فرهنگ عاشورایی آن‌قدر غنی است که گاهی خارجی‌ها را متحیر و شیفته خود می‌کند. یکی از همین خارجی‌ها «کلودیا بورجا» عکاس ایتالیایی است.
کد خبر: ۶۷۴۲۹۲
نمایش عکس‌های عاشورایی در ایتالیا

این هنرمند اگرچه خود، مسیحی است ولی به واقعه کربلا علاقه دارد، به صورتی‌که به بررسی تاریخ کربلا و سنت‌های عزاداری در ایران و عراق (سینه‌زنی، زنجیرزنی، شبیه‌خوانی و تعزیه) پرداخته است.

او برای آشنایی با فرهنگ عاشورایی سفری به ایران و عراق می‌کند تا از نزدیک شاهد آیین‌ها و مراسم عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان باشد.

حاصل این سفرها عکس‌هایی می‌شود که نمایشگاه آن اکنون با موضوع عاشورا در رم برپا شده است.

بورجا در سفرهایش بشدت تحت تأثیر مراسم محرم و معنویت آن قرار گرفته و به دنبال تصویر ‌کردن یافته‌های خود در این سفرهای به یادماندنی است.

به باور او، مظلومیت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران ایشان در این‌گونه مراسم کاملا مشهود است و میلیون‌ها نفر نه از روی اکراه، بلکه از دل و جان و با اشتیاق تمام، خواهان ادامه‌دادن راه ایشان هستند؛ زیرا امام حسین (ع) را نمونه کامل یک آزادمرد می‌دانند و عقیده دارند ایشان در زمان خود با هرگونه ظلم و تعدی و تبعیض مبارزه کرد و در نهایت خود و خانواده خود را فدای آرمان‌های والای انسانی کرد.

بورجا هنگام دو سفر خود به ایران و یک سفرش به عراق، موفق شده بیش از 5000 عکس از مراسم محرم بخصوص تاسوعا و عاشورا در شهرهای مختلف ایران (از جمله کاشان، نوش‌آباد و تهران) و بیش از هزار عکس از مراسم اربعین در کربلا و نجف بگیرد.

او تعدادی از عکس‌هایش را برای جشنواره‌های متعدد عکاسی ارسال کرد تا این‌که یکی از جشنواره‌های مربوط به عکاسی، کارش را ستود و عکس‌های او برنده جایزه شد.

به دنبال این موفقیت، نمایشگاهی از عکس‌های او با نام «عاشورا با عکس‌های کلودیا بورجا » در محل ساختمان انجمن عکاسان رم برپا شده که بتازگی با حضور هنرمندان این شهر افتتاح شده است.

کمیل انتظاری - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها