در جریان نشست مشترک روحانی و علی اف صورت گرفت

امضای 4 سند همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان

رؤسای جمهوری ایران و آذربایجان ظهر امروز (چهارشنبه) پس از انجام مذاکرات مشترک و امضای ۴ سند همکاری میان دو کشور به تشریح نتایج و دستاوردهای این مذاکرات پرداختند.
کد خبر: ۶۶۱۲۶۱
امضای 4 سند همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ضمن تشکر از رییس‌جمهوری آذربایجان برای سفر به ایران، گفت: برای اولین‌بار با رییس‌جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس داووس دیدار و گفت‌وگو داشتیم و در آن دیدار تصمیمات مهمی را اتخاذ کردیم و امروز نیز در مذاکرات مشترک که در جلسه عمومی و خصوصی انجام شد، همه مسائل مورد علاقه دو کشور را مرور کردیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که هیچ مانعی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود ندارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور همسایه، برادر، دوست و هم‌مذهب هستند و روابط صمیمی این دو کشور به نفع دو ملت و ثبات و توسعه در منطقه خواهد بود.

روحانی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان مقامات دو کشور، ادامه داد: ما در زمینه مسائل اقتصادی بویژه در حوزه‌های انرژی، گاز، پتروشیمی، آب و برق و همکاری‌های فنی بین دو کشور با یکدیگر اشتراک ‌نظر داریم و علاوه بر توافقاتی که تا امروز بین دو کشور ایجاد شده، امروز رؤسای دو کشور در مذاکرات خود زمینه روابط بسیار توسعه‌یافته آینده را ترسیم کردند.

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات بین مقامات دو کشور در زمینه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: در مذاکرات امروز قرار شد تسهیلات لازم برای رفت و آمد مردم دو کشور فراهم شود.

روحانی اظهار کرد: هر دو کشور در زمینه مسائل مذهبی و اسلامی، نظر واحد داشتند که افراطی‌گری به نام اسلام یک خطر برای منطقه است و برای ثبات منطقه راهی جز اعتدال و مبارزه با افراط و تروریسم نداریم.

رییس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین دو کشور در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر نیز گفت: ما در این زمینه با هم گفت‌وگو کردیم و هر دو طرف بر این اعتقاد هستیم که برای دستیابی به توافق نهایی در این زمینه راه درازی پیش رو نداریم.

روحانی ادامه داد: دو کشور در زمینه مسائل بین‌المللی و همکاری‌هایی که باید انجام دهیم، نظرات مشترکی داریم و رییس‌جمهور آذربایجان در این مذاکرات بر حقوق حقه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تأکید داشتند.

رییس جمهوری همچنین اظهار کرد: ما با همه وجود برای حل مشکلات منطقه از جمله مسأله قره‌باغ آماده هستیم تا این موضوع در چارچوب مقررات بین‌المللی و عدالت حل و فصل شود.

روحانی با بیان اینکه تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه از نظر ما قابل قبول نیست، افزود: ما همه باید تلاش کنیم که اینگونه اختلافات بصورت سیاسی و صلح‌آمیز به حل و فصل نهایی برسد.

رییس جمهوری همچنین با تشکر از دعوت رییس‌جمهوری آذربایجان از وی جهت سفر به کشورش، گفت: از دعوت رئیس‌جمهور آذربایجان جهت سفر به باکو استقبال می‌کنیم و ان‌شاءالله در یک فرصت مناسب از کشور دوست و بردار دیدار خواهیم کرد.

روحانی در پایان سخنان خود اظهار کرد: برای ملت ایران و آذربایجان آروزی توسعه، سعادت و آبادانی هرچه بیشتر دارم.

رییس جمهوری آذریایجان نیز با تأکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی آذربایجان گفت موضعگیری ایران در این خصوص به عدالت و انصاف نزدیکتر است و من از این موضوع تشکر می‌کنم.

علی اف با اشاره به گفتگوهایی که با رییس جمهوری ایران داشت گفت در این دیدار در خصوص مسائل اقتصادی زمینه‌های مشترک سرمایه گذاری و درباره همکاری در خصوص مسائل انرژی گفتگو کردیم.

رییس جمهوری آذربایجان گفت: قراردادهایی که امروز در زمینه انرژی به امضا رسید همکاری‌های دو کشور را در زمینه های مختلف تقویت خواهد کرد. در زمینه نفت و گاز ظرفیت‌های زیادی موجود است و نیز درباره مسائل دفاعی به دنبال مسائل مشترک هستیم و در خصوص همکاری‌های علمی و فناورانه هم به دنبال راهکارهای توسعه همکاری میان دو کشور هستیم

علی اف با تأکید براینکه پیوندهای تاریخی برای مردم ما بسیار اهمیت دارد گفت: علاوه بر این ها همکاری در خصوص مسائل فرهنگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که مردم دو کشور سالها در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز داشته‌اند و پیوندهای عمیقی ملت‌های دو کشور را به یکدیگر متصل می‌کند که بر روی این پیوندها روابط ایران و آذربایجان شکل گرفته است.

رییس جمهوری آذربایجان تأکید کرد تلاش ما براین است روابط دو کشور را به بالاترین سطح ممکن ارتقا دهیم.

روابط نزدیک و برادرانه دو کشور باید روز به روز گسترش یابد

همچنین ظهر امروز روسای جمهور ایران و آذربایجان در دیدار با یکدیگر ضمن تشریح اشتراکات و ظرفیت‌های موجود میان دو کشور در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بر ضرورت تلاش مسئولان ایران و آذربایجان برای تحکیم و ارتقای روابط دو کشور تأکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای روابط با کشور آذربایجان اهمیت فراوانی قائل است و می‌خواهیم همواره روابط خوبی میان دو کشور برقرار باشد، گفت: سفر رییس جمهور آذربایجان به تهران قدم بسیار مهمی در راستای توسعه روابط دو کشور می‌باشد.

رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فرهنگی، تاریخی، دینی و مذهبی احساس قرابت زیادی با جمهوری آذربایجان دارد، خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم رابطه نزدیک و برادرانه دو کشور روز به روز توسعه و دوام بیشتری پیدا کند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در دولت جدید هیچ مانعی برای توسعه روابط با کشور دوست و برادر آذربایجان وجود ندارد و می‌خواهیم در همه زمینه‌ها روابط را توسعه دهیم، تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی، گسترش صنایع، بویژه نفت و گاز، احداث سد و نیروگاه، خدمات فنی و مهندسی و نیروی انسانی متخصص در دو کشور وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان زیربنای مهم برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات دو کشور استفاده کرد.

رییس جمهوری با بیان اینکه افزون بر فعالیت‌های دو دولت باید زمینه‌ها را برای حضور و فعالیت بخش خصوصی فراهم کنیم، به تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد: این کمیسیون مشترک بتواند زمینه‌های مناسب برای توسعه روابط را فراهم کند.

دکتر روحانی اراده روسای جمهور ایران و آذربایجان برای گسترش مناسبات میان دو کشور را پشتوانه‌ای برای حرکت در زمینه های گوناگون برشمرد و خاطر نشان کرد: آمادگی داریم در زمینه مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی آذربایجان در پروژه‌های مختلف در زمینه انرژی در دو کشور همکاری کرده و نیز در زمینه ساخت نیروگاه‌های برق و مسائل علمی و فناوری‌های نو همکاری‌های مشترکی میان دو کشور را توسعه داده و بخش خصوصی دو کشور را به سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها تشویق کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به ضرورت ایجاد تسهیلات لازم از سوی دو دولت برای برقراری ارتباط میان دو ملت و توسعه توریسم گفت: ایران و آذربایجان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی هستند که می‌توان با توسعه گردشگری میان دو ملت از آنها به بهترین شکل استفاده کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه برخی فعالیت‌های تروریستی در منطقه از افراطی‌گری‌ها سرچشمه گرفته تصریح کرد: ما با تفکر افراطی به هر شکل و نامی مخالف هستیم و در این راستا ایران و آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه باید همکاری‌های خود در این زمینه را توسعه دهند و منطقه را به سمت ثبات و علاقه بیشتر کشورها نسبت به هم سوق دهیم.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و آذربایجان باید در کنار هم باشند به موضوع دریای خزر اشاره و تصریح کرد: در زمینه دریای خزر باید مسائل را در کنار هم حل و فصل کنیم؛ ما می‌خواهیم خزر دریای صلح و دوستی و موجب توسعه کشورهای ساحلی این دریا باشد.

دکتر روحانی ادامه داد: دریای خزر متعلق به همه ما بوده و باید بتوانیم در چارچوب عقل، انصاف و سوابق امر از آن استفاده کنیم.

رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد تا با فعالیت‌های بیشتر در صحنه‌های جهانی و منطقه‌ای شاهد همکاری‌های بیشتر دو کشور باشیم.

ما خواهان روابط نزدیک و صمیمانه با ایران هستیم

الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار ضمن تشکر از دعوت دکتر روحانی از وی برای سفر به تهران این سفر را برای توسعه روابط همه جانبه میان دو کشور تأثیرگذار توصیف و گفت: جمهوری آذربایجان برای روابط خود با ایران احترام و اهمیت زیادی قائل است و ما خواستار آن هستیم که در همه زمینه‌ها روابط تنگاتنگ میان دو کشور برقرار باشد.

رییس جمهور آذربایجان با تأکید بر گسترش همکاری‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همکاری در حوزه انرژی میان ایران و آذربایجان گفت: ملاقات روسای جمهور ایران و آذربایجان در داووس بسیار مثبت بود و می‌تواند مبنای توسعه روابط میان دو کشور باشد.

علی اف با بیان اینکه دو ملت ایران و آذربایجان به واسطه مذهب، تاریخ و فرهنگ به یکدیگر متصل هستند و سالها در کنار هم زندگی کرده‌اند، گفت: قصد ما این است که روابط دوستانه دو کشور را تحکیم کرده و ارتقا دهیم و همه ارگان های دو کشور نیز باید در این راستا حرکت کنند.

رییس جمهوری آذربایجان با بیان اینکه زمینه‌های زیادی برای همکاری میان دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد، گفت: بسیاری از قدرت‌ها دوستی ایران و آذربایجان را نمی‌خواهند و بدنبال برهم زدن مناسبات دو کشور هستند و در این راستا باید مسئولان دو کشور در جهت مقابله با این اقدامات تلاش کنند.

علی اف با تأکید بر اینکه ما امید زیادی به کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور داریم، گفت: امکانات زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و بر این باوریم که تمام مسائل درجهت توسعه همکاری‌ها می‌تواند در قالب کمیسیون مشترک مطرح شده و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه معتقدم دیدگاه دکتر روحانی در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی غرور و افتخاری را نصیب ملت ایران خواهد کرد، گفت: خوشحالیم که دیدگاه‌های جدیدی در روابط دو کشور بوجود آمده است.

رییس جمهور آذربایجان با بیان اینکه امروز تلاش‌های زیادی برای جدا کردن کشورهای اسلامی در منطقه صورت می‌گیرد، گفت: معتقدم همکاری‌های فیمابین ایران و آذربایجان و گسترش مناسبات میان دو کشور به تقویت اسلام کمک شایانی خواهد کرد.

علی اف با بیان اینکه در زمینه مقابله با تروریسم دیدگاه ایران و آذربایجان به یکدیگر نزدیک است، گفت: برای مبارزه با تروریسم باید کشورهای اسلامی در کنار هم قرار داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه جمهوری آذربایجان همواره از حقانیت ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای حمایت کرده گفت: آنهایی که با دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای مخالف بودند شاهدند که فعالیت‌های این کشور صلح آمیز بوده و در چارچوب قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

رییس جمهوری آذربایجان همچنین با تأکید بر ضرورت حل مسائل دریای خزر با گفت و گو و رسیدن به تفاهم مشترک گفت: معتقدیم که مسائل مربوط به دریای خزر به راحتی قابل حل و فصل است.

علی اف همچنین از توسعه همکاری بخش خصوصی دو کشور در زمینه‌های گوناگون استقبال و حمایت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها