روزنامه السفیر چاپ لبنان با اشاره به طرح جدید قطر و عربستان درباره سوریه به تاریخچه طرح یکساله بندر بن سلطان برای تشکیل ارتشی 60 هزار نفری و آموزش آن از جمله در اردن و جذب شماری از عشایر درشرق سوریه به منظور گشودن جبهه جنوبی سوریه برای حمله به دمشق اشاره کرد و انتخاب «احمد الجربا» مهره عربستان در راس گروه مخالفان خارج نشین سوریه موسوم به "ائتلاف ملی مخالفان سوری" را در همین چارچوب دانست.
کد خبر: ۶۶۶۷۵۵
طرح جدید قطر و عربستان درباره سوریه

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه در تشریح علل ناکامی این طرح نوشت: نبود وقت کافی برای بندر بن سلطان جهت اجرای طرح خود و نگرانی اردنی ها از تبعات حضور هزاران فرد مسلح در مرزهای خود با سوریه از جمله علل به نتیجه نرسیدن این طرح بود بویژه که بندر بن سلطان جبهه جنوبی را تنها راه برای سرنگون کردن نظام سوریه می دانست.

به نوشته السفیر، اردنی ها سرنگون شدن نظام سوریه را بدترین وضعیت برای خودشان می دانستند زیرا این امر به منزله شمارش معکوس برای پایان عمر نظام اردن درپی بازگشت گروهک های مسلح و تروریست پیروز از خاک سوریه به اردن بود.

این روزنامه با اشاره طرح جایگزین قطری ها و سعودیها به جای طرح بندر بن سلطان به نقل از یکی از کارشناسان غربی نوشت: این طرح جایگزین به جای تمرکز بر جبهه جنوبی بر جبهه شمالی سوریه برای عملیات علیه دمشق تمرکز دارد و مبتنی بر تغییر سیاستهای ریاض و دوحه درخصوص گروههای به اصطلاح جهادی و ساماندهی دوباره ساختار گروههای مسلحی است که اتاق عملیات واحدی در انطاکیه مدیریت می شوند.

به نوشته السفیر، اکتفا نکردن به حمایت از جنگ سالاران سوری به طور مجزا یا حمایت مالی از برخی عملیات محدود علیه مواضع ارتش سوریه از دیگر مبانی این طرح است.

این روزنامه افزود: هدف در وهله اول همان گزینش گروههای مسلحی است که کمترین ارتباط را با شبکه القاعده داشته باشند و براساس طرح، باید گروههای مسلح کوچک با یکدیگر ادغام شوند و گروههای ملحق شده به انگیزه های مالی و نه ایدئولوژیک به گروههای مسلح داعش و جبهه النصره نیز جذب شوند.

به نوشته السفیر، حفاظت از منطقه قلمرو گروههای مسلح و جلوگیری از تداوم پیشروی ارتش سوریه در حلب از جمله اهداف طرح به شمار می رود.

این روزنامه همچنین از توافق مسئولان قطری و سعودی درباره قطع کمک به گروه اخوان المسلمین و گروه مسلح احرار الشام خبر داد و نوشت که این گروه مهمترین گروه مسلح در شمال سوریه است که اکنون از پرداخت نشدن حقوق خود و کمبود منابع مالی شکایت دارد چرا که قطر و گروه سلفی های کویت تا مدتی پیش تامین کننده نیازهای مالی آن بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها