آیا بحران مصر با برگزاری انتخابات پایان می‌پذیرد

چاره‌ای نداریم جز این‌که بپذیریم مصر با بحران سیاسی گسترده و بی‌سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و بحران کنونی بر زندگانی توده‌های مردم مصر تاثیرگذار بوده و آثار ویرانگری به جای گذاشته است.
کد خبر: ۶۶۴۳۹۰
آیا بحران مصر با برگزاری انتخابات پایان می‌پذیرد

مردم مصر خوشبینانه در انتظار اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بوده و امید وارند و آغاز یک پایان برای بحران‌های خانمانسوز کشورشان پس از انقلاب 25 ژانویه شود.

برخی از مردم مصر عقیده دارند انتخابات پارلمانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در سرزمین نیل برگزار خواهد شد، آثار جنبش اخوان‌المسلمین را از میان می‌برد و رد پایی از اخوان برجای نخواهد گذاشت.

شاید برخی گمان می‌کنند بحران سیاسی‌ای که مصر از آن رنج می‌برد، بحرانی است که از سوی اخوان‌المسلمین تحمیل شده و با نابود شدن این جنبش و قرار دادن آن در فهرست تروریسم یا انحلال آن، بحران این کشور نیز مهار شده و پایان خواهد یافت.

اما حقیقت این است که بحران داخلی مصر به خارج از این کشور کشیده شده و اخیرا دولت انگلستان دستور تحقیق و تفحص درباره فعالیت جنبش اخوان‌المسلمین در این کشور و ارتباطش با تروریسم را صادر کرد.

بدون تردید این دستور حکومتی شامل مناطق وابسته به دولت انگلستان نیز خواهد شد. این اقدام دولت انگلستان پیامد‌های ناگواری را می‌تواند به دنبال داشته باشد و حتی می‌تواند با ضعیف شدن جنبش اخوان‌المسلمین در بریتانیا و سرزمین‌های تحت امرش، موجب تقویت گروه القاعده شده و حتی برخی از هواداران اخوان به القاعده بپیوندند؛ به همین دلیل برخی از مسئولان پیشین دولت بریتانیا هشدار داده‌اند که اگر دلایل کافی وقانع‌کننده برای این اقدام خصمانه دولت انگلستان وجود نداشته باشد، می‌تواند نتایج وخیمی به دنبال داشته باشد.

روزنامه‌های انگلیسی زبان در این مدت تصریح کردند نخست‌وزیر انگلیس دستور تحقیق گسترده‌ای را به دستگاه دیپلماسی و مقامات ارشد اطلاعاتی این کشور داده است.

این تحقیق شامل فعالیت‌های جنبش اخوان‌المسلمین در مصر و دیگر کشورهای خاورمیانه می‌شود. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، این تحقیق‌ها شامل بازنگری در اصول و ارزش‌های جنبش اخوان‌المسلمین، فلسفه فکری و اندیشه سیاسی سران و رهبران این جنبش و رفتار ورابطه‌اش با تند‌روی و اقدامات مسلحانه در انگلیس و دیگر مناطق جهان بوده است.

دیلی‌تلگراف، دیگر نشریه انگلیسی نوشت: دولت انگلستان، گروهی امنیتی را به مراکز گردشگری مصر گسیل داشته تا روند تهدید جنبش اخوان‌المسلمین را از نزدیک مشاهده کنند و نتیجه را به دولت این کشور گزارش دهد.

به گزارش این نشریه، گروه امنیتی مذکور به قاهره نیز سفری داشته و دولت مصر از این سفر ابراز رضایت کرده است.

در تحلیل این رفتارها و اهتمام ویژه انگلستان به تحقیق درباره برنامه‌ها و ایدئولوژی جنبش اخوان‌‌المسلمین، می‌توان چنین گفت: مصر در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد و با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور، شرایط نیز بیش از پیش حاد خواهد بود.

بسیاری از مردم مصر باور دارند که نتیجه عملی انقلاب 25 ژانویه 2011 در پایان این دو انتخابات (ریاست جمهوری و پارلمانی) ظاهر شود و آرزوی دیرین مردم مصر که با این انگیزه انقلاب خویش را پرورده و به حمایت از آن برخاستند، یعنی آزادی اندیشه، آزادی مطبوعات و بویژه حفظ کرامت مردم مصر در روابط با دیگر کشورها، محقق خواهد شد.

باید بگوییم دیدگاه مردم در زمینه روند آزادی در سرزمین نیل یکسان نیست. برخی از مردم مصر فکر می‌کنند آزادی‌ای که در مصر کنونی وجود دارد، انقلاب این کشور و آرمان‌هایش را مورد هدف قرار داده و بسیاری به بهانه آزادی به اصل انقلاب این کشور یورش می‌برند. این نگرش با استقبال گسترده‌ای از سوی بخش‌های گوناگون از مردم مصر مواجه شده است.

مردم مصر با وسواس به‌دنبال آن هستند تا ببینند نظام کنونی این کشور با نتایج انتخابات آینده (در شرایط ناگوار اقتصادی کنونی و ناآرامی‌های موجود در مصر) چه رفتاری خواهد داشت؟ بسیاری از شهروندان مصری عقیده دارند نامزدی که بیشترین بهره را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر خواهد داشت، ژنرال عبدالفتاح السیسی است.

هواداران السیسی نیز می‌گویند در صورت پیروزی او در انتخابات مصر، تلاش گسترده‌ای را جهت حل مشکلات امنیتی و اقتصادی مردم این کشور به انجام خواهد رساند.

اما السیسی و نامزد رقیبش حمدین صباحی، برنامه‌ای جامع برای رویارویی با بحران‌های امنیتی و اقتصادی که مصر از آن رنج می‌برد، ندارند.

متاسفانه مصر بر منابع خارجی و حمایت کشورهای بیگانه حساب ویژه‌ای باز کرده است. پیش از این ژنرال السیسی تجربه درخواست کمک از روسیه را در کارنامه خود ثبت کرد که این امر، نشانگر میزان اهتمام کشورهای جهان به رخدادهای مصر و رویارویی با بحران اقتصادی و امنیتی در سرزمین نیل است.

از سوی دیگر، تصمیم انگلستان مبنی بر تحقیق درباره جنبش اخوان‌المسلمین، عامل مثبتی برای کشورهای غربی به شمار می‌رود که می‌تواند دست غرب را در دخالت در امور داخلی مصر باز کند و میزان نفوذ کشورهای غربی را افزایش دهد.

غرب بخوبی می‌داند روسیه به دنبال جلب نظر مصر با حمایت اقتصادی از این کشور آسیب‌پذیر است. مصر می‌تواند از رقابت کنونی روسیه و غرب بر سر تصرف بازاهای داخلی مصر و ارائه حمایت و خدمات به این کشور، بهره‌برداری کرده و از دو طرف استفاده کند. این رفتار مصر می‌تواند حمایت اقتصادی کشورهای نفتی خلیج فارس بویژه عربستان سعودی را نیز به همراه داشته باشد.

آینده مصر نه‌تنها برای مردم این کشور که برای تمامی مردم جهان دارای اهمیت است و این می‌تواند عامل موفقیتی برای تامین نیازهای آتی این کشور باشد. آینده مصر با انتخابات ریاست جمهوری این کشور طی ماه‌های آینده وارد مرحله جدیدی خواهد شد. سوال این است:‌آیا بحران این کشور با پایان انتخابات ریاست جمهوری در این سرزمین پایان خواهد پذیرفت؟

منبع: روزنامه السفیر
مترجم: محمدجواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها