد و مدتی را در این شهر به سر می‌برد. در زمان حکومت شاه اسماعیل و پس از او (شاه طهماسب) ، عثمانیها و ازبکان بطور مکرر از ناحیه شمال غرب به ایران حمله میکردند و قتل و غارت ایشان گاهی به شهر تبریز هم میرسید. این درگیریها به همراه وجود تنشهای اجتماعی ناشی از دو دستگی (حیدریها و نعمتیها) در تبریز موجب شد که شاه طهماسب برای انتقال پایتخت اقدام کند. پایتخت جدید می بایست در جایی باشد که در صورت هرگونه حمله غافلگیرانه‌ای از سوی نیروهای عثمانی و ازبکان ، هیچ‌گاه چون تبریز مورد تهدید قرار نگیرد و در عین حال نیز از میدانهای نبرد در شرق و غرب فاصله زیادی نداشته باشد. بنابراین انتخاب قزوین با توجه به موقعیت استراتژیک آن ، انتخابی منطقی به شمار می‌رفته است. قزوین با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی از دوران ساسانیان به عنوان یکی از پایگاههای مهم در برابر منطقه کوهستانی شمال ایران به شمار می آمد. با روی کار آمدن دولت سلجوقی ، قزوین از رشد قابل توجهی برخوردار شد، به طوری که تا قبل از دولت صفوی ، چنین رونقی نداشته است.

میلادی-20 می 1506

کریستف کلمب دریانورد معروف ایتالیایی و مکتشف قاره امریکا درگذشت. وی در 21 سپتامبر سال 1451م در جنوب ایتالیا به دنیا آمد و از جوانی در خدمت نیروی دریایی ایتالیا قرار گرفت. کلمب بر خلاف بسیاری از مردم زمان خود معتقد بود که زمین گرد است و مطمئناً با سفر دریایی به سوی غرب می‏توان راهی تازه برای تجارتِ سودآورِ اروپاییان به خاور دور پیدا کرد. از این رو، وی مدت‏ها قبل از سفر طولانی خود، بازرگانان ایتالیایی را به کشف راه دریایی هندوستان متوجه می‏ساخت و می‏خواست راه دریایی به سوی هند را پیدا کند. وی در 1492م سفر طولانی خود را با سه کشتی آغاز کرد و پس از تحمل رنج‏های فراوان و سرکوب شورش‏ها و نافرمانی‏های دریانوردان کشتی‏های خود، عاقبت از اقیانوس اطلس گذشت. کریستف کلمب طی چهار سفر خود به غرب اقیانوس اطلس سرزمین‏های وسیعی از قاره امریکا را کشف کرد و راه‏های جدید را شناسایی نمود. کلمب پس از برگشت از آخرین سفر دریایی، از طرف پادشاه اسپانیا که تا کنون هزینه‏اش را تأمین می‏کرد، دیگر کمکی دریافت نکرد و سرانجام در بیستم مه 1508م در حال تنگ‏دستی در 57 سالگی درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها