اگر کثرت و ترکیب تامل برانگیز افراد گوناگون برای ثبت نام نامزدی ریاست جمهوری نبود ، شاید کمتر کسی به نقص قانون انتخابات ریاست جمهوری اشاره ای می کرد و یا خواستار تجدیدنظر در آن می شد ، اما با کمی تامل و مداقه و با شروع زمان رسمی تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری ، می توان به نقصی دیگر در قانون انتخابات پی برد.
کد خبر: ۶۶۴۳۵

طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری پس از اعلام اسامی نهایی نامزدها از سوی وزارت کشور، آنان می توانند تا 24 ساعت قبل از شروع رای گیری فعالیت رسمی تبلیغاتی داشته باشند ؛ اگرچه قانون انتخابات «تبلیغات انتخاباتی» را تعریف نکرده ، اما با برشمردن ضوابط برای گونه های مختلف تبلیغاتی نظیر برنامه های رادیویی و تلویزیونی ، چاپ و نصب پوستر و... تا حدودی به تعریف و شکل تبلیغات پی برد. از همین ضوابط موجود می توان به 2 نقص عمده در قانون تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری اشاره کرد. شاید بتوان اولین نقص قانون تبلیغات را در نگرش سنتی آن دانست که با پیشرفت و تحولات چشمگیری که در دنیای ارتباطات و رسانه ها و به تبع آن ، تبلیغات ایجاد شده است ، گونه هایی چون چاپ و نصب پوستر ، اگرچه هنوز هم جزو فعالیت های عمده و موثر تبلیغاتی می تواند باشد ، اما به نسبت گونه های جدیدی که امروزه شاهد آن هستیم به جهات گوناگون ، شیوه هایی سنتی و پرزحمت با فراگیری کمتری به حساب می آیند لذا از آنجا که قانون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در خصوص این گونه های جدید تبلیغاتی سکوت کرده و ضوابطی را معین نکرده است ، دارای خلاء است . در عین حال ، شاید بتوان نقص دوم را متوجه مدت زمان تبلیغات دانست ، در حالی که در یکی دو دوره اخیر ریاست جمهوری نامزدها با استفاده از همان شیوه های جدید، فعالیت تبلیغی خود را از مدتها پیش از زمان قانونی آغاز می کنند و با استفاده از همان خلاء قانونی چندان هم نمی توان معترض آنها شد. در چنین وضعیتی عملا نیازی به اعلام رسمی و قانونی نیست و شاید با شروع زمان قانونی فقط شاهد پررنگ تر شدن فعالیت های نامزدها ، آن هم به دو شکل چاپی و رادیویی و تلویزیونی هستیم . که در این مدت بیست و چند روزه عملا نه زمان مناسبی برای نامزدها برای تبلیغ و نه برای مردم برای تحلیل برنامه ها و تبلیغات نامزدها خواهد بود. در این فرصت نامزدها به شکلی افراطی تبدیل به متکلم وحده می شوند ، در یک ماراتن نفسگیر باید تند و سریع بگویند و چاپ و نصب کنند و در رفت و آمدی خسته کننده از نفس افتاده و حیران به انتظار روز رای گیری بنشینند. بی آن که فرصتی برای ارزیابی فعالیت های تبلیغی خود و رقبا داشته باشند و مردم نیز در این فرصت اندک هیچگاه نخواهند توانست در فضایی آرام به تحلیل ، گفتگو و ارزیابی حرفها و تبلیغات نامزدهای مورد نظر بپردازند. در حالی که در اغلب کشورها فرصت رسمی تبلیغات برای نامزدهای ریاست جمهوری گاه به 2 ماه قبل از رای گیری می رسد و در این مدت تمامی فعالیت هایی که اکنون نامزدهای در کشور ما مدتهاست به صورت کاملا غیررسمی انجام می دهند ، در فرصتی قانونی و کاملا حساب شده انجام می گیرد. افزایش مدت زمان تبلیغات برای نامزدها ، نه تنها به فعالیت تبلیغی آنان صورتی قانونی می دهد بلکه تنوع در گونه های تبلیغی را نیز در پی دارد ، ضمن آن که فرصتی بسیار مغتنم برای مردم به جهت ارزیابی گفته ها و برنامه های آنان خواهد بود. در عین حال ضمن آن که فعالیت های تبلیغی را چارچوب قانونی خواهد بخشید ، تبلیغات نامزدها نیز به شکلی تبلیغ خود انتخابات نیز خواهد بود که افزایش مشارکت مردمی را در پی خواهد داشت.

علیرضا معزی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها