گروهی از دانشمندان برای نخستین بار در جهان موفق شده اند با استفاده از رایانه و یک چاپگر سه بعدی ، یک مفصل مناسب برای اتصال لگن بیمار از جنس لایه های نازک پودر تیتانیوم و با استفاده از اشعه لیزر در دمای بسیار بالا بسازند.
کد خبر: ۶۷۵۲۷۴
ساخت لگن برای انسان از جنس تیتانیوم

محققان بیمارستان دانشگاه ساوت همپتن انگلیس کشف جدید خود را با استفاده از چاپگرهای سه بعدی و سلولهای بنیادی برای عمل پیوند یک بیمار سالخورده انجام داده اند.

این عمل پیوند مفصل ران که تحولی شگرف در علم ارتوپدی توصیف شده، با استفاده از تصویر برداری دقیق از حرکات بدن بیمار اندازه گیری صورت گرفته است.

به گفته پزشکان ، این بیمار پیشتر، شش بار تحت عمل جراحی و پیوند مفصل قرار گرفته بود و استخوان خاصره ( لگن) وی به قدری ضعیف شده بود که پاهای وی حفره ای را در استخوانش بوجود آورد. به همین علت ، اندازه یکی از پاهایش دو اینچ از پای دیگر کمتر شد و وی به شدت از درد رنج می برد.

جراحان تصاویر سی تی اسکن تهیه شده از لگن بیمار را برای شرکتی در بلژیک ارسال کردند. آنها با استفاده از رایانه و یک چاپگر سه بعدی ، برای اتصال لگن وی یک مفصل مناسب تولید کردند.

این عضو تشکیل شده از لایه های نازک پودر تیتانیوم ، با استفاده از اشعه لیزر در دمای بسیار بالا ساخته شد.

در این حال داگلاس دانلوپ ، پزشک جراح این زن سالخورده ضمن ابراز رضایت از تولید این عضو ، مزایای آن را برشمرد.

وی گفت: «‌ با این روش ، ضمن ساده تر شدن روش جراحی ، از میزان فساد عضو پیوندی کاسته شده و امیدواریم عوارضی از قبیل عفونت کاهش یابد.»

محققان دانشگاه ساوت همپتن برای افزایش میزان موفقیت عمل جراحی ، از سلولهای بنیادی مغز استخوان این بیمار بعنوان نوعی چسب برای نگه داشتن عضو پیوندی در جای مناسب استفاده کردند.

به گفته پروفسور ریچارد اورفو ، این سلولها در اطراف عضو پیوندی استخوان جدید تشکیل می دهند.

چاپگر سه بعدی

منبع: شبکه خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها