چرایی بازگشت اخضر ابراهیمی

سوریه این روزها یکی از کانون های اصلی تحولات منطقه است چرا که هر تحولی در این کشور بر کل منطقه و حتی معادلات جهانی تأثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۶۶۵۳۵۳
چرایی بازگشت اخضر ابراهیمی

در کنار پیشروی‌های ارتش در مبارزه با تروریسم و تحرکات کشورهای غربی برای پرونده سازی علیه سوریه در مجامع جهانی یک نکته قابل توجه است و آن فعالیت دوباره اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه است.

گزارش‌های منتشره نشان می دهد وی از یک سو به دنبال بازگشایی ابعاد جدیدی از مذاکرات میان سوریه و مخالفان موسوم به مذاکرات ژنو است و از سوی دیگر رایزنی‌هایی را با سران کشورهای غربی و عربی صورت داده است.

هر چند که این مواضع در تکالیف وی می‌باشد اما مجموع این تحرکات بویژه طرح گفت وگوی نظام سوریه و مخالفان در حالی که مردم و ارتش سوریه دستاوردهای بسیاری در مبارزه با تروریسم داشته‌اند ابهامات بسیاری را ایجاد نموده است.

با بررسی کارنامه تحولات میدانی سوریه یک اصل مشاهده می شود و آن اینکه کشورهای غربی و عربی در رسیدن به اهداف خود ناتوان بود‌ه‌اند و پیشروی های ارتش هر روز ابعاد گسترده‌تری می‌گیرد. آنها تلاش کرده‌اند تا با تقویت نظامی تروریست‌ها و کشتار مردم با سلاح‌های شیمیایی جدید و پرونده سازی در شورای امنیت با عکس‌های ساختگی از کشتار مردم سوریه برای متهم سازی نظام سوریه، به نوعی فضا را به نفع تروریست‌ها تغییر دهند. این حربه‌ها با ناکامی همراه شد و آنها نتوانستد به این اهداف دست یابند.

اکنون این سناریو مطرح است که غرب با به حرکت در آوردن ابراهیمی و زنده کردن مذاکرات ژنو، سعی دارد تا فرصت تنفسی برای تروریست‌ها فراهم آورد تا به احیای دوباره خود بپردازند. این امر زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که منابع خبری اعلام کردند جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ابراهیمی اعلام کرده اگر اسد رئیس جمهور سوریه در نبرد حمص پیروز شود در انتخابات نیز به پیروزی خواهد رسید لذا باید برای توقف عملیات ارتش سوریه در این منطقه اقدام فوری صورت داد.

مسئله مذاکرات و نیز امدادرسانی به ساکنان این مناطق بهانه‌ای برای اجرای این طرح‌ها است در حالی که ارتش و مردم سوریه بر ادامه عملیات‌ تا پاکسازی تروریست‌ها تاکید دارند و مذاکرات ژنو را مرداری می دانند که نمی تواند دستاوردی برای کشورشان داشته باشد و صرفا مقاومت در برابر تروریست‌ها و حامیان آنها راهکار پایان بحران سوریه است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها