گزیده عناوین روزنامه های صبح شنبه

عراقچی:پیشرفتی نداشتیم اما مذاکرات ادامه می یابد

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ «بیمه ها موظف به پرداخت افزایش ۴۵درصدی تعرفه های درمانی دولتی شدند»،«بدهکاران دانه درشت در مسیر وصول مطالبات مانع می تراشند»،«تظاهرات ودرگیری در 13 شهر ترکیه علیه دولت اردوغان»،«جزئیات ترم تابستان دانشگاه آزاد اعلام شد» و «عراقچی:پیشرفتی نداشتیم اما مذاکرات ادامه می یابد» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۷۴۲۸۴
عراقچی:پیشرفتی نداشتیم اما مذاکرات ادامه می یابد

خراسان:پیشرفتی نداشتیم اما مذاکرات ادامه می یابد

سومین روز از مذاکرات حساس وپیچیده موسوم به «وین4» پرچالش، سخت و کند انجام شد. این تعابیر را خبرگزاری های مختلف غربی برای این دور از مذاکرات به خصوص در روز سوم به کار بردند که خود نشان دهنده حساسیت این دور از مذاکرات بود که با هدف تدوین توافق جامع هسته ای میان ایران و 1+5 انجام می شد. در پایان این دوره از مذاکرات سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با بیان این که مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشت، گفت: دنیا به آخر نرسیده و مذاکرات ادامه می یابد. یک مقام تیم مذاکره‌کننده ایران نیز که خواست نامی از وی برده نشود گفت: درهمه موضوعات اختلاف داشتیم. وی ادامه داد: مذاکرات ایران و 1+5 ادامه خواهد داشت و در خرداد‌ماه حداقل دو جلسه داریم و تاریخ آن هنوز قطعی نشده است. وی گفت که بحث‌های جدی در موضوعات کلیدی‌تر انجام شد و این بحث‌ها کماکان ادامه خواهد داشت اما تا وقتی درباره این مسائل به نتیجه نرسیم نگارش متن توافق نهایی نمی‌تواند شروع شود. سومین روز با دیدار هیئت ایرانی و 3 کشور اروپایی (آلمان، انگلیس، فرانسه) در هتل کوبورگ آغاز شد. پس از این نشست دیپلمات های ایرانی و آمریکایی مذاکره طولانی 3 ساعته را برگزار کردند و پس از آن هرچند شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی گزارش داد که مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا شکست خورده است اما بلافاصله ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشت که این خبر «به کلی نادرست» و «غلط» است و میان هیئت ایران و آمریکا بحث های جدی و بی پرده ای صورت گرفته است.

عراقچی: هیچ پیشرفتی نداشتیم اما دنیا به آخر نرسیده است

درپایان 3 روز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 درحالی که همیشه ظریف و اشتون در نشست خبری حضور می یافتند، خبرگزاری نسیم نوشت که برای اولین بار در طول مذاکرات تیم جدید هسته ای، اشتون و ظریف نشست خبری برگزار نکردند. با این حال پس از مذاکرات و در پایان یک ساعت نشست ظریف و اشتون که تابناک نوشته بود با حضور وندی شرمن نماینده آمریکا به صورت 3 جانبه برگزار شده است، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم هسته ای ایران در گفت و گو با گزارش واحد مرکزی خبر با بیان این که مذاکرات پیشرفت خاصی ندارد تصریح کرد که مذاکرات جریان خواهد داشت. همچنین به گزارش شبکه بی بی سی، در نشست خبری دکتر عراقچی که حدود ساعت 21 دیشب برگزار شد وی درباره نتیجه مذاکرات تاکید کرد: در مذاکرات قبلی همه اختلافات بحث شده بود. از این جلسه بنای ما بر این بود که در موضوعاتی که به راه حل نزدیک شدیم نهایی کرده و نگارش کنیم دنیا به آخر نرسیده و شاید انتظار زیادی باشد که در این جلسه به نگارش برسیم. وی ادامه داد: جنس این مذاکرات فرق داشت و جلسات قبل تنها تبادل ایده می کردیم. وی تاکید کرد: روند مذاکرات سازنده است اما به نتیجه مشخصی نرسیدیم و هیچ پیشرفتی صورت نگرفته ولی معنی آن این نیست که مذاکرات شکست خورده بلکه مذاکرات جریان دارد. عراقچی درباره تعداد موارد اختلافی میان ایران و 1+5 با بیان این که نمی دانم این اختلافات 13 گانه از کجا آمده است، گفت: من در آن مصاحبه که از من سوال شد حتی گفتم موارد اختلافی بسیار بیشتر از این است و این عدد صحیح نیست. وی با بیان این که «اختلافات وجود دارد و اگر نبود نیاز به مذاکره نبود و باید دیدگاه ها را به هم نزدیک کنیم» تصریح کرد: پیشرفت خاصی نداشتیم ولی این خیلی غیر طبیعی نیست و امیدواریم بعدا جبران شود. عضو ارشد تیم هسته ای ایران در پاسخ به سوالی درباره موضوع موشک های ایران اظهارکرد: سیستم دفاعی ایران اصولا قابل مذاکره نیست. وی در پاسخ به سوالی درباره جلسه سه جانبه ظریف، اشتون و شرمن گفت: جلسه سه جانبه ای که آخرین لحظه با شرمن و اشتون داشتیم خیلی فوق العاده نبود و قبلا هم داشته ایم.البته ما با طرف آمریکایی بیشتر از بقیه طرف ها مذاکره می کنیم به علت این که بیشتر تحریم ها یکجانبه و از طرف آمریکایی هاست و دلیل طولانی تر شدن هم همین است و دلیل سه جانبه شدن مذاکرات هم همین است. وی تاکید کرد: مذاکرات ادامه دارد اختلافات هم هست و تلاش ما نزدیک کردن دیدگاه ها به هم است. وی با بیان این که ما دنبال این نیستیم که به هرشکل قبل از 30 تیر توافق کنیم اظهارکرد: اگر توافق کنیم که خیلی خوب است اما اگر نشود دنیا به آخر نمی رسد و هنوز 6 ماه وقت داریم. وی در عین حال گفت: البته همه اتفاق نظر دارند که تا پایان 30 تیر شرایط فراهم تر است که این توافق انجام شود و ممکن است پس از آن شرایط در اروپا و آمریکا تغییر کند. وی اضافه کرد: اگر کار به تمدید توافق برسد آن هم براساس توافق ژنو خواهد بود. عراقچی صبح پنج شنبه نیز گفته بود: بحث ها در فضای حسن نیت انجام می شود، اما بسیار سخت و کند پیش می رود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکرات 3 ساعته با ایران جدی ، صریح و بی پرده بود

دیروز همچنین یکی از مهم ترین مذاکرات 2جانبه ای که در وین انجام شد میان هیئت ایرانی و آمریکایی بود. مذاکراتی که حدود 3 ساعت به طول انجامید. به گزارش فارس این نشست به ریاست «عباس عراقچی» و «وندی شرمن» معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا برگزار شد و پس از این مذاکرات شبکه خبری العربیه وابسته به آل سعود در خبری به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که نشست دوجانبه با شکست مواجه شده است. با این حال در واکنش به این خبر «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار هیئت این کشور با نمایندگان ایران، مباحث صورت گرفته را «جدی و صریح» توصیف کرد و خبر العربیه را «به کلی نادرست» و «غلط» خواند.

یک مقام ارشد آمریکایی: ما نگرانیم که پیشرفت نداریم و وقت باقی مانده کوتاه است

در این میان یکی از مهم ترین اظهارنظرهایی که دیروز خبرگزاری های غربی به انتشار آن پرداختند نقل قولی از یک مقام ارشد آمریکایی بود. به گزارش رویترز، این مقام ارشد آمریکایی که نام وی منتشر نشده است، گفت «مذاکرات این هفته سخت و کند بود...ما نگرانیم که پیشرفت نداریم و وقت باقی مانده کوتاه است. ایران کماکان باید تصمیمات سختی بگیرد.» وی همچنین افزود: «شکاف های مهمی بین مواضع دو طرف کماکان وجود دارد.»

آنتی وار: آمریکا خواهان توقف موقت غنی سازی است

در همین حال به گزارش نسیم، پایگاه خبری «آنتی وار» در گزارشی نوشت: آمریکا درخواست هایی را در مذاکرات جامع هسته ای مطرح کرده که ممکن است مذاکرات را از مسیر خود خارج کند. در این گزارش آمده است: توقف موثر غنی سازی اورانیوم از جمله این درخواست ها است که می تواند به بن بست در مذاکرات بینجامد.

نیویورک تایمز: آمریکا می خواهد تعداد سانتریفیوژهای ایران بین 2-5 هزار عدد باشد

در همین حال به گزارش ایران هسته ای، دیوید سانگر و استیون ارلانگر طی مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشتند: «مذاکره کنندگان ایران و 1+5 به نقطه ای حساس درباره توافق نهایی رسیده اند که همان تصمیم گیری درباره ابعاد و شکل توانایی غنی سازی ایران است که ایران اجازه خواهد یافت آن را حفظ کند.» در این یادداشت آمده است: «مقامات آمریکایی هرگز درباره میزان دقیق غنی سازی صحبتی نکرده اند مقامات اسرائیلی می گویند انتظار دارند که تعداد سانتریفیوژهای ایران رقمی بین 2000 تا 5000 سانتریفیوژ باشد.» این درحالی است که هم اکنون حدود 19 هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته ای ایران نصب شده است.

رویترز: سانتریفیوژها موضوع اختلاف در مذاکرات اتمی است

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت، مهم ترین مانعی که ایران و قدرت های جهانی برای دستیابی به توافق اتمی باید بر آن غلبه کنند، اختلافات درباره سطح و میزان غنی سازی اورانیوم در آینده است در حالی که مسئله راکتور آب سنگین اراک تقریبا حل و فصل شده است. رویترز به نقل از مقامات غرب نوشت که ایران و شش قدرت جهانی نه تنها باید درباره تعداد و نوع ماشین های سانتریفیوژ توافق کنند بلکه این توافق باید شامل سطح غنی سازی و میزان اورانیوم افزوده ای باشد که تهران می تواند آن را ذخیره کند. گزارش این خبرگزاری سپس با اظهارات یکی از مقامات ایرانی همراه شده است که تاکید کرد: حل و فصل این اختلافات «اگرچه غیرممکن نیست، اما بسیار دشوار است.»

ایران هسته ای: اصول راه حل ها درباره بیش از 60 درصد موضوعات روشن شده است

در همین حال سایت ایران هسته ای نزدیک به تیم هسته ای سابق کشورمان مدعی شد: «اصول راه حل ها درباره بیش از 60 درصد موضوعات روشن شده است که البته عموما راه حل های خوبی نیست و به منافع آمریکا نزدیک تر است تا منافع ایران. اکنون اختلافات باقی مانده در این موضوعات، درباره جملات و عبارات است که اختلافی راهبردی نیست.»

رویترز: مسئله برنامه موشکی نباید مانع دستیابی به توافق با ایران شود

اما یکی دیگر از موضوعاتی که روز گذشته در تحلیل ها و تفسیرهای خبرگزاری های غربی نمود زیادی داشت، مسئله موشک های بالستیک ایران بود. به گزارش ایران هسته ای، یک مقام آمریکایی قبل از آغاز مذاکرات «وین4» به خبرنگاران گفته بود که «قطعنامه های شورای امنیت باید مورد توجه قرار بگیرند. این در طرح مشترک اقدام آمده است. طبق این قطعنامه ها، هر موشکی که بتواند سلاح هسته ای حمل کند، باید مورد بحث قرار بگیرد.» همچنین به گزارش نسیم، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز در گزارشی درباره مذاکرات هسته ای ایران نوشت: «مقامات اسرائیلی معتقدند که قدرت های غربی در قرار ندادن برنامه های تسلیحاتی و موشکی تهران در دستور کار گفتگوها برای رسیدن به توافق جامع اشتباه می کنند.» با این حال به گزارش فارس، مدیر اجرایی «انجمن کنترل تسلیحاتی» آمریکا با اشاره به اینکه تهران برنامه موشکی را برای دفاع از خود حیاتی می داند، به رویترز گفت: تأکید کشورهای غربی بر محدودیت این برنامه، می تواند مذاکرات هسته ای را به خطر بیندازد.وی همچنین با بیان اینکه در صورت شفاف بودن برنامه هسته ای ایران نیازی به تأکید بر برنامه موشکی ایران نیست، به خبرگزاری رویترز گفت این مسئله نباید مانع دستیابی به توافق با ایران باشد. در همین حال رویترز به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و عضو ارشد تیم هسته ای این کشور نوشت پارامترهای توافق آینده به طور فشرده مورد بحث قرار گرفته است اما هنوز مباحث بسیاری باقی مانده است.

