جام جم آنلاین گزارش می دهد

نبرد دو خلیفه در لیبی

سلاح‌های موجود در دست گروه‌های شبه نظامی و نبود امنیت، بی‌شک مهم‌ترین چالش لیبی پس از سقوط معمر قذافی بوده است. دولت‌های روی کار آمده طی این مدت نیز نتوانسته‌اند با این معضل مقابله کنند. به‌همین دلیل هر از چند گاهی، خشونت و درگیری‌هایی در نقطه‌ای از این کشور شعله می‌کشد.
کد خبر: ۶۷۴۹۷۶
79 کشته و 141 زخمی در درگیری‌های لیبی

تازه‌ترین این خشونت‌ها مربوط به شهر بنغازی است که از روز جمعه شاهد درگیری میان بخشی از ارتش و گروه‌های شبه‌نظامی بوده است. در حالی که دولت اقدام ارتش در بنغازی را محکوم کرده و آن را کودتا نامیده، اما فرمانده این عملیات آن را پاکسازی شهر از وجود تروریست‌ها معرفی کرده است. این در حالی است که منابع خبری از افزایش میزان تلفات این درگیری‌ها خبر داده‌اند.

به گزارش ایسنا، یک مقام در وزارت بهداشت لیبی در این زمینه اعلام کرد آمار تلفات درگیری‌های بنغازی افزایش یافته، به طوری که تعداد آن به 79 کشته و 141 زخمی رسیده است. بنا به گفته این مقام، زخمی‌شده‌ها به پنج بیمارستان در منطقه منتقل شدند تا تحت مداوا قرار بگیرند.

مخالفت دولت با اقدامات ارتش در بنغازی

عامل اصلی درگیری‌های چند روز اخیر بنغازی شخصیتی نظامی است که چند ماه پیش نیز جنجالی در کشور ایجاد کرده بود. خلیفه حفتر، سرلشکر بازنشسته ارتش در اواسط ماه بهمن با صدور بیانیه‌ای کار کنگره و نهادهای حکومتی را معلق اعلام کرد. اما این درخواست وی نه‌تنها مورد استقبال قرار نگرفت، بلکه همه را شگفت‌زده کرد. او از روز جمعه به‌صورت انفرادی تصمیم گرفت حملات گسترده زمینی و هوایی را علیه گروه‌های شبه‌نظامی آغاز کند. حفتر که خود را فرمانده ارتش ملی خوانده و از سوی افسران و یگان‌های نظامی جدا شده از ارتش مورد حمایت قرار گرفته و بالگرد و هواپیمای نظامی در اختیار دارد، به شبکه لیبی اولا گفت: عملیات نظامی تا پاکسازی بنغازی از تروریست‌ها ادامه خواهد داشت. محمد حجازی، سخنگوی ارتش ملی وابسته به حفتر نیز در تاکید اظهارات او گفت: آنچه که رخ داده جنگ داخلی نیست، بلکه عملیات ارتش علیه گروه‌های تروریستی است. حجازی در بیانیه‌ای از ساکنان محله‌های قوارشه (غرب بنغازی) و سیدی فرج (جنوب بنغازی) خواست قبل از این‌که حمله جدیدی در این مناطق صورت بگیرد، این مناطق را ترک کنند.

بنا به گفته شاهدان، ده‌ها خانواده از این مناطق که تصور می‌شود پایگاه‌های گروه‌های اسلامگراست، کوچ کردند. خبرنگار الجزیره در بنغازی نیز اظهار داشت گرچه تا حدودی فضای شهر آرام شده است، اما گروه‌های شبه‌نظامی در مقرهای خود مستقر هستند و برای هرگونه حمله‌ای آماده‌اند.

در واکنش به این حملات، دولت، ارتش و پارلمان لیبی با انتشار بیانیه مشترکی حملات و اقدامات نیروهای تحت رهبری حفتر را محکوم و آن را «کودتا» توصیف کردند. این بیانیه مشترک که توسط «نوری ابو سهمین»، رئیس پارلمان لیبی قرائت شد، اعلام کرد حملاتی که سرلشکر حفتر علیه گروه‌های شبه‌نظامی انجام می‌دهد، خروج و تجاوز علیه مشروعیت دولت و کودتا علیه آن است. بیانیه مذکور تاکید کرده است که سرلشکر حفتر به لحاظ قانونی تحت پیگرد قرار خواهد گرفت و ارتش لیبی دستوراتی درخصوص مقابله با هرکس که درصدد کودتا در کشور است، صادر کرده است.دارالفتوای لیبی هم ضمن محکوم کردن حمله گروه‌های مسلح به بنغازی تاکید کرد، این حادثه زنجیره‌ای از توطئه‌ها علیه لیبی برای مصادره انقلاب آن است و عاملان آن نه حفظ خون مردم لیبی، بلکه منافع شخصی خود را از این کار مد نظر دارند.

رایزنی دولت و اقدامات عملی

در همین حال، عبدالله الثنی نخست‌وزیر موقت لیبی شنبه شب در جمع سفرای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و اتحادیه اروپا، آنها را در جریان اوضاع جاری در لیبی و بخصوص بنغازی قرار داد و به بررسی و رایزنی در این زمینه پرداخت.

نخست‌وزیر لیبی همچنین به سفرای خارجی در لیبی اطمینان خاطر داد که حمایت از هیات‌های دیپلماتیک در لیبی را تضمین می‌کند و همه تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کرده است. سفرای غربی هم بر حمایت کشورشان از مشروعیت دولت و ادامه همکاری با لیبی در تشکیل نیروی پلیس و ارتش حرفه‌ای برای تامین امنیت همه مناطق این کشور تاکید کردند.

از سوی دیگر، ارتش لیبی از شنبه شب بر فراز آسمان بنغازی در شرق این کشور منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد. خبرگزاری دولتی لانا در لیبی در این زمینه گزارش داد: فرماندهی ارتش لیبی اعلام کرد نیروهایش هر هواپیمایی که این ممنوعیت را نقض کند، هدف قرار می‌دهند. پرواز ممنوع در شهر بنغازی و حومه آن اعلام شده و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها