وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ایران و روسیه گفت و گوهای مستمری درباره موضوعات مختلف در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دارند و سفر به مسکو برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر نیز گامی در این راستاست.
کد خبر: ۶۶۵۶۵۶
ایران و روسیه رایزنی‌های مستمری درباره مسایل مختلف دارند

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف دوشنبه شب در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران افزود: تهران و مسکو در ارتباط با مسایلی مانند برنامه هسته ای کشورمان، تحولات جاری منطقه خاورمیانه و وضعیت سوریه به شکل منظمی رایزنی دارند.

وی با اشاره به برنامه خود برای شرکت در نشست روز یک شنبه وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر گفت: بحث دریای خزر به عنوان یک پهنه آبی مشترک بین کشورهای ساحلی آن از جمله موضوعات مهمی است که از سال ها قبل درباره آن بحث می شود.

وی با اشاره به اجلاس گروه کاری امروز کشورهای ساحلی خزر در مسکو اضافه کرد: نشست فردا نیز با شرکت وزرای خارجه خزر با هدف فراهم کردن زمینه برگزاری نشست سران کشورهای ساحلی این پهنه آبی مهم تا پاییز سال جاری در روسیه برگزار می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: همکاران ما در ماه های گذشته جلسات متعددی در ارتباط با مسایل پهنه آبی خزر برگزار کرده و کارهای بسیاری انجام داده اند.

وی ادامه داد: امیدواریم نشست مرتبط با خزر وضعیت را برای مردم کشورهای ساحلی این پهنه آبی بهتر کند.

ظریف با اشاره به برنامه ریزی برای دیدار دوجانبه خود با لاوروف وزیر امور خارجه در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر گفت: ما با وزرای خارجه دیگر کشورهای ساحلی این پهنه آبی نیز رایزنی های مستمری داریم که فردا ادامه می دهیم.

وی از مسایلی مانند سوریه و افغانستان به عنوان برخی از موضوعات مهم منطقه ای در رایزنی های سیاسی ایران و روسیه نام برد و افزود: در این میان افغانستان با توجه به برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور از اهمیت خاصی در مشورتهای سیاسی تهران و مسکو برخوردار است.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: ما با روسیه در خصوص تحولات جاری سوریه نیز گفت‌و‌گوهای منظمی داریم و مواضع مان را هماهنگ می کنیم.

وی از تلاش برای برقرار صلح و مبارزه با تروریسم به عنوان برخی از مهم ترین اولویت های ایران و روسیه در ارتباط با بحران سوریه نام برد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در راس هیاتی برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر وارد مسکو پایتخت روسیه شد.

ظریف در بدو ورود به فرودگاه وونکوای مسکو مورد استقبال رسمی مقام های وزارت امور خارجه روسیه، سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه و مسوولان نهادهای ایرانی مستقر در مسکو قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در سفر دو روزه خود به مسکو قرار است فردا سه شنبه دیدار دوجانبه ای با سرگی لاوروف همتای روس خود در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر داشته باشد.

تبادل نظر در خصوص همکاری های دوجانبه، مسایل مرتبط با پهنه آبی خزر و تحولات جاری در سطح منطقه ای و بین المللی از جمله محورهای دوجانبه دیدار ظریف و لاوروف در مسکو می باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین قرار است فردا در اقامتگاه سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه با ایرانیان مقیم این کشور دیدار کند.

کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف از دیگر برنامه های سفر دو روزه کاری وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو اعلام شده است.

نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر متشکل از ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان قرار است فردا (سه شنبه) در مسکو برگزار شود و دستورکار این نشست بررسی پیش نویس بیانیه چهارمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر است که قرار است شهریور ماه در آستاراخان روسیه برگزار شود.

نشست مقدماتی و کارشناسی 5 کشور ساحلی امروز (دوشنبه) در محل ساختمان مرکز تجارت جهانی در مسکو برگزار شد و ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ریاست هیات ایرانی در این نشست را برعهده داشت.

این دومین سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو در طی تصدی این سمت است. اولین سفر ظریف به روسیه اواخر سال گذشته صورت گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها