نایب رئیس کمیسیون انرژی گفت: در جریان اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها 80 درصد مصرف کنندگان از هزار تا 7 هزار تومان افزایش قیمت خواهند داشت.
کد خبر: ۶۶۶۱۶۳
قیمت برق، هزار تا 7 هزار تومان افزایش می یابد

علی مروی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن اشاره به ضرورت اصلاح الگوی مصرف انرژی، گفت: در شرایط فعلی برق با سختی خود را اداره می کند، هر روز نگران خاموشی ها در کشور هستیم، این مسئله به دلیل شبکه فرسوده برقی و مصرف بالا است.

وی افزود: تا پایان سال گذشته بیش از 20 هزار میلیارد تومان در صنعت برق بدهی وجود داشت.

مروی با تاکید بر ادامه داد: با تاکیدات کمیسیون انرژی و نگرانی های مردم برنامه ریزی شده که تا سال 96 حدود 30 هزار مگاوات نیروگاه جدید به صنعت برق کشور اضافه شود که این مسئله نیازمند سرمایه گذاری زیادی است.

وی با اشاره به حوزه گاز در بخش انرژی گفت: ضرورت دارد که در این زمینه نیز صرفه جویی صورت گیرد، مصرف پیک گاز در روزهای سرد زمستان به بیش از 500 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

نایب رئیس کمیسون انرژی گفت: در حوزه بنزین تولید ما بین 61 تا 64 میلیون لیتر در روز است اما با آمار گرفته شده در فروردین امسال میانگین مصرف 78.8 میلیون لیتر در روز بوده که به این میزان 20 میلیون لیتر هم CNG اضافه می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به حوزه آب و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب شرب و آب کشاورزی، ادامه داد: در تمام دنیا فقط از آبهای زیرزمینی برای استفاده آب شرب استفاده می شود اما ما در کشورمان 50 تا 70 درصد مصرف آبمان را از آبهای زیرزمینی انجام می دهیم که باید در نگرش و فرهنگ استفاده مردم تغییرات عمده ای ایجاد شود که این امر نیازمند کار جهادی و علمی است.

وی با بیان اینکه در حوزه نفت مقام معظم رهبری بیش از 20 سال تاکید فرمودند که باید طوری عمل کنیم که اگر روزی اراده کردیم بتوانیم چاههای نفت را ببندیم، افزود: در تمام دوران بیش از صد سال کشف نفت در کشور فقط دو سال به معنای واقعی بودجه بدون نفت بسته شده است.

مروی گفت: باید به سمت تولید و درآمدهای مالیاتی حرکت کنیم و نفت را به سمت تولید ثروت سوق دهیم.

وی با اشاره به تعیین قیمت برق در هدفمندی یارانه ها، گفت: بر اساس تصمیم دولت مقرر شده بود که قیمت برق 24 درصد افزایش پیدا کند اما وزارت نیرو ضمن افزایش 24 درصدی قیمت برق، سطوح مختلف و دهک های پایین و بالا و نیز صنعت کشاورزی را هم از هم تفکیک کرده بود. بر این اساس دهک های پایین و بخش صنعت و کشاورزی کمتر از 24 درصد و دهک های بالا بیشتر از 24 درصد تخمین زده بود که مورد اعتراض قرار گرفت و با اطلاعیه ای که وزارت نیرو در خصوص آخرین قبض های برق داد در نهایت مقرر شد میانگین 24 درصد را برای همه در نظر بگیرند.

مروی گفته: 80 درصد مصرف کنندگان از هزار و تا 7 هزار تومان افزایش قیمت خواهند داشت.

وی با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت: اثر روانی افزایش قیمت بنزین بیشتر از اثر اقتصادی آن است که البته مباحث جدیدی در این حوزه در دولت و بین اقتصاددانان مطرح است که پس از جمع بندی اعلام خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به اقدامات این کمیسیون برای تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت:کمیسیون انرژی به طور جدی پیگیر تحقق اقتصاد مقاومتی است و برای این منظور از وزرا دعوت کرده تا برنامه های خود را در این حوزه گزارش دهند.

مروی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت اولین مسئله افزایش ظرفیت تولید با تاکید بر میادین مشترک است، 26 میدان مشترک داریم که 15 میدان دریایی و 11 میدان آن خشکی است.

وی افزود: 700 هزار بشکه در غرب افزایش تولید خواهیم داشت و افزایش تولید میعانات نیز تا حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود که از این میان 400 هزار بشکه در پارس جنوبی قرار دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: 8 پالایشگاه جدید در عسلویه ایجاد خواهیم کرد که فعلا تحقق آن در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

مروی با اشاره به طرح نگهداشت سطح تولید، گفت: به خاطر شرایط فعلی هدف این است که سطح تولید ظرفیت میعانات را افزایش دهیم و این میزان را تا سال 97 به 5.7 میلیون برسانیم.

وی ادامه داد: بنا داریم تولید گاز طبیعی را تا سال 97 به یک میلیارد متر مکعب و محصولات پتروشیمی را به 80 میلیارد دلار برسانیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر افزایش تولید و فرآورده های نفتی، گفت: به منظور جلوگیری از خام فروشی بنا داریم تا سال 97 میعانات را به یک میلیون بشکه و تولید فرآورده های نفتی به 2 میلیون بشکه برسانیم؛ همچنین بهینه سازی مصرف سوخت نیروگاهها را تا سال 97 به میزان57 درصد افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به پیگیری بازار فروش میعانات نفتی و فرآورده های آن گفت: به دنبال مشارکت در پالایشگاههای خارج از کشور هستیم تا هم از این طریق از فرآورده های نفتی ما استفاده کنند و هم مسئله تحریم ها را به این صورت نداشته باشیم.

مروی با اشاره به نقش بخش خصوصی در این زمینه ادامه داد: در وزارت نفت و کمیسیون انرژی به بخش خصوصی اهمیت و توجه ویژه ای شده و ضمن آن این بخش را تشویق کرده ایم.

وی با اشاره به ورود بخش خصوصی به خط لوله صلح (انتقال گاز به پاکستان) گفت: از آنجا که سرمایه گذاری خوبی در این بخش صورت نگرفت بخش خصوصی وارد این طرح شده و پیشنهاد خوبی در این باره دارد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده که با تضمین های لازم ، فروش نفت از طریق وزارت نفت را انجام دهد به این صورت که نفت را از وزارت نفت بخرد، آن را بفروشد و سرمایه حاصل از آن را به دولت برگرداند.

مروی ذخیره سازی و تولید ال ان جی و نیز ورود به بحث مخازن نفتی را از دیگر مباحثی که بخش خصوصی برای ورود آن در حال مذاکره است، دانست.

نایب رئیس کمیسیون انرژی درباره طرح های مکمل و پایین دستی نفتی گفت: این طرح ها نیز بسیار سودآور است که بخش خصوصی را برای ورود به آن ترغیب می کنیم.

مروی در پایان درباره اینکه چه تضمینی برای واگذاری فروش نفت به بخش خصوصی دریافت می شود، گفت: در زمانی که تخلفات شخصی همچون بابک زنجانی رخ داد ما در شرایط تحریم بودیم، نفت ها روی آب مانده بود و ما پول می دادیم تا برایمان آن را روی آب نگه دارند اما برای این کار در شرایط فعلی تضمین های بانکی از بخش خصصی دریافت می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها