بختیار رحمانی، سرگروه فولاد و جوان‌ترین کاپیتان لیگ برتر:

اگر قهرمان نمی‌شدیم، خودمان را نمی‌بخشیدیم

کاپیتان فولاد با درخشش در فصل سیزدهم لیگ برتر در زمره ارکان اصلی قهرمانی تیم اهوازی و خوشحالی هواداران فوتبال خوزستان قرار گرفت.
کد خبر: ۶۶۶۷۳۰
اگر قهرمان نمی‌شدیم، خودمان را نمی‌بخشیدیم

بختیار رحمانی که با کناره‌گیری مجتبی جباری از تیم ملی حالا از شانس بیشتری برای بازی در جام‌جهانی برخوردار است، نمی‌خواهد این بخت را به آسانی از دست بدهد. او با قهرمانی در لیگ برتر و انتخاب‌شدن برای سفر به برزیل و احتمالا بازی در جام‌جهانی روزهای آفتابی فوتبالش را در بیست و چهار سالگی پشت سر می‌گذارد و مشخصا آینده‌ای روشن را برای خودش متصور است.

برد قاطعانه‌ای برابر نماینده قطر کسب کردید.

ما رفته بودیم که ببریم... آخر حال و هوای اهواز این روزها به گونه‌ای است که دیگر کسی به کمتر از برد در بازی‌های خانگی در غدیر رضایت نمی‌دهد (خنده).

حریفتان هم موقعیت‌هایی داشت، اما ظاهرا شما آنالیز بهتری از آنها داشتید.

بله، الجیش از تیم‌های خوب گروه ما بود، اما آقای فرکی و همکارانشان توصیه‌های لازم را پیش از بازی به ما کرده بودند و ما می‌دانستیم از کدام نقاط می‌توانیم به آنها ضربه بزنیم. شکر خدا خوب هم توانستیم برابر این تیم بازی کنیم و پس از بازی هم مردم اهواز حسابی از آن برد راضی بودند.

حالا که به عنوان تیم صدرنشین صعودتان مسجل‌شده، فکر می‌کنی به دور بعدی هم صعود کنید؟

صد‌در‌صد، یکی از اهداف ما برای کسب پیروزی برابر الجیش این بود که تیم صدرنشین شود و بتوانیم بازی بعدی در مرحله حذفی را هم در خانه خودمان برگزار کنیم و حالا که این امر مسجل شده شک نکنید با دعای خیر مردم و حمایت‌شان در غدیر اهواز، در بازی حذفی هم برنده زمین مسابقه را ترک خواهیم کرد.

در برنامه نود، حسین فرکی به همین نکته‌ای که گفتی اشاره کرد و از لطف خدا و ائمه اطهار(س) و دعای خیر مردم حرف زد. آیا تو هم به این مهم اعتقاد داری؟

البته که اعتقاد دارم، اگر لطف همه اینها شامل ما نمی‌شد، شک نکنید یک جای کار می‌لنگید و ما در رسیدن به هدفمان دچار مشکل می‌شدیم.

پس زحمات خودتان چه می‌شود؟

خداوند متعال گفته «از تو حرکت از من برکت.»، ما هم اگر نمی‌خواستیم تلاش کنیم قطعا موفقیت و قهرمانی هم برایمان به ارمغان نمی‌آمد ولی می‌بینید با تلاش و پشتکار بچه‌های تیم توانستیم از این حمایت الهی و دعای خیر مردم یک قهرمانی به نفع خودمان و خوزستانی‌ها رقم بزنیم.

فصل را با بازی‌های سختی به پایان بردید. انتظار داشتی به استقلال ببازید؟

خیر، ما در آن بازی فقط به یک چیز باختیم و آن هم بازی فوق‌العاده مهدی رحمتی در آن دیدار بود. آن روز ما هر چه زدیم رحمتی گرفت. گاهی اوقات در فوتبال این‌گونه می‌شود و دیگر کاری از دست شما برنمی‌آید. وگرنه اگر تعداد موقعیت گل‌های دو تیم را با هم مقایسه کنید، متوجه می‌شوید برد واقعی را باید به حساب کدام تیم می‌نوشتند. فکر می‌کنم ما آن روز باختیم تا در تبریز نبازیم.

مگر فرقی هم می‌کرد؛ اگر استقلال را شکست می‌دادید و در تبریز می‌باختید باز هم قهرمان می‌شدید؟

درست است، اما اگر در روز آخر نتایجی غیر از آنچه رقم خورد، می‌شد آن وقت هرگز خودمان را نمی‌بخشیدیم و شکست آخر را ناشی از غرور بیجایی می‌دانستیم که حاصل یک فصل زحمت کشیدن و دوری از خانواده بودن را بر باد داده بود. اما این‌طور بهتر شد و بیشتر به ما و مردم اهواز چسبید که کار به روز آخر کشید و در حساس‌ترین روزهای تاریخ لیگ برتر، این قهرمانی برای مردم اهواز رقم خورد.

در طول فصل فکر می‌کردی تا این حد در روزهای پایانی نتایج و امتیاز تیم‌ها به هم نزدیک شود؟

این نکته را حسین‌آقا به ما می‌گفت و مشخص بود تجربه ایشان در این زمینه زیاد است. سال، سال جام‌جهانی بود و بازیکنان تیم‌ها انگیزه زیادی داشتند تا برای رسیدن به تیم ملی بهتر بازی کنند و از طرفی بازیکنان خوب هم به جای دو سه تیم در چند تیم پخش شده بودند و همه این عوامل سبب شد در فصل سیزدهم همه چیز به روز آخر کشیده شود.

کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتری تأثیری در این حساس‌شدن نداشت؟

با این فرضیه هم موافقم و ممکن بود در لیگ 18 تیمی و تقسیم‌شدن یکی دو تا 3 امتیاز بیشتر بین یکی دو تیم، این رقابت بین تیم‌ها تا این حد حساس و نزدیک نمی‌شد. خلاصه شانس ما هم این‌گونه بود که در حساس‌ترین و نزدیک‌ترین دوره لیگ برتر به لحاظ کورس قهرمانی این عنوان را از آن خود کنیم و از این حیث باید به آقای فرکی و کل تیم‌مان تبریک بگویم.

از این‌که تو در این لیگ، جوان‌ترین کاپیتان هستی و تیمت هم قهرمان شده چه احساسی داری؟

خب، من شاید از نظر سنی جوان باشم، اما الان تقریبا ده سال پیاپی است در تیم‌های ملی این مملکت دارم توپ می‌زنم و به کشورهای مختلف سفر کرده و در تورنمنت‌های زیادی شرکت کرده‌ام. شاید من از خیلی از بازیکنان سی و یک و سی و دو ساله لیگ، هم بیشتر سابقه ملی داشته باشم و هم سفر به خارج از کشور. به همین دلیل وقتی دوسال پیش بازوبند کاپیتانی تیم فولاد به من رسید از این بابت خیلی شوکه نشدم و فقط از مسئولیتی که در قبال مردم اهواز داشتم کمی نگران بودم. امیدوار هم هستم این رویه باز هم تکرار شود و بازیکنان جوانی که لیاقت بستن بازوبند کاپیتانی تیم‌های بزرگ و کوچک را دارند به این مهم دست یابند.

از چه سالی ملی‌پوش شدی؟

از سال 83 که به عضویت تیم نونهالان ایران درآمدم تا امروز در تمام رده‌ها در خدمت تیم‌های ملی کشورم بوده‌ام و از این حیث افتخار می‌کنم این توفیق نصیبم شده است.

فصل بعد در فولاد خواهی بود؟

قرارداد من با فولاد تا تابستان سال 95 تمدید شده و تا دو سال دیگر بازیکن این تیم محسوب می‌شوم، اما اگر در این فاصله پیشنهاد خوبی از تیم‌های خارج از کشور داشته باشم پس از مشورت با مسئولان باشگاه و جلب رضایت آنها از این تیم جدا خواهم شد. در این بین اگر بدانم در خارج از این تیم شرایط به خوبی فولاد برایم نخواهد بود آن وقت به هیچ عنوان از فولاد جدا نخواهم شد.

کار‌کردن با حسین فرکی لذتبخش است؟

آقای فرکی ساخته شده برای مربیگری، او در عین این‌که از دانش روز فوتبال بهره می‌برد از اخلاق خیلی خوبی هم برخوردار است و هم با بچه‌ها رفاقت بالایی دارد و هم در روزهای حساس خیلی خوب تیم را جمع و جور می‌کند. او پایبند به اصول و اعتقادات اسلامی و مذهبی‌اش است و از این طریق بازیکنان تیم را هم در مسیری که بیشتر به نفع‌شان است، قرار می‌دهد. در کل با ما در این مدت بیشتر مثل یک دوست رفتار کرده تا مربی.

سخت‌ترین بازی این فصلتان برابر کدام تیم بود؟

ما تقریبا هیچ بازی آسانی نداشتیم و تمام مسابقات برایمان جدی تلقی می‌شد. یکسری تیم‌ها که از ابتدا با خود ما در کورس قهرمانی بودند و یکسری تیم‌ها هم که برای نیفتادن به لیگ پایین تلاش می‌کردند همه‌شان با تمام وجود برابرمان صف‌آرایی می‌کردند و ما هیچ بازی آسانی نداشتیم. می‌شود گفت در بازی با تیم‌های صدرنشین و بالای جدولی کمی کارمان سخت‌تر بود.

چرا فولاد که قهرمان هم شد بیشتر باخت‌هایش برابر تیم‌های بزرگ رقم خورد؟

این مشکلی بود که ما خودمان هم به آن پی بردیم. ببینید تیم ما میانگین سنی پایینی دارد و شما هر کاری بکنید در این سن و سال نمی‌توانید آنها را از مواجهه با تیم‌هایی که بازیکنان باتجربه و باسابقه بازی در جام‌جهانی یا لیگ‌های اروپایی دارند، در امان نگه دارید. البته آقای فرکی و بازیکنان باتجربه‌تر در چنین بازی‌هایی در این باره با بچه‌ها صحبت می‌کردند، اما استرس و شاید کمی عجله در این قبیل بازی‌ها سراغ ما می‌آمد و تمرکزمان را برابر این تیم‌ها از دست می‌دادیم، اما در دیگر بازی‌ها برابر تیم‌هایی که مهره‌های سرشناس کمتری داشتند بهتر ظاهر شدیم و تقریبا از اکثرشان هم امتیاز گرفتیم که این خودش به ما کمک کرد در کورس بمانیم و حالا که این اعتماد بین بچه‌های فولاد ایجاد شده، می‌توان امیدوار بود این بازیکنان کم‌سن و سال در فصل بعد دیگر به تیم‌های بزرگ هم امتیاز ندهند.

به بازی در جام‌جهانی هم فکر کرده‌ای؟

البته، من در طول این مدت که از سوی آقای کرش به اردوی تیم ملی دعوت شده‌ام با این هدف در اردوها حاضر شدم و سخت امیدوارم در برزیل این فرصت به من هم برسد.

با خداحافظی مجتبی جباری شانس بازی کردنت بیشتر نشده؟

من از این‌که آقامجتبی از تیم ملی خداحافظی کرد تعجب کردم و مثل خیلی‌ها انتظار این کار را نداشتم، اما معتقدم باید به تصمیمات افراد احترام گذاشت. برای آقامجتبی در هر کجا که هست آرزوی موفقیت می‌کنم. این‌که شانسم بیشتر شده یا نه را هم نمی‌دانم و این به نظر آقای کرش بستگی دارد که چه کسی در خط هافبک و پست من بازی کند.

حرف پایانی؟

از حمایت‌های بی‌دریغ مردم خوب اهواز تشکر می‌کنم و امیدوارم توانسته باشم محبت‌هایشان را جبران کنم و در جام‌جهانی هم نماینده شایسته‌ای برای تیم فولاد باشم.

محمدرضا مدنی‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها