یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان این که عزم همه مردم برای حل مشکل یارانه نقدی لازم است، گفت: دادن یارانه نقدی به همه مردم همچون قبل، یک معضل اجتماعی است که باید حل شود و اگر حل نشود مصیبت دائمی برای مملکت است.
کد خبر: ۶۶۱۱۲۹
دادن یارانه نقدی به همه مردم مصیبت است

آیت الله ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر چهارشنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به طرح پرداخت یارانه نقدی اظهار داشت: امروز مسئله یارانه نقدی از انرژی اتمی نیز مهم تر شده و انرژی اتمی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و خبر اول شده است.

وی بیان داشت: مسئله یارانه نقدی بدون مطالعه کافی در دولت گذشته انجام شد و برای خدمت به مردم تمام مردم مملکت را تحت پوشش آن قرار دادند و امروز برای دادن یارانه نقدی به همه مردم دولت با مشکل مواجه است و در فکر حل مسئله یارانه نقدی است.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: یارانه نقدی مال الخراج نبوده که برای همه مردم باشد بلکه بیت المال است و باید برای مصارف نیازمندان، امنیت و کشور خرج شود و هیچ مصلحتی ایجاب نمی‌کرد که همه مردم یارانه نقدی را دریافت کنند و در دولت گذشته نیز این مطلب را بیان کردیم.

وی ابراز داشت: در دولت گذشته برای دادن یارانه به همه مردم پولی که از ناحیه گران کردن برخی حامل‌های انرژی به دست می‌آمد کافی نبود و دولت از بانک مرکزی قرض کرد و این کار بسیار خطرناکی بود.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: درحال حاضر برای دادن یارانه نقدی به همه مردم پول کافی وجود ندارد و دولت محترم فعلی برای حل این مشکل برنامه ریزی می‌کند تا آن را اصلاح کند و لازم است در این باره همه مردم کمک کنند.

این مرجع تقلید افزود: دادن یارانه نقدی به همه مردم همچون قبل، یک معضل اجتماعی است که باید حل شود و اگر حل نشود مصیبت دائمی برای مملکت است.

وی یادآور شد: باید به اندازه کافی پول به دست آید تا بتوان این کار را انجام داد و در ابتدا باید نیازمندان جامعه یارانه دریافت کنند.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان داشت: برنامه ریزی دولت درباره یارانه نقدی بی مشکل نیست‏ و در این باره مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود؛ به عنوان مثال اگر کسی که درآمد ماهیانه او 2 میلیون و نیم است نباید یارانه دریافت کند درحالی که چندین قسط دارد و به یارانه نیاز دارد؛ باید چنین مشکلاتی از سوی دولت برطرف شود.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: ما پیشنهاد و توصیه کردیم که بی نیازها یارانه دریافت نکنند، گرچه کسی از پول بدش نمی‌آید اما واقعا باید گذشت و اموال خود را به اموال مشکوک آلوده نکرد.

وی اظهار کرد: عدم دریافت یارانه از سوی بی نیازها موجب می‌شود به نیازمندان واقعی بیشتر کمک شود و هزینه بهداشت و درمان نیز کاهش یابد و دولت وعده داده که در صورت انصراف بی نیازها این اعمال صورت می‌گیرد.

این مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر، عنوان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر همه مسئولیت دارند و هنگامی که فردی امربه معروف و نهی از منکر می‌کند باید اطرافیان دفاع کنند و نیروی انتظامی نیز مسئولیت دارد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: نیروی انتظامی و تشکیلات قضایی باید امر به معروف و نهی از منکر را محکم گرفته و پرونده‌های آن را خارج از نوبت رسیدگی کنند نه این که دو سال از زمان رسیدگی بگذرد.

وی افزود: باید در اسرع وقت عاملان امر به معروف و نهی از منکر در اسرع وقت و در چارچوب قانون اشد مجازات شوند و امید