اگر زنی به واسطه مرخصی زایمان، شغلش را از دست داده، می‌تواند به معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری مراجعه کند

بسته‌های حمایت از زنان شاغل در راه است

در سال‌های گذشته با این که موضوع زنان و حمایت از آنها همواره بر سر زبان‌ها بود، ولی تصمیمی که به سود زنان باشد گرفته نشد، نمونه‌اش نیز بیمه زنان خانه‌دار، افزایش مرخصی زایمان برای زنان شاغل و حمایت از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست که هنوز چالش‌های اجرای آن رفع نشده تا زنان شیرینی حمایت‌های قانونی را بچشند.
کد خبر: ۶۶۳۰۴۷

اما به نظر می‌رسد این روال در حال تغییر است و برای این خوشبینی می‌شود به اجرا نزدیک شدن قانون افزایش مرخصی زایمان از شش به 9 ماه و تلاش دولت برای تهیه لایحه درباره بیمه زنان خانه‌دار را مثال زد. روز گذشته شهیندخت مولاوردی، معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز نسبت به این دو موضوع خوشبین بود چون تلاش‌های او و همکارانش، موضوع افزایش مرخصی زایمان را تا مرز دریافت اعتبار رسانده و بیمه زنان خانه‌دار را به تهیه لایحه‌ای قابل اجرا در دولت نزدیک کرده است.

با این حال چالش‌های زنان در این دو بخش همچنان پابرجاست، بویژه در مورد افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل که حتی اگر با خیر و خوشی پیش برود و اعتبار موردنیازش تامین شود، باز هم دغدغه همه زنان را رفع نمی‌کند. سازمان تامین اجتماعی سال گذشته پژوهشی را انجام داد که نشان می‌دهد در سال 90 و پنج ماه نخست سال 91، یعنی در عرض 17 ماه، 145 هزار زن شاغل از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند که استفاده از این حق قانونی به اخراج 47 هزار نفر از آنها منتهی شده است.

به احتمال زیاد بیشتر این زنان در بخش خصوصی مشغول کار بوده‌اند و این اخراج در زمانی اتفاق افتاده که مرخصی زایمان شش ماه بوده است، اما حالا که قرار است به این مرخصی، سه ماه دیگر اضافه شود، شکی نیست که مشکلات زنان در این بخش بیشتر از قبل خواهد شد.

روز گذشته، معاون امور زنان رئیس‌جمهور با خبرنگاران نشست داشت و در پاسخ به جام‌جم که این دغدغه را مطرح کرد، ضمن تائید این مشکل به تمهیداتی که این معاونت در حال بررسی آن است، اشاره کرد. مولاوردی مشکلات زنان شاغل را که به مرخصی زایمان می‌روند و پس از آن در محل کار خود دچار مشکل می‌شوند، مربوط به همه کشورهای دنیا دانست، اما توضیح داد در برخی کشورها تمهیداتی اندیشیده می‌شود تا در بخش خصوصی، امنیت شغلی زنان به خطر نیفتد. او به کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: در این کشور برای این که کارفرمای بخش خصوصی نسبت به استخدام زنان رغبت پیدا کند، دولت حق بیمه زنان را می‌پردازد که ما نیز با چنین اقداماتی می‌توانیم در بخش خصوصی ایجاد رغبت کنیم.

مولاوردی بر این اساس ساعت کار منعطف و شناور به جای کاهش ساعت کاری، آمدن مهدهای‌کودک‌ به ادارات یا ارائه برخی تسهیلات را به کارفرمایانی که نیروی زن استخدام کنند از جمله مباحثی دانست که در دولت درباره آن بحث شده و احتمال اجرایی شدن دارد.

وی با این حال نگرانی‌اش از بابت حذف زنان از حوزه‌های مدیریتی و کمرنگ شدن حضور آنها در بازار کار به واسطه مشکلات فعلی را ابراز و در پاسخ به جام‌جم اعلام کرد اگر زنی به واسطه مرخصی زایمان، شغلش را از دست داده، می‌تواند به معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری مراجعه کند و این معاونت نیز پرونده او را به نهادهای مسئول ارجاع دهد.

با این حال او تاکید کرد که این روش، درست و اصولی نیست، بلکه باید با ایجاد بسته‌های حمایتی از زنان کاری کرد تا حضور اجتماعی زنان برای آنها کمترین هزینه را داشته باشد.

به گفته مولاوردی، این بسته‌های حمایتی در حال آماده شدن است و بیشتر، موضوع اشتغال زنان را مدنظر دارد چون اگر قرار باشد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصادی و فرهنگی اتفاق بیفتد راهی جز توجه به زنان وجود ندارد.

معاون رئیس‌جمهور به موضوع اعمال سهمیه‌بندی در کنکور و گرایش وزارت علوم و بهداشت به پذیرش دانشجویان مرد بویژه در رشته‌های پزشکی نیز اشاره کرد و توضیح داد که گفته می‌شود این دو وزارتخانه قرار است به سمت متعادل‌سازی دانشجویان حرکت کنند، اما اگر قرار باشد هدف متعادل‌سازی، کاهش پذیرش دختران در دانشگاه باشد و فقط نام متعادل‌سازی روی آن گذاشته شود، موضوع را شخصا پیگیری می‌کنم.

 

برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها