رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با جام جم آنلاین :

مجلس بحث تجمیع بیمه ها را در دستور کار قرار می دهد / دکان برخی تخته خواهد شد

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد :‌ تجمیع بیمه ها مشکلات اجرایی، مالی و اجتماعی فراوانی دارد و ساختارها را نمی توان به یک باره تغییر داد و پس از گذشت چند سال ازتدوین برنامه پنجم توسعه این امر مستلزم برنامه ای است که بتوان براساس آن منابع را یکسان کرد و تجمیع افقی گامی است بنیادین که آغاز خواهد شد .
کد خبر: ۶۶۷۰۸۰
وزیر رفاه، مخالف جدی تجمیع بیمه ها

به گزارش جام جم و به نقبل از مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دکتر علی ربیعی که امروز به مناسبت دومین روزهفته کارگر با عنوان کارگر، سلامت، ‌رفاه وتامین اجتماعی در همایش هفته سلامت - با شعاریک عمر سلامت با خود مراقبتی - درمحل سالن همایش های رازی و با حضور معاون اول رئیس جمهور ، وزرای بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، آموزش و پرورش ، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ،‌ برگزار شد ادامه داد :‌ پیشگیری محورشدن و خودمراقبتی علاوه بر اینکه مقوله فرهنگی است مساله ای اقتصادی نیز هست . به این معنا که پیشگیری محور شدن نیازمند سرمایه گذاری است .
وی اعلام کرد :‌ کاستن از بیماری های قلبی ، ترویج رژیم های غذایی سالم تر ، ایجاد زیرساخت های توسعه ورزش ،‌کاستن از آلودگی هوا و بسیاری اقدامات دیگردرحوزه پیشگیری و تغییر سبک زندگی نیازمند تغییر درالگوی تخصیص منابع است .

این وزیر گفت :‌ به عنوان مثال تحت پوشش قراردادن آزمایش های ژنتیک علیرغم هزینه های بالایی که دارد بسیارارزان تر ازعلاج معلولان درجامعه است .
ربیعی اضافه کرد :‌سازمان های بیمه گردرایران باید به طور جدی اقدامات پیشگیرانه را نیز مورد حمایت بیمه ای قراردهند .
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان این که هنوز رسانه ها به طور جدی درزمینه خودمراقبتی کارنکرده اند ارتقاء فعالیت رسانه ها را عامل افزایش فعالیت های پیشگیرانه درکشور دانست .
وی خاطرنشان کرد: ‌به نظرمن مجموعه اقدامات آموزش و پرورش ،‌ رسانه ها ، جهت گیری های سازمان های بیمه گر ، جهت گیری های ساختاردرمان وجهت گیری فعالان اقتصادی می تواند یک عمر سلامتی را برای ایرانی ها به ارمغان بیاورد .
دکترربیعی با اشاره به دومین روز هفته کارگرکه به عنوان روز کارگر،‌سلامت رفاه و تامین اجتماعی نام گذاری شده است گفت: ‌بیمه شدن بیش از 35 میلیون نفردرسازمان تامین اجتماعی نشان دهنده اهمیت این سازمان درنظام سلامت است .
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد : درتلاش هستیم که در سال 93 نقش مشارکت کارگران و کارفرمایان را درنظارت برسازمان های بیمه گر افزایش دهیم .
وی بابیان این که دولت امانتدار موقت سازمان هایی مانند تامین اجتماعی است یاد آورشد : ایمنی فکری ، امنیت شغلی وامنیت برای زندگی آینده کارگران درگروی عملکرد خوب ما درتامین اجتماعی است .
دکترربیعی اضافه کرد :‌ ما برنامه نظارت و حضور شرکای اجتماعی دردرمراکزتصمیم گیری و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی را افزایش خواهیم دادوگفت و گوی سه جانبه پیرامون مسائل بیمه های اجتماعی درسرلوحه کارما قراردارد .
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود دراین همایش به دانش آموختگی خود دررشته جامعه شناسی اشاره و تصریح کرد :‌
سلامت و بهداشت در دنیای توسعه‌یافته، موضوع و دانشی بین‌رشته‌ای شده وعلوم انسانی و اجتماعی هم به طرق مختلف در این علم دخیل شده‌اند.
وی ادامه داد :‌اقتصاد سلامت، جامعه‌شناسی سلامت، و اقتصاد سیاسی سلامت در کنار بسیاری رشته‌های دیگر به تکمیل دانش در این حوزه کمک کرده‌اند.
وزیرتعاون،‌کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد : یکی از دشواری‌های مدیریت خدمات بهداشت و سلامت در ایران، انحصار واقعی مدیریت حوزه بهداشت و سلامت توسط پزشکان است. همین امر سبب شده ابعاد اجتماعی و حتی سیاسی این مقوله از نظرها دور بماند.
دکترربیعی گفت :‌ ادبیات سبک زندگی در حوزه علوم اجتماعی بسیار گسترده است و اولین بار این واژه را جامعه‌شناسان به‌کار بردند. محققان زیادی نیز در دنیا در حوزه «سبک زندگی بهداشتی» فعالیت می‌کنند.
وی افزود :‌ قطع بودن رابطه میان علوم اجتماعی و پزشکی در ایران، ماع از شکل‌گیری حوزه‌های میان‌رشته‌ای نظیر «تحلیل سبک زندگی بهداشتی» شده است.
وزیرتعاون‌،کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد :‌ تنها کارکرد برقراری ارتباط میان علوم اجتماعی و پزشکی در حوزه سبک زندگی، این نیست که اطلاعاتی درباره سبک زندگی مردم جمع‌آوری کند بلکه علوم اجتماعی و بالاخص جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی قادرند ریشه‌ها و علت‌های شکل‌گیری سبک زندگی‌های خاص را در بین مردم شناسایی کنند.

ربیعی ادامه داد :‌ اساساً تغییر سبک زندگی و پیشگیری‌محور شدن آن، مقوله‌ای ساختاری و اجتماعی است. نباید تصور کرد این کار صرفاً در قالب تحلیل پزشکی قابل انجام است.
وی پیشنهاد داد : اگر می‌خواهیم خودمراقبتی به عنوان نوعی سبک زندگی، گسترش یابد، تولید دانش بین‌رشته‌ای می‌تواند گامی به سوی ارتقای سلامت پیشگیری‌محور باشد.
دکترربیعی ، آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای مشارکت در تولید این دانش اعلام کرد و گفت :‌ می توانیم با عقد تفاهم‌نامه‌ای، دانش حوزه علوم اجتماعی کشور را به سمت پیوند خوردن با عرصه بهداشت و سلامت هدایت کنیم و سطح شناخت و سیاست‌گذاری در حوزه سبک زندگی‌ پیشگیرانه را ارتقاء بخشیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها