وزارت خارجه: اعتراض قبلی ما به قوت خود باقی است

غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل شد

سرانجام پس از حرف و حدیث‌های بسیار درباره صدور ویزا برای سفیر جدید کشورمان در سازمان ملل، واشنگتن با نقض آشکار پروتکلی دیپلماتیک موسوم به «موافقت‌نامه مقر»، اعلام کرد که به حمید ابوطالبی ویزا نمی‌دهد.
کد خبر: ۶۶۲۱۶۳
دعوا میان ایران و آمریکا بر سر ابوطالبی

با وجود آن‌که براساس قراردادی میان سازمان ملل و ایالات متحده به عنوان میزبان این سازمان، واشنگتن موظف به صدور ویزا برای سفرای کشورهای مختلف در سازمان ملل است، کاخ سفید اعلام کرده درخواست ویزای حمید ابوطالبی رد شده است. چنانچه رویترز خبر داده، این تصمیم پیرو مطالب مطرح شده درباره مشارکت ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سال 58 در تهران گرفته شده است.

پیش از این سنا و کنگره آمریکا طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن دولت آمریکا قادر می‌شد تا به تشخیص خود برای برخی سفرای کشورها در سازمان ملل ویزا صادر نکند. هرچند معلوم نیست که باراک اوباما این طرح را امضا کرده است یا نه، اما جی کارنی، از سخنگویان کاخ سفید اعلام کرده که دولت آمریکا آقای ابوطالبی را گزینه مناسبی نمی‌داند!

تصمیم آمریکا نابخردانه است

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در نخستین واکنش به اعلام رسمی کاخ سفید مبنی بر خودداری از صدور روادید حمید ابوطالبی اعلام کرد: این تصمیم آمریکا نابخردانه و نقض آشکار حقوق بین‌الملل است. به گزارش ایسنا، در این یادداشت آمده است: این اقدام برخلاف حق ذاتی کشورهای مستقل در تعیین نمایندگان دائم خود در سازمان ملل است. جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدام دیپلماتیک لازم را برای اعتراض به این عمل غیرقانونی انجام خواهد داد. احتمالا مراد از اقدامات دیپلماتیک در این رابطه، اشاره به حق ایران برای شکایت از آمریکا در کمیته ویژه نظارت بر عملکرد کشور میزبان سازمان ملل است. همچنین سازمان ملل به‌عنوان یکی از طرف‌های امضاکننده «موافقت‌نامه مقر» با آمریکا در سال 1947، می‌تواند در صورت تمایل و تشخیص، به دیوان بین‌المللی لاهه شکایت کند و نظر مشورتی این دیوان را جویا شود.

عراقچی: گزینه جایگزین ابوطالبی نداریم

سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه هم در واکنش به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا درباره منع ورود حمید ابوطالبی به این کشور گفت: گزینه جایگزین برای آقای ابوطالبی نداریم و موضوع را از طریق سازوکارهای حقوقی پیش‌بینی شده سازمان ملل پیگیری می‌کنیم.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: براساس موافقت‌نامه مقر، میان سازمان ملل و دولت میزبان (آمریکا)، این کشور باید به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند. او همچنین در گفت‌وگو با ایسنا ضمن رد معرفی وی به عنوان سفیر جدید، گفت که وزارت‌خارجه فعلا قصد معرفی فرد جدیدی به جای ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل را ندارد.

در همین حال وحید احمدی، رئیس کمیته‌ روابط خارجی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی با تسنیم، از وزارت امور خارجه خواسته است تا به دلیل این اقدام از آمریکا شکایت کند. او اضافه کرده است که «اگر مقر سازمان ملل متحد در آمریکا مستقر است، به معنای این نیست که آمریکایی‌ها بتوانند و بخواهند به دلخواه خودشان برای دادن ویزا به نمایندگان کشورها عمل کنند. صدور ویزا برای نمایندگان کشورها تابع قوانین بین‌المللی است و آمریکایی‌ها حق ورود در این زمینه را ندارند.»

شمس‌الدین خاروقانی، سفیر پیشین ایران در آلمان هم با تاکید بر این‌که ابوطالبی قبلا ویزای آمریکا را دریافت کرده بود، به خبرگزاری فارس گفته است: یک گروه کوچک سیاسی در آمریکا شامل صهیونیست‌ها و دیپلمات‌های سفارت آمریکا (قبل از تسخیر) با فشار بر سنا، کنگره و دولت آمریکا دنبال این هستند تا برای تضعیف ایران مشکلات را رشد دهند.

تمجید آیپک از اقدام ضد ایرانی دولت آمریکا

همزمان با تحلیل صاحب‌نظران مبنی‌ بر این‌که اقدام اخیر واشنگتن در رد درخواست ویزای حمید ابوطالبی، تحت‌تاثیر فشار تندروهاست، آیپک، قدرتمندترین لابی صهیونیست‌ها در آمریکا از اقدام ضدایرانی دولت آمریکا در خودداری از صدور روادید برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل قدردانی کرد تا نشان دهد گمانه‌زنی‌ها از تبدیل کاخ سفید به ابزار لابی‌های جنگ‌طلب، دور از واقعیت نیست.

به گزارش مهر و به نقل از جروزالم پست، آیپک با صدور بیانیه‌ای ضمن تمجید از اقدام دولت آمریکا مدعی شد: اقدام ایران در انتخاب حمید ابوطالبی تمسخر همه کسانی است که مخالف پدیده ترور هستند. در بخش دیگری از این بیانیه ادعا شده است: اقدام رهبران ایران در انتخاب ابوطالبی برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل لزوم به‌کارگیری سیاست‌های سخت علیه تهران را ثابت می‌کند.

مصطفی انتظاری‌هروی ‌/‌ گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
داود
Netherlands
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
۰
۰
سازمان ملل باید از خاك امریكا بیرون آید و در یك كشور مستقل ایجاد شود امیدواریم این كار آمریكایی ها پیش زمینه ای باشد تا تمام دیپلماتهای كشورهای جهان موافقت كنند تا سازمان ملل به كشور دیگری منتقل شود چون سازمان ملل امروزه هیچ كارایی ندارد و تبدیل به سازمان امریكا شده است به امید سرنگونی صهیونیست از جهان

نیازمندی ها