برزیل، آرژانتین، اسپانیا، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و هلند؛ هشت تیمی که قرار است مدعیان اصلی فتح جام جهانی باشند.
کد خبر: ۶۶۷۲۱۶
7 مربی رودرروی «فیل بزرگ»

در میان این هشت مدعی قطعا شانس میزبان و البته قهرمان دوره قبل جام جهانی یعنی اسپانیا یا دیگر نماینده آمریکای لاتین یعنی آرژانتین خیلی باید بیشتر باشد، این در حالی است که تیمی همچون انگلیس با ارفاق در جمع مدعیان قرار گرفته است. از قدرت استعدادهای فردی و اتحاد تیمی این مدعیان که بگذریم به نیمکت این تیم‌ها می‌رسیم. چه کسانی قرار است این تیم‌های مدعی را در جام جهانی هدایت کنند؟ این مربیان چقدر می‌توانند کمک کنند تا تیم‌های تحت هدایتشان در جام جهانی واقعا یک مدعی باشند و قدرتی را به رخ سایر تیم‌ها بکشند که هوادارانشان انتظار دارند؟ مردان نیمکت تیم‌های مدعی را بیشتر بشناسید.

لوئیس فیلیپه اسکولاری

اسکولاری ملقب به «فیل بزرگ» یکی از برترین و پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال دنیا به شمار می‌آید که کوهی از افتخارات ریز و درشت در هر دو عرصه ملی و تیم‌های باشگاهی دارد. او شاید زمانی که بازیکن بود شهرت چندانی نداشت، اما از مشهورترین مربیان جهان محسوب می‌شود. اسکولاری در سال 1981 فوتبال را کنار گذاشت و یک سال بعد قدم در راه مربیگری گذاشت. او کار مربیگری را با باشگاه سنترو اسپورتیوو آلاگوآنوی برزیل آغاز کرد و در همان فصل نخست مربیگری‌اش مقام قهرمانی را با تیمش در ایالت آلاگوآنو به دست آورد. اسکولاری در مدت 32 سال مربیگری خود در کشورهای برزیل، عربستان، کویت، ژاپن، ازبکستان و پرتغال مربیگری کرد که البته برجسته‌ترین دوران مربیگری ‌اش که اکنون هم ادامه دارد در تیم ملی برزیل است. او سال 2001 پس از این که از هدایت باشگاه کروزیرو برزیل کنار رفت هدایت سله‌سائو (تیم ملی برزیل) را به عهده گرفت و یک سال بعد همراه این تیم به موفقیت عظیمی دست یافت و قهرمان جام جهانی 2002 کره و ژاپن شد. فیل بزرگ تا سال 2008 هدایت برزیلی‌ها را در دست داشت، اما پس از کناره‌گیری از این سمت یک سال سرمربی پرتغال شد، یک سال هم سرمربی چلسی و به همین ترتیب هم یک سال هدایت بنیاد کار ازبکستان را به عهده گرفت و همراه این تیم یکبار هم به ایران آمد. پالمیراس مقصد بعدی این مربی پرافتخار بود که پیش از این نیز هدایت آن را به عهده گرفته بود. اسکولاری دو سال پیش مجددا سرمربی تیم ملی برزیل شد و این تیم را به مقام قهرمانی جام کنفدراسیون‌ها رساند. اکنون برزیل با فیل بزرگ مدعی اصلی قهرمانی در جام جهانی 2014 است. آیا اسکولاری دومین جام قهرمانی را بالای سر می‌برد؟

آلخاندور سابیا

سابیا که هم اکنون هدایت تیم ملی آرژانتین را به عهده دارد کارنامه نسبتا خوبی هم در دوران بازیگری از خود بر جای گذاشته است. مربی آرژانتینی‌ها در تیم‌هایی نظیر ریور پلاته، لیدز یونایتد و شفیلد یونایتد بازی کرده و هشت بار هم برای تیم ملی آرژانتین به میدان رفت، اما وقفه‌ای که بین خداحافظی سابیا از فوتبال تا مربی‌شدن وی افتاد بسیار طولانی بود. او 25 سال پیش از فوتبال خداحافظی کرد، اما از پنج سال پیش مربیگری را شروع کرد. سابیا با کنترل و تسلطی که در کار مربیگری داشت خیلی زود نام خود را به عنوان یک مربی فنی و درجه یک مطرح کرد. او در ابتدای کار مربیگری و هدایت تیم استیودیانتس آرژانتین را به عهده گرفت. او با این تیم در سال 1388 قهرمان کوپا لیبرتادورس شد و یک سال بعد با این تیم قهرمان Primera División شد. سابیا در سال 1390 سرمربی تیم ملی آرژانتین شد و از آن زمان تاکنون هدایت این تیم را در دست دارد. آرژانتین با سابیا قطعا یکی از مدعیان جام جهانی 2014 است، تیمی که در گروه F با ایران، بوسنی و نیجریه همگروه است. تصور صعود آرژانتین از گروه خود به عنوان سرگروه آسان است، اما این که سابیا می‌تواند آرژانتین را به عنوان مدعی اصلی قهرمانی در جام جهانی معرفی کند موضوعی است که باید آن را در برزیل دید؟

یوآخیم لو

او مربی خاصی است و کارنامه نسبتا پربار و پرافتخاری در جام جهانی از خود بر جای گذاشته است. یوآخیم لو فوتبال خود را از تیم محل تولدش «شونا» آغاز کرد و تا پایان دوران بازی سابقه‌ حضور در تیم‌هایی همچون آینتراخت فرانکفورت، فرایبورگ و کارلسروهه را تجربه کرد. «لو» که بیشتر در تیم‌های دسته‌ دوم بازی می‌کرد (۲۵۲ بازی و ۸۱ گل)، مجموعا ۵۲ بار در لیگ دسته اول فوتبال آلمان به میدان رفت و هفت گل هم به ثمر رساند. لو به گمان بسیاری از کارشناسان یکی از موفق‌ترین مربی‌های تاریخ فوتبال آلمان است، هر چند برای این که به یکی از بزرگان مربیگری در فوتبال دنیا تبدیل شود راه زیادی در پیش دارد. لو از سال 1994 کار مربیگری را در تیم جوانان وینترتور آغاز کرد و تا سال 2004 هدایت تیم‌هایی چون فنرباغچه، اشتوتگارت، آستریاوین و... را به عهده گرفت. او در این مدت افتخاراتی نظیر قهرمانی در لیگ اتریش به دست آورد. لو در سال 83 دستیار کلینزمن در تیم ملی فوتبال آلمان شد و دو سال در همین سمت باقی ماند، اما با جدایی کلینزمن از سال 2006 سرمربی تیم ملی شد و از آن زمان تاکنون هدایت آلمانی‌ها را در دست دارد. او به عنوان دستیار کلینزمن مقام سومی در جام کنفدراسیون‌ها در سال 2005 را به دست آورد و در جام جهانی 2006 آلمان همراه تیم ملی آلمان سوم شد و همین عنوان را در جام جهانی 2010 تکرار کرد. لو تا دو ماه دیگر سومین جام جهانی خود را تجربه می‌کند.

دیدیه دشام

دشام از آن دسته مربیانی است که نه‌تنها مربی مشهور و مطرحی به شمار می‌رود بلکه در دوران بازیگری نیز بازیکن بسیار موفق و شهیری بود که افتخارات زیادی به دست آورد. دشام فوتبال خود را در شهر زادگاهش یعنی بایون آغاز کرد و پس از طی کردن مراحل پیشرفت به ترتیب در باشگاه‌هایی نظیر نانت، مارسی، بوردو، یوونتوس، چلسی و والنسیا بازی کرد. او در دوران باشگاهی خود به عنوان بازیکن کوهی از افتخارات به دست آورد، اما عظیم‌ترین و دست‌نیافتنی‌ترین افتخار ممکن برای این مدافع سابق تیم ملی فرانسه زمانی بود که در جام جهانی 1998 فرانسه به عنوان کاپیتان خروس‌ها (لقب تیم ملی فرانسه) جام قهرمانی را بالای سر برد. دو سال بعد دشام در جام ملت‌های اروپا به همراه فرانسه قهرمان شد تا دوران بسیار باشکوهی در تیم ملی فرانسه داشته باشد. او در سال 1380 هم مربیگری را شروع کرد و در این مدت افتخارات ریز و درشتی با تیم‌های تحت هدایتش نظیر موناکو، یوونتوس و مارسی به دست آورد. دشام دو سال پیش سرمربی تیم ملی فرانسه شد و این تیم را پس از بازی‌های مرحله مقدماتی و البته دو بازی بسیار دشوار پلی‌آف مقابل اوکراین به جام جهانی برزیل رساند.

چزاره پراندلی

سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال ایتالیا در دوران شانزده‌ساله فوتبال خود در تیم‌هایی نظیر آتالانتا و یوونتوس بازی کرد و در مجموع در ۱۹۷ بازی در سری A به میدان رفته است. پراندلی پس از خداحافظی از فوتبال به مربیگری رو آورد و اولین تجربه خود را به عنوان مربی جوانان و پس از آن بزرگسالان تیم آتالانتا کسب کرد. همچنین در کارنامه وی، سابقه مربیگری تیم‌های لچه، هلاس ورونا، ونیزیا، پارما، آ.‌اس.‌رم و فیورنتینا به چشم می‌خورد. با کنار رفتن مارچلو لیپی از سمت سرمربیگری تیم ملی ایتالیا پس از جام جهانی ۲۰۱۰، فدراسیون فوتبال این کشور در این سال سکان هدایت این تیم را به چزاره پراندلی سپرد. او تیم ملی ایتالیا را در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ به مقام نایب قهرمانی رساند و تیم ملی ایتالیا را نیز مستقیم به جام جهانی 2014 رهنمون کرد. پراندلی که سرمربی یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی درجام جهانی 2014 است، اما با احتیاط بیشتری نسبت به همتایانش درباره قهرمانی در این رقابت‌ها صحبت می‌کند. او اعتقاد دارد در گروهی که ایتالیا، انگلیس، اروگوئه و کاستاریکا در آن قرار دارند ابتدا باید به فرار از مهلکه و صعود فکر کرد سپس اهداف بعدی خود از راه می‌رسند. پراندلی خیلی امید دارد در کمتر از ده سال تیم ملی ایتالیا دوباره به مقام قهرمانی جام جهانی برسد.

ویسنته دل بوسکه

دل بوسکه در زمره مربیان شهیر و پرافتخار تاریخ فوتبال دنیا قرار دارد. در میان مربیانی که تیم‌های مدعی جام جهانی را هدایت می‌کنند دل بوسکه در کنار اسکولاری مربی‌ است که بیش از این یکبار در مقام سرمربی، قهرمان جام جهانی شده است. وی موفق شد تیم ملی اسپانیا را به مقام قهرمانی در جام‌جهانی ۲۰۱۰ و جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ برساند. دل بوسکه که خود سابقه بازی در تیم ملی اسپانیا را دارد در سال 2008 سرمربی اسپانیا شد. اسپانیا با این مربی سابق رئال‌مادرید توفانی در فوتبال دنیا به پا کرد و بر صدر برترین تیم ملی فوتبال دنیا ایستاد، اما نوسانات این توفان فراگیر از سال 2013 یعنی زمانی که ماتادورها در فینال جام کنفدراسیون‌ها مغلوب برزیل شدند، آغاز شد. اکنون بسیاری اعتقاد دارند که عصر ماتادورها به پایان رسیده و آنها نمی‌توانند به سلطه خود بر فوتبال دنیا ادامه دهند، ادعایی که مورد مخالفت بازیکنان تیم ملی اسپانیا و البته دل بوسکه مواجه شده است. اسپانیا در برزیل با تیم‌های هلند، شیلی و استرالیا همگروه است که گروهی سخت برای یکی از مدعیان جام جهانی به شمار می‌آید. دل بوسکه را به دیگر مدعیان داده که اسپانیا در برزیل هم مدعی اصلی قهرمانی خواهد بود. البته با آغاز این رقابت‌ها مشخص می‌شود که این ادعای دل بوسکه چقدر به واقعیت نزدیک است.

لوئیس فن خال

هلند با مربی نامدارش یعنی لوئیس فان خال دیگر مدعی اصلی جام جهانی 2014 خواهد بود. فن خال که از دو سال پیش تاکنون سرمربی لاله‌های نارنجی اروپاست، قصد دارد یک هدف بسیار سخت و ناممکن را در برزیل شدنی کند. قهرمانی هلندی‌ها در برزیل آن هم با گروه سختی که شیلی و اسپانیا در آن قرار دارند و البته مدعیانی همچون برزیل، آلمان یا آرژانتین بسیار دشوار یا حتی ناممکن به نظر می‌رسد، اما به هر حال از کنار نام هلند نمی‌توان ساده گذشت. فن خال سرمربی این تیم خود یکی از بازیکنان مطرح فوتبال اروپا بود که پس از پایان دوران فوتبالش در سال 1366 بلافاصله به مربیگری روی آورد. فن خال در رده باشگاهی هدایت تیم‌هایی چون آژاکس، بارسلونا و بایرن مونیخ را به عهده گرفته، ضمن این که یک بار پیش از این نیز سرمربی تیم ملی فوتبال هلند بوده، یعنی از سال 2000 تا 2002. دوره نخست مربیگری او در تیم ملی هلند یک ناکامی بسیار بزرگ بود. برای نخستین‌بار از سال 1365 به بعد هلند به جام جهانی نرسید و مقصر کسی نبود جز فن خال که نتوانست تیمش را به این رقابت‌ها برساند. فن خال اما این بار تیمش را به جام جهانی برده، اما نگرانی او این بار صعود از گروه بسیار سختش است.

روی هاجسون

این مربی کهنه کار انگلیسی از لحاظ سابقه مربیگری در مقایسه با رقیبانش یکه‌تاز است، چرا که کار در این حیطه را از 38سال پیش آغاز کرده است. در کارنامه مربیگری هدایت در انواع تیم‌ها را می‌توانید ببینید، از هدایت فولام و لیورپول در لیگ برتر گرفته تا اینترمیلان و تیم ملی سوئد، تیم ملی فنلاند و باشگاه کپنهاگن دانمارک. یکی از نقاط برجسته کارنامه مربیگری هاجسون شصت و هشت ساله در سال 2012 یعنی زمانی که سکان هدایت سه شیرها (تیم ملی انگلیس) را به او دادند، از راه رسید. او با کوهی از تجربه بلند بالا در مربیگری حالا سرمربی تیمی شد که با وجود تمام ضعف‌ها و ناکامی‌هایش در راه رسیدن به جام‌های اروپایی و جهانی همچنان مدعی قهرمانی در جام جهانی شمرده می‌شود. هاجسون که دوران مربیگری خود در تیم‌های ملی سوئد یا فنلاند یا مربیگری در باشگاه‌های بزرگ و معتبر اروپایی همچون لیورپول یا اینترمیلان افتخاری به دست نیاورد حالا می‌خواهد از انگلیس در جام جهانی برزیل یک مدعی بسازد. البته که هاجسون در ساختن تیم‌هایی منظم و تاکتیکی تبحر دارد، اما تیم‌هایش عاری از مولفه‌های قهرمانی است با وجود این انگلیس باز هم در جام جهانی برزیل می‌تواند یک مدعی باشد.

هیلدا حسینی‌خواه‌ /‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها