در گفت‌وگوی «جام‌جم» با دبیرکل خانه پرستار مطرح شد

تضاد منافع پزشکان باپرستاران

باطرح ساماندهی نظام سلامت ،پرداخت پرستاران مبتنی بر عملکرد بوده ؛به این معنی که هرچه عملکرد این قشر بیشتر و با کیفیت‌تر باشد میزان دریافتی‌شان نیز بیشتر خواهد بود.
کد خبر: ۶۷۱۸۱۵
نظام پرداخت حقوق پرستاران تغییر می‌کند

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بعد از اجرای فاز یک طرح ساماندهی نظام سلامت به خوبی می‌توان متوجه نقش پرستاران در اجرای هرچه بهتر این طرح و ساماندهی بیماران شد. محمد میرزا بیگی در حاشیه اجلاس روسای انجمن های علمی پزشکی افزود: بعد از اجرای فاز یک طرح ساماندهی نظام سلامت و با افزایش مراجعات بیماران به بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش وزارت بهداشت می‌توان به خوبی متوجه نقش پرستاران در اجرای هرچه بهتر این طرح و ساماندهی بیماران شد.

وی با اشاره به این که در صدد هستیم نیروهای کمکی را جهت کاهش فشار روی نیروهای فعلی افزایش دهیم گفت: درحال حاضر برخی پرستاران از طرح نظام پرداخت گله دارند ولی طبق بررسی‌های جدید انجام شده روی این طرح قرار شده است نظام پرداخت پرستاران مبتنی بر عملکرد باشد؛ به این معنی که هرچه عملکرد این قشر بیشتر و با کیفیت‌تر باشد میزان دریافتی‌شان نیز بیشتر خواهد بود.

به گفته میرزابیگی با توجه به تعداد کم پرستاران نمی‌توان همه این افراد را به یک چشم دید و ما ناچاریم افرادی که فعالیت کمتری دارند را از پرستاران فعال تمیز دهیم.

وی با اشاره به اینکه در نظام پرداخت به غیر از حقوق و اضافه حقوق، کارانه مبتنی بر عملکرد نیز لحاظ خواهد شد ادامه داد: البته پرستاران غیر فعال تعداد خیلی کمی از قشر پرستاران را تشکیل می‌دهند، ولی به هر حال با اجرای دور جدید طرح نظام پرداخت متضرر خواهند شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان این که استانداردهای خدمتی پرستاران تدوین شده است ، گفت: به زودی معاونت پرستاری نرم افزارهای این استانداردها را در تمام ایستگاه های پرستاری نصب خواهد کرد و برای هر بخش تخصصی استانداردهای شرح وظایف پرستاران مشخص می‌شود.

به گفته میرزابیگی همچنین کتابچه‌های همراهی برای هر پرستار در نظر گرفته شده است که استاندارهای بخش‌های مربوط به همراه چک لیست کنترل همراه پرستاران خواهد بود و طبق این نرم افزارها خدمت مطابق با استاندارد مشخص خواهد شد.

به عقیده معاون پرستاری وزارت بهداشت خیلی از کشورهای پیشرفته با این طرح به این نتیجه رسیده‌اند که چطور خدمات پرستاری در شان مردم را ارتقاء دهند زیرا این طرح نقشه راهی برای خودکنترلی و دیگر کنترلی پرستاران است.

وی ادامه داد: البته نگاه ما فقط به جامعه پرستاری نیست بلکه تمام نیروهای بالینی و گروه پیراپزشکان در نظر گرفته خواهند شد؛ در واقع قانون ارتقاء بهره وری همه گروه های بالینی را در نظر می‌گیرد ولی به هرحال تقدم و تاخر و اولویت ها را نیز باید در نظر گرفت.

میرزا بیگی گفت: در راستای طرح ساماندهی نظام سلامت، مدیران پرستاری می‌توانند در ستادهایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی برقرار است جایگاه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه قرار است با همکاری حوزه معاونت آموزش وزارت بهداشت به سمت بومی گزینی پرستاران برویم تا ماندگاری آن‌ها در مناطق محروم بیشتر شود افزود: ضمنا اختیار ابلاغ موضوع اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران را به عهده سازمان نظام پرستاری خواهیم گذاشت؛ به این ترتیب نظارت گسترده تری به وضعیت پرستاری در جامعه و بیمارستان های خصوصی صورت خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها