حالا دیگر نوبت قوه قضائیه است تا بعد از اعلام اسامی 575 بدهکار دانه درشت بانکی با 82 هزار میلیارد تومان بدهی وارد میدان شود و با بررسی موضوع و محاکمه خاطیان به اذهان عمومی نشان دهد که تیغ برنده قانون برای دانه درشت هایی که از قانون سوءاستفاده می کنند، هم کارساز است.اکنون دستکاه قضا در برابر یک آزمون بزرگ قرار دارد و ملت منتظرند ببینند آیا در این ماجرا، "مفسدان اقتصادی" مجازات می شوند؟.
کد خبر: ۶۷۲۵۳۰
قوه قضائیه در برابر آزمون بزرگ بدهکاران بانکی

ناگفته پیداست همه بدهکاران کلان بانکی، افرادی "مفسد" و "خطاکار" نیستند و چه بسا، برخی از آنها که در زمینه های تولیدی و ایجاد کارخانجات سرمایه گذاری کرده اند، با مشکلاتی در این زمینه مواجه شده و از بازپرداخت اقساط خود بازمانده اند. در چنین شرایطی، این وظیفه دولت و قوه قضاییه است تا با بررسی دقیق موضوع، سره را از ناسره تشخیص دهد و همزمان با کمک به حل مشکل آن دسته از بدهکارانی که به امور تولیدی روی آورده اند و سرمایه های خود و دولت را برای بهبود وضعیت کشور به جریان انداخته اند، با آن دسته از افرادی که از وامهای کلان بانکی صرفا در راه اندوختن سرمایه های خویش از طرق ناصحیح، غیرتولیدی یا دلالی بهره برده ، از بازپرداخت آنها به بانکها طفره می روند و بواقع، به "مفسد اقتصادی" تبدیل شده اند، بطور جدی و قاطع برخورد کند.

لیست بدهکاران بزرگ بانکی که از زمان دولتهای نهم ودهم در مسیر رسیدن به قوه قضائیه قرار داشت، نهایتا در دولت یازدهم به دستگاه قضایی کشور داده شد و حالا وقت آن رسیده است تا به گفته کارشناسان، این قوه با تشکیل شعبه ویژه ای به جرایم دانه درشت ها رسیدگی کند .

بعد از عدم وصول مطالبات معوق بانک‌ها، جمعی از اقتصاددانان مجلس با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار معرفی بدهکاران دانه درشت شده و از چرایی افزایش معوقات بانکی و بی میلی بانک‌ها در وصول این معوقات ابراز نگرانی کردند. این کارشناسان تاکید داشتند که بخشی از معوقات بانکی مربوط به اشخاصی است که با رانت‌های ویژه تسهیلات کلان دریافت کرده و از بازپرداخت آن ممانعت می‌کنند، و بخش دیگری مربوط به بدهی شرکت‌های دولتی است که میزان معوقات آنها نیز مشخص نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به این نگرانی ها با دادن آمار نگران کننده ای، مجموع مطالبات معوق بانک‌ها را 82 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت 575 نفر به‌عنوان بدهکار کلان بانکی شناسایی و اسامی آنان به قوه قضائیه ارسال شده است.

براین مبنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه از رسیدن نامه معرفی این بدهکاران به دستگاه قضا خبر داده و تاکید کرده که حتما به اتهام این افراد رسیدگی خواهد شد.

حال، با اعلام رسمی نظرات مسئولین قوه مجریه و قضائیه صحبت بر سر این است که زمان رسیدگی به این پرونده و نحوه برگزاری دادگاه‌ها چه زمانی خواهد بود و آیا قوه قضائیه در تلاش برای احقاق حق مردم اقدام ویژه ای را در نظر خواهد گرفت؟

قوه قضائیه شعبه ویژه تشکیل دهد

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید دارد که الان نوبت قوه قضائیه است تا با تاسیس شعبه ویژه از مانور تبلیغاتی در پرونده بدهکاران کلان بانکی جلوگیری کند.

نماینده فریدن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارها و بارها در دولت نهم اعلام شد که اسامی بدهکاران بانکی اعلام خواهد شد ولی هرگز شاهد این اقدام نبودیم، یادآورشد که بر اساس آخرین صحبت سخنگوی قوه قضائیه در آن زمان ،هیچ اسمی به قوه قضائیه ارسال نشد اما اخیرا اسامی ارسال شده است.

دستگاه قضا باید به جرم کسانی که بیشترین بهره را از امکانات مملکتی برده و بیشترین رانت را استفاده کرده اند رسیدگی کند

وی با تاکید بر اینکه دولت به وظیفه خود عمل کرده و الان تکلیف قوه قضائیه است که به مردم ثابت کند در مبارزه با مفاسد اقتصادی عزمی راسخ دارد، افزود: دستگاه قضا باید به جرم کسانی که بیشترین بهره را از امکانات مملکتی برده و بیشترین رانت را استفاده کرده اند رسیدگی کند و اعتماد مردم را به آنچه اعلام می کند، ثابت کند .

سخنگوی کمیسیون حقوقی وقضایی در مورد رسیدگی به جرم افراد و یا در بازداشت موقت نگه داشتن آنان گفت:با توجه به تعداد بالا و حجم ریالی تخلفات که حتی بیشتر از بودجه عمرانی کل کشور است، ارجاع پرونده باید به یک شعبه ویژه و خاص صورت گیرد.

اسفنانی افزود:تقسیم پرونده ها بین شعبات قضایی قطعا روند اطاله دادرسی را به دنبال خواهد داشت و ارجاع پرونده به شعبه خاص می تواند سرعت بیشتری به روند دادرسی ببخشد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس تاکید کرد که سرعت بخشی به روند بررسی و اعلام مجازات ها باید به گونه ای باشد که جنبه تنبیه آن در جامعه تاثیر گذار باشد و مرتکب جرم با سنجیدن عواقب ، دست از اعمال خلاف بر دارد .

وی گفت:چشم امید مردم در مبارزه با مفاسد اقتصادی خصوصا دانه درشت ها به تصمیمی است که توسط رئیس قوه قضائیه بصورت جدی وملموس گرفته خواهد شد.

کسانی را که دانه درشت ها بوجود آوردند معرفی کنیم

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اول باید کسانی را که باعث بوجود آمدن دانه درشت ها شده اند، شناسایی و محاکمه کنیم، گفت: اگر جلوی این افراد گرفته نشود آنان بازهم با فرار از قانون و زایش پولهای پر قدرت در صدد راهکاری برای اعمال خلاف خود خواهند بود.

نماینده خمینی شهر با اشاره به اینکه باید ببینیم که دانه درشت ها از کجا ریشه گرفته اند گفت : البته معرفی این افراد نباید منجر به فرار سرمایه گذاران از کشور شود و نباید بخش و نظام تولید در گیر این قضیه شود.

مردم خواستار مبارزه با سودجویان هستند

عبدالکریم جمیری عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به اینکه عامه مردم علاقه مندند که دولت و قوه قضائیه بتواند به شدت با مفاسد برخورد شود گفت:‌ مردم می خواهند بدانند که آیا اراده قوی برای مبارزه با رانت خواران وجود دارد یا خیر؟

نماینده بوشهر افزود:این موجب تاسف است که دولتی بعد از دولت دیگر این امید را به مردم بدهد که با سود جویان مبارزه می کند اما از اقدام خبری نباشد.

دولت کار خود را کرد حالا نوبت دستگاه قضاست

محمدرضا خباز معاون تقنینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری نیز در گفتگو با جام جم آنلاین یاد آور شد که دولت یازدهم به وعده خود در معرفی بدهکاران عظیم بانکی عمل کرده و گفت: فرستادن این لیست نشان می دهد قصد دولت برای برخورد با این مساله جدی است و حالا نوبت قوه قضائیه است که وارد عمل شود.

تیغ تیز اجرای قانون دست قوه قضائیه است و بنظر می رسد بر اساس اهمیت مساله باید دادگاه ویژه ،خاص و فوق العاده تشکیل شود.

وی افزود:الان تیغ تیز اجرای قانون دست قوه قضائیه است و به نظر می رسد بر اساس اهمیت مساله باید دادگاهی ویژه ، خاص و فوق العاده تشکیل شود.

خباز با اشاره به اینکه عملکرد قوه قضائیه در بازداشت بابک زنجانی نشان داد تعریف جدید از شرایط وجود دارد گفت:این اقدام نشان می دهد قوه قضائیه بسیار مصمم تر از گذشته قدم در راه مبارزه با مجرمان اقتصادی برداشته است.

افراد مرتکب جرم دارای شناسنامه هستند

ناصر قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و یکی از اقتصاددانان امضا کننده نامه به رئیس جمهور نیز در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و تبدیل نشدن آن به یک مانور تبلیغاتی و رسانه ای گفت:افرادی که مرتکب جرم اقتصادی شده اند، دارای شناسنامه واشخاص حقیقی هستند اما متاسفانه بانکها در مبارزه با آنان تعلل کرده و همین امرمنجر به ورشکستگی برخی از آنان شده است.

نماینده اسفراین با بیان اینکه برخی از این افراد دارای حمایت های ویژه هستند افزود:اینها ریشه دارند ودر واقع با یک اقدام اساسی باید این غده های سرطانی جراحی شود.

وی تاکید کرد که بعد از معرفی افراد به قوه قضائیه حالا نوبت این دستگاه است که در اذهان عمومی مفسدان را به مجازات های متنبه کننده محکوم کند تا هر گونه شائبه ای از ذهن جامعه زدوده شود.

فاطمه امیری- خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
۰
۰
ایشالا سال دیگه . سال دیگه هم موكول میشه به سال بعد . بعد دیگه ی جوری میشه و یه اتفاقاتی بینشون میفته كه دیگه صلاح نمیشه بقیه معرفی بشن چون پای خییییییلی افراد میاد وسط كه نباید بیاد به صلاح مملكت نیییییییس
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
۰
۰
كمی سرو صدا می شود بعد آرام میشود فراموش می شود اختلاسهای قبلی چه شدند كدام اعدام شد فقط و فقط امید ما به رهبری است و بس
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
۰
۰
در صورت اثبات جرمشان فقط با اعدام تمام 575 نفر بدون هیچ گذشتی، قوه قضائیه اعتماد مردم را نسبت به خودش تقویت كند
علی كاشی
Sweden
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
۰
۰
بنظرم این افراد محتاج بودند كه پول مردم را بالا كشیدند.الهی جوانمرگ نشوند كه وامها بسوزد.اسم هاشون رو بگید لج میكنند.من وام ضمانت كردم همه رو خودم دادم.از ضامنها بگیرند.
فرزند شهید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
۰
۰
هیچ اتفاقی نمیافته
س
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
۰
۰
به نظر من همه شان بعد از گرفتن دار وندارشان تا ١ریالی اخر بعد در خیابانها با دستبند بگردانن تا ٢ درسی باش برای بقیه چون اینها خیلی از سرمایه مملكت را بر باد دادن
سالمندبیمار
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
۰
۰
بنام خدا.وباسلام.به نظرمن اگردانه درشت های ویژه خوران ورانت.....دراقلیت بودندتاحالاهزاربارمجازات شده بودند.شایدهم مثل خداداد.اعدام میشدند.متاسفانه دراكثریت هستند.ودرراس هرم قرارگرفتند.حتی نمیشوداسم شان رابه زبان آورد.خودبنده بیماری حادی دارم جهت معالجه ام به هربانكی مراجعه كردم دریغ ازیك ریال وام

نیازمندی ها