خراسان

-بیمه ها موظف به پرداخت افزایش ۴۵درصدی تعرفه های درمانی دولتی شدند
-عراقچی: پیشرفتی نداشتیم اما مذاکرات ادامه می‌یابد
-دستور فوری دولت برای تسریع خودکفایی دارویی
-ترفند هندی ها درباره صادرات برنج به ایران

کیهان

-بدهکاران دانه درشت در مسیر وصول مطالبات مانع می تراشند
-قاتلان دانشمندان هسته ای ایران باید محاکمه شوند
-مذاکرات وین دود سفید نداشت توافق جامع در ابهام
-رانت خواران سابقه دار خواب نما شده اند؟!

جمهوری اسلامی

-عراقچی:ادامه مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع به خرداد ماه موکول شد
-ردیف های بودجه برای کمک به شهرهای دچار کم آبی جابه جا می شود
-تظاهرات ودرگیری در 13 شهر ترکیه علیه دولت اردوغان
-ایران قهرمان جام جهانی کشتی فرنگی شد

جام جم

-تولید انیشتین در مرکز همدان به تنهایی از بسیاری کشورها بالاتر است
-ایستادگی دیپلمات های ایران در برابر زیاده خواهی غرب
-کودکان بی شناسنامه پشت درهای مدرسه
-واردات بنزین؛ مناظره موافقان و مخالفان

آفرینش

-جزئیات ترم تابستان دانشگاه آزاد اعلام شد
-آغاز ثبت نام دوره جدید فراگیر در مهر ماه
-تردید کلینتون نسبت به مذاکرات هسته‌ای
-نامه حمایتی محمود عباس به بشار اسد

آرمان

-حکم لغو توافق آرژانتین با ایران بر سر پرونده «آمیا»
-امضای 67 نماینده برای احضار ظریف به مجلس!
-مسئولان دولت قبل ماشین ها را پس دهند؟
-دولت برای شناسایی پولدارها یک ماه وقت دارد

ایران

-بیماران خاص تحت پوشش طرح سلامت قرار گرفتند
-3 ساعت مذاکره هیأت ایران و امریکا در وین
-نگرانی کم درآمدها از حراج مدارس دولتی
-بدهکاران بانکی از سایه بیرون می آیند

شرق

-اعتصاب واعتراض تاوان لگد مشاور
-انتقاد ناطق نوری از دلواپسان
-عراقچی:پیشرفت نداشتیم

وطن امروز

-نقش فرشته ها در پیروزی اسد
-همه چیز به کام بهرام
-سبد کالا محدودتر شد
-لغو تفاهم آمیا

سیاست روز

-اعتدالیون بهارستان همچنان تلاش می‌کنند
-کاش «سمت خدا» به کژراهه نرود
-امنیت و دموکراسی، دستاورد مقاومت
-جهش قیمتی در انتظار بازار مسکن

نسل فردا

-11 میلیون و 200 هزار جوان در سن ازدواج، مجردند
-کاهش قیمت خودرو در کنار مشکلات موجود
-افسردگی در کودکان ارمغان فضای مجازی
-ارائه سبد کالا به 5 میلیون سرپرست خانوار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها