روزنامه «گاردین» روز یکشنبه به نقل از معاون وزارت خارجه ایران نوشت که تهران گزینه جبران خسارات وارده به ساختمان سفارت انگلیس را بررسی می‌کند، اما بابت آن حادثه عذرخواهی نمی‌کند، چراکه لندن عذرخواهی‌های زیادی به تهران بدهکار است.
کد خبر: ۶۷۵۱۳۲
ایران از انگلیس عذرخواهی نمی‌کند

«مجید تخت روانچی» معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه بحث‌ها برای از سرگیری روابط دوجانبه در جریان است، می‌گوید امکان دستیابی به توافق تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد، اما هیچ جدول زمانی‌ای برای این کار تعیین نشده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه پرداخت غرامت در دست بررسی است، افزود: «بحث عذرخواهی مورد بررسی نیست. در گذشته موارد متعددی رخ داده و ما هیچ‌ عذرخواهی‌ای دریافت نکرده‌ایم. اما قطعا در مورد آنچه که اتفاق افتاد، در حال همکاری با دولت بریتانیا هستیم.»

معاون وزارت خارجه در مورد سفر اخیر «سایمون گس» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس به تهران نیز با بیان اینکه این سفر خوب پیش رفت، گفته است: «در مورد برخی چیزها توافق شد و در مورد بقیه موارد نه. خوب است که در مورد این موارد مذاکره شود. داریم در جهت درستی حرکت می‌کنیم.»

از زمان قطع روابط تهران و لندن، گس عالی‌ترین مقام انگلیسی است که به تهران سفر کرده است. ایران و انگلیس از سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت «حسن روحانی» تصمیم به احیای گام به گام روابط گرفتند. طرفین در اولین مرحله، کاردارهای غیرمقیم معرفی کردند. در این مدت یک هیئت پارلمانی به ریاست «جک استراو» وزیر خارجه سابق و نماینده کنونی مجلس عوام انگلیس نیز به تهران سفر کرده است.

«حسن حبیب‌الله‌زاده» کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس در مورد روند احیای روابط می‌گوید: «طرفین توافق کردند که به حرکت رو به جلو ادامه دهند. داریم در مورد اینکه گام بعدی چه می‌تواند باشد، بحث می‌کنیم.»

روزنامه گاردین در پایان گزارش خود، در مورد آینده روابط تهران و لندن نوشته است: «اینکه ایران و بریتانیا روابط کامل دیپلماتیک را از سر می‌گیرند یا نه، تا حدی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای در وین بستگی دارد. اگر آن مذاکرات شکست بخورد، تحریم‌ها به قوت خود باقی بمانند و تنش میان ایران و غرب بار دیگر افزایش یابد، ممکن است مصالحه دور از دسترس باشد.»(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها