این روزها بحران اوکراین در حالی شدت گرفته که آمریکا و اروپا بر یک ادعا تأکید دارند و آن اعمال تحریم اقتصادی علیه روسیه است. آنها بر این ادعایند که در صورت عدم پذیرش طرح‌های آنها، روسیه را با تحریم‌های اقتصادی مجازات خواهند کرد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بررسی کارنامه روسیه و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که عملا تحریم فلج کننده روسیه امری ناشدنی است.
کد خبر: ۶۶۴۴۹۳
تحریم به بهانه تحریم روسیه

روسیه در حوزه اقتصادی در کنار برخی توانایی‌ها داخلی از منطقه نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که می‌تواند منافع خود را تامین نماید. در همین حال مسکو شرکای تجاری بزرگی همچون چین، هند، برزیل، جمهوری اسلامی ایران و... دارد که عملا تحریم‌های غرب را ناکام می‌سازد.

در نقطه مقابل، اروپا نیز در حوزه انرژی به شدت نیازمند منابع روسیه است، بگونه‌ای که بسیاری از کشورهای اروپایی همه نفت و گاز خود را از این کشور تأمین می‌کنند. با این شرایط اروپا و آمریکا عملاً توان تحریم گسترده روسیه را ندارند چنانکه ابعاد تحریم‌های کنونی آنها نیز قرار دادن نام برخی مقامات درجه پایین روسیه در لیست تحریم‌ها است و نه آنکه تحریم علیه اقتصاد این کشور وضع شده باشد.

با این شرایط یک سناریو مطرح است و آن اینکه اروپا و آمریکا به دنبال بهانه جویی از تحریم اقتصاد روسیه برای اجرای اهداف دیگری است. یکی از سناریوهای مطرح در این عرصه را بهانه جویی برای تحریم‌های جدید علیه ایران تشکیل می‌دهد. کشورهای غربی در کنار هراس از روابط ایران و روسیه ، تلاش دارند تا همچنان ساختار تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کنند چنانکه از توافق ژنو تاکنون نیز آنها بهانه‌های متعددی برای تحریم ایران دسرت کرده‌اند. مسئله حقوق بشر، تروریسم و... از جمله این بهانه‌ها بوده است.

اکنون این سناریو مطرح است که غرب با ادعای مقابله با روسیه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را در پیش گیرد. آنها ادعا دارند که به دنبال مقابله با روسیه در اوکراین هستند لذا به تحریم کشورهایی می پردازند که در تجارت با روسیه قرار دارند. آنها با این اقدام از یک سو از همگرایی ایران و روسیه به عنوان دو قدرت منطقه‌ای جلوگیری می‌کنند و از سوی دیگر اعمال تحریم های جدید علیه ایران را توجیه می‌نمایند.

آنها برآنند تا به نقض توافقات ژنو و تعهداتشان رنگ قانونی دهند تا از بازخواست جهانی دور مانند حال آنکه مسئله تقابل روسیه و غرب ارتباطی به توافقات ایران و 1+5 ندارد و غرب حق ارتباط دادن آنها و اعمال سیاست‌های خصمانه علیه ایران به بهانه مقابله با روسیه را ندارد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
United States
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
۰
۰
روسیه كریمه را اشغال كرده و در شرق اوكراین نیز مسلحانه وارد شده. ضمناً با وجود حمایت عمومی در شورای امنیت از قطعنامه علیه روسیه ، روسیه از حق وتو استفاده كرد. با اینحال سعی میكنید از روسیه حمایت حمایت كنید?

نیازمندی ها