همزمان با روز ملی فناوری هسته ای

2 دستاورد مهم هسته‌ای رونمایی شد

رییس سازمان انرژی اتمی:

غرب راهی جز تعامل با ایران ندارد

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که ما طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاکید رییس جمهوری از هیچ حقی که در ان پی تی و اساسنامه آژانس برای ما در نظر گرفته شده عدول نخواهیم کرد، گفت: غرب راهی جز تعامل با ایران ندارد و ما از حقوق خود براساس معاهده ان پی تی نمی گذریم.
کد خبر: ۶۶۱۱۸۹
غرب راهی جز تعامل با ایران ندارد

به گزارش ایرنا، معاون رییس جمهوری عصر امروز (چهارشنبه /20 فروردین) همزمان با روز ملی فناوری هسته ای پس از راه اندازی واحد تولید اکسیژن 18 در سایت خنداب اراک و اتاق کنترل جدید تحقیقاتی تهران در نشستی با خبرنگاران، این دو دستاورد را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت:گفت: اتاق کنترل جدید راکتور تحقیقاتی تهران، جدیدترین اتاق کنترل یک راکتور تحقیقاتی است که به همت جوانان غیور ایران ساخته شده است.

صالحی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت به همت جوانان غیور خود، غنی سازی 20 درصد را تولید کند و در عین ناباوری و حیرت کسانی که باور نداشتند، امروز شاهد کارکرد قلب راکتور تهران با سوخت 20 درصد تولید داخلی کشورمان هستیم.

وی تاکید کرد: این دستاوردها در آینده بیشتر خود را نشان می دهند.

رییس سازمان انرژی اتمی با یادآوری این که ملت عزیز و بزرگوار ما بحث 20 درصد را به خوبی می دانند، خاطرنشان کرد:در سال 89 طی نامه ای از آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کردیم که سوخت 20 درصد رآکتور تحقیقاتی تهران در سایت شهید شهریاری را برای ما تامین کنند همانطور که قبلا این کار را کرده بودیم.

صالحی اظهار داشت: آنها حدود 20 سال پیش متاسفانه استنکاف کردند، شرط و شروطی گذاشتند که حاکمیت ملی ما را خدشه دار می کرد، نظام تصمیم گرفت به همت جوانان غیور خود آستین ها را بالا بزنند و غنی سازی 20 درصد را انجام دهد.

وی ادامه داد: در عین ناباوری و حیرت کسانی که باور نداشتند، ما اکنون شاهد کارکرد و عملکرد قلب رآکتور تهران با سوخت 20 درصد ساخته شده کشور عزیزمان هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با یادآوری این که امروز شاهد افتتاح اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی تهران بودیم، اظهار داشت: اتاق کنترل رآکتور تهران در سال 1346 ساخته شد، این اتاق که بسیار ابتدایی بود و تمام داده ها به صورت آنالوگ جمع آوری و ارایه می شد.

صالحی با بیان این که بیش از 40 سال در صنعت و فناوری پیش آمده ایم، توضیح داد: اتاق کنترلی را که امروز شما شاهد بودید، اتاق کنترلی است که آنالوگ و دیجیتال را توام با هم ممزوج کرده و استفاده می کند و مدرن ترین اتاق کنترلی است که می توان برای یک رآکتور تحقیقاتی متصور بود.

وی همچنین گفت: چند سال پیش که مذاکره با 1+5 انجام می شد، یکی از پیشنهادهای آنها این بود که اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی تهران را به روز کنند و اتاق کنترل جدیدی را به ما دهند، آن زمان این پیشنهاد جذاب بود اما فکر کردیم همانگونه که توانستیم 20 درصد را تولید کنیم، اتاق کنترل را نیز بازسازی و به روز کنیم.

صالحی در ادامه این نشست خبری به سوال های خبرنگاران پاسخ داد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که ما طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاکید رییس جمهوری از هیچ حقی که در ان پی تی و اساسنامه آژانس برای ما در نظر گرفته شده عدول نخواهیم کرد، گفت: غرب راهی جز تعامل با ایران ندارد و ما از حقوق خود براساس معاهده ان پی تی نمی گذریم.

صالحی این مطلب را در پاسخ به سوالی در مورد تاکیدات امروز رهبر معظم انقلاب مبنی بر متوقف نشدن تحقیق و توسعه هسته ای و همچنین آغاز دور جدید ایران با 1+5 بیان کرد.

وی اظهارداشت: در برنامه اقدام مشترک حق تحقیق و توسعه به طور کامل برای ایران مشخص شده است، در واقع این موضوع روشن ترین بخش این برنامه است.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: البته به تازگی غربی ها بهانه جویی های خود را در این زمینه آغاز کرده اند که ما آن را قبول نمی کنیم.

علی اکبر صالحی افزود: نمی توان به برنامه اقدام مشترکی که مورد توافق هر دو طرف مذاکره قرار گرفته و ما چند ماه است که آن را اجرا می کنیم، خدشه وارد شود.

وی با بیان این که سازمان انرژی اتمی در موضوع غنی سازی آمادگی همکاری خود را اعلام کرد، گفت: غرب راهی جز تعامل با ایران ندارد و با وجود بهانه جویی های اخیر در نهایت چون ما اهل استقلال، منطق و تعامل سیاسی هستیم و چاره ای جز همکاری ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها