وزیر ارشاد در اختتامیه نمایشگاه بین المللی کتاب:

کتاب مظلوم‌ترین کالای فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران گفت: با توجه به ظرفیت تولید کتاب و شیوه کار پدیدآورندگان آنها، به نظر می رسد شیوه نشر کتاب در کشور شیوه پسندیده ای نیست.
کد خبر: ۶۷۲۱۵۸
کتاب مظلوم‌ترین کالای فرهنگی است

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز شنبه 20 اردیبهشت در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که صبح امروز شنبه 20 اردیبهشت با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مجموعه جنوبی مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، در سخنانی با تقدیر از لاریجانی و همچنین فرهیختگان و نویسندگان و ناشران حاضر در این نمایشگاه از تلاش های آنها در راه اعتلای فرهنگ قدردانی کرد.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب دستاوردی بزرگ در تمامی حوزه ها به خصوص عرصه فرهنگ است و این مرهون تلاش کسانی است که این کتاب ها را به رشته تحریر درآوردند.

جنتی گفت: نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین رخداد فرهنگی در 27 دوره خود برگزار شده و دولت تدبیر و امید هم کوشید تا همه را به بهشت ضیافت کلمات دعوت کند. این دوره از نمایشگاه کتاب تهران با حضور ناشران داخلی و خارجی و با همکاری بیش از 70 سازمان و نهاد به شکلی باشکوه برپا شد. برگزاری بیش از 250 نشست علمی با حضور متخصصین و اصحاب قلم، از ویژگی های این دوره بود و این بار علمی نمایشگاه را دو چندان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: علاوه بر این که سالنی برای تکریم نخبگان و فرهیختگان در نمایشگاه برپا شد، تلاش شد خدمات خوبی به این عزیزان ارایه شود توصیه و رهنمون درباره کتاب در جریان برگزاری این رویداد فرهنگی کار دشواری است و ما باید کوشش بیشتری را صرف چاپ کتاب ها برای نخستین بار بکنیم. کتاب چشمه جوشانی است که همواره باقی خواهد ماند.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: هر چند تولید سالیانه کتاب در ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است، با توجه به شیوه تولید کتاب در ایران به نظر می رسد که شیوه نشر کتاب شیوه پسندیده ای نیست.

جنتی گفت: استفاده از صنعت دیجیتال که چاپ کتاب را در تیراژ محدودتری ممکن می کند، یک راهکار مناسب است. همچنین ما باید به سمت نشر الکترونیک گام های جدی تری برداریم.

وزیر ارشاد نقش رسانه ها را در تقویت فرهنگ مطالعه در جامعه یادآور شد و افزود: چنانچه یک کتاب به شکل خوب از رسانه ها معرفی شود، توفیقش بیشتر است. شاید بتوانیم کتاب را مظلومترین کالای فرهنگی نام نهاد که در رسانه ها کمتر به آن پرداخته می شود.

وی همچنین گفت: برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که کتاب و کتابخوانی به یک عادت برای مردم تبدیل شود. رهبر معظم انقلاب کتاب خوب را مانند غذای سالم دانستند و کتاب خواندن را یک واجب دینی می دانند.

جنتی افزود: وزارت ارشاد برای گسترش مطالعه و همفکری برای برگزاری بهتر نمایشگاه کتاب دستان اصحاب قلم را می فشارد بلکه شاهد برگزاری هر چه بهتر این گونه نمایشگاه ها باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانش را با قدردانی مجدد از رییس مجلس شورای اسلامی پایان برد.

در پایان این مراسم با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر ارشاد و سید عباس صالحی رییس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از غرفه های برگزیده در این دوره از نمایشگاه تقدیر شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها