همه می‌گویند غیرقانونی است، دبیر شورای ترافیک تاکید می‌کند هنوز هیچ تصمیمی برای ابلاغ نرخ‌های جدید گرفته نشده است. شورای شهری‌ها می‌گویند هیچ‌کس حق افزایش خودسرانه نرخ کرایه‌ها را ندارد. مسئولان تاکسیرانی اعلام کرده‌اند که با متخلفان برخورد خواهد شد، اما در این میان برخی رانندگان تاکسی هستند که بی‌توجه به همه این حرف‌ها کار خودشان را می‌کنند.
کد خبر: ۶۶۷۴۲۳
افزایش کرایه‌ها منتظر تصمیم تاکسیرانی نماند

هرچند رانندگان تاکسی‌های گردشی با پایان تعطیلات نوروز، میخ افزایش کرایه‌ها را کوبیدند، اما افزایش نرخ بنزین و سوخت سی ان جی که اواخر هفته گذشته اتفاق افتاد، بهانه‌ای شد تا این بار علاوه بر رانندگان تاکسی‌های گردشی در شهرهای مختلف در برخی خطوط تاکسیرانی نیز از روز گذشته نرخ کرایه‌ها به طور غیررسمی افزایش یابد.

افزایش 200 تا 1000 تومانی

افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نه‌فقط در بخش تاکسی، بلکه در برخی خطوط ناوگان اتوبوسرانی نیز صورت گرفت.

شهروندانی که صبح روز گذشته با تاکسی خود را به مقصد رساندند، می‌گویند در برخی خطوط تاکسیرانی بین 200 تا 500 و حتی هزار تومان نیز با افزایش کرایه‌ها روبه‌رو بوده‌است.

نرخ کرایه تاکسی‌های خطی مسیر مهرشهر تا متروی گلشهر از 800 به هزار تومان رسیده است.

در مسیر تاکسی‌های خطی گلشهر به میدان ونک نیز کرایه از 3500 تومان به 4000 تومان افزایش یافته که شهروندان می‌گویند برخی رانندگان تاکسی 4500‌تومان هم از مسافران گرفته‌اند.

تاکسی‌های خطی مسیر ونک ـ فاطمی نیز صد تومان روی کرایه‌هایشان گذاشته‌اند و این در حالی است که مشاهده شده در صورت نداشتن پول خرد، با مسافران برخوردهای نادرستی صورت می‌گیرد.

هرگونه افزایش غیرقانونی است

برخی خطوط تاکسیرانی در کنار رانندگان تاکسی‌های گردشی و حتی مسافربرهای شخصی در حالی از روز گذشته در اقدامی خودسرانه نرخ کرایه‌هایشان را افزایش داده‌اند که دبیر شورای عالی ترافیک این اقدام را غیرقانونی دانسته و خواستار برخورد سازمان تاکسیرانی با تخلفات گزارش شده است.

سید مهدی یدی‌همدانی به ایسنا می‌گوید: هم‌اکنون نرخ کرایه تاکسی در هیچ شهری به طور رسمی افزایش پیدا نکرده و افزایش نرخ کرایه‌ها تابع شرایطی است که هنوز مهیا نشده است.

وی با اشاره به گفته‌های استاندار تهران مبنی بر اجرا نشدن افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی می‌گوید: با شورای شهر تهران توافق شده است تا اعلام سیاست‌های کلی دولت در این خصوص، نرخ‌های جدید ابلاغ نشود و همه سازمان‌های تاکسیرانی باید جلوی افزایش خودسرانه نرخ‌ها را بگیرند.

به گفته همدانی، افزایش نرخ کرایه‌ها پس از تصویب در شورای شهر و طی مراحل قانونی و تشریفات اداری انجام می‌شود و قبل از آن هیچ راننده تاکسی، اتوبوس و وانت باری حق افزایش نرخ را ندارد.

دبیر شورای عالی ترافیک تاکید می‌کند که البته دولت برنامه‌هایی برای حمایت از تاکسی‌ها خواهد داشت.

شورای شهر، پیگیر افزایش خودسرانه نرخ‌ها

شورای شهری‌ها نیز گرچه به بلاتکلیف ماندن رانندگان تاکسی از بابت اعلام نرخ‌های جدید از سوی سازمان تاکسیرانی حق می‌دهند، اما تاکید می‌کنند که این تاخیر هرچقدر هم که طولانی شده باشد، باز هم نمی‌تواند دلیل منطقی باشد برای این‌که برخی رانندگان تاکسی به صورت خودسرانه دست به افزایش نرخ‌ها بزنند و تخلف رانندگان تاکسی باید مورد رسیدگی سازمان تاکسیرانی قرار بگیرد.

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با غیرقانونی خواندن افزایش خودسرانه کرایه‌ها می‌گوید: این کار غیرقانونی است و بدون مصوبه و رعایت قوانین نمی‌توان نرخ کرایه‌ها را افزایش داد.

وی با بیان این‌که شورای شهر مصمم است موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی را قطعا در افزایش نرخ کرایه‌ها لحاظ کند، تصریح می‌کند: هم‌اکنون در مصوبه ما این موضوع لحاظ نشده و ابلاغ نشدن مصوبه هم به همین دلیل بود تا بازبینی در نرخ‌ها صورت بگیرد و بررسی این موضوع در اولویت کاری شورای شهر قرار دارد.

محسن پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر می‌گوید: به دلیل این‌که هنوز تصمیم دقیقی درباره زمان افزایش نرخ کرایه‌ها گرفته نشده، ناهماهنگی و سردرگمی رانندگان تا حدودی طبیعی است، از طرفی باید منتظر بمانیم و ببینیم تصمیم مشترک استانداری و شهرداری درباره زمان افزایش نرخ چیست؟

وی می‌افزاید: ظاهرا افزایش نرخ کرایه‌ها جمعه شب منتفی شده و شنیده‌ها حاکی است که حتی برچسب‌های نرخ جدید چاپ شده، اما توزیع آنها فعلا منتفی شده است.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز می‌گوید، خبر افزایش خودسرانه نرخ‌ها به گوشش رسیده و تاکنون گزارش‌های فراوانی هم در این باره دریافت کرده است و این اقدامات حتی پیش از افزایش نرخ حامل‌های انرژی نیز انجام شده بود، با این حال رسیدگی به این تخلفات وظیفه دستگاه نظارتی سازمان تاکسیرانی است.

انتقاد از تاخیر در ابلاغ نرخ‌های جدید

در میان معترضان به افزایش نرخ کرایه‌ها، برخی اعضای شورای شهر نیز معتقدند، تا وقتی نرخ‌های جدید با تاخیر ابلاغ شود، احتمال تخلف دور از انتظار نخواهد بود.

ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است، تاخیر انداختن در ابلاغ نرخ جدید کرایه‌ها رانندگان را مجبور به تخلف و افزایش خودسرانه کرایه‌ها می‌کند.

وی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سختی‌های کار رانندگان تاکسی برای این‌که هرساله توقع افزایش نرخ‌ها را داشته باشند، به آنها حق داده و می‌گوید: تاکسی داران از پنجشنبه بنزین هزار تومانی ‌زده‌اند. آیا درست است در حالی که همه کارمندان افزایش حقوق یافته‌اند و رانندگان هم متحمل افزایش هزینه شده‌اند، ما این موضوع را در درآمدشان لحاظ نکنیم؟ در حالی که حتی بدون افزایش قیمت بنزین هم باید تاکنون قیمت کرایه‌ها را افزایش می‌دادیم.

افزایش نرخ‌ها از نیمه اردیبهشت

هنوز نرخ‌های جدید برای اجرا به خطوط تاکسیرانی در سطح شهر تهران ابلاغ نشده است. هنوز برچسب نرخ‌های جدید هم روی تابلوهای بالای جایگاه تاکسی‌های خطی نصب نشده است. هیچ کدام از این اتفاق‌ها نیفتاده، اما رانندگان تاکسی از روز گذشته منتظر نمانده و کرایه‌هایشان را بین 200 تا 500 تومان افزایش داده‌اند.با این حال مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران همچنان تاکید می‌کند، هرگونه افزایش نرخی تا نیمه اردیبهشت غیرقانونی است. میثم مظفر به جام‌جم می‌گوید: امیدواریم با مقدمات طی شده بتوانیم در نیمه اردیبهشت نسبت به اجرای نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها اقدام کنیم.

مظفر توضیح می‌دهد: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در اسفند 1392 مصوب شد فارغ از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سوخت، نرخ کرایه تاکسی تهران از ابتدای سال 1393 افزایش یابد و این مصوبه نیز مورد تائید فرمانداری قرار گرفت، اما مدیریت شهری به منظور تعامل و همراهی با دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بنا به درخواست وزارت کشور، اجرای افزایش روال عادی نرخ کرایه تاکسی را موکول به زمان اعلام قیمت‌های جدید سوخت کرد.

کمی بعد فرمانداری تهران به نمایندگی از دولت مجددا از شهرداری تهران خواست تا اجرای افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها را مدت کوتاهی پس از اعلام افزایش قیمت‌های سوخت موکول کند و مدیریت شهری تهران نیز در این زمینه همراهی کرد و برچسب‌های نرخ جدید توزیع نشد، اما حالا با تعیین تکلیف مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها قطعا نرخ‌های جدید را از نیمه اردیبهشت در سطح شهر تهران اجرا خواهیم کرد و هرگونه افزایش نرخی تا آن زمان غیرقانونی است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی باز هم از شهروندان می‌خواهد که تخلفات تاکسی‌های گردشی و خطی را در سطح شهر با سامانه 137 یا واحد بازرسی سازمان تاکسیرانی تهران در میان بگذارند تا تاکسیرانی هم بتواند با متخلفان برخورد کند.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
م
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
۰
۰
خودشونو سركار گذاشتن، یه دونه به نعل می زنن یه دونه به میخ
این مملكت هر كی هر كی شده -مغازه دار جنسوشو گرون میكنه و تاكسی دار هم كرایش رو همه به مراد دلشون می رس غیر از كارمند و كارگر بیچاره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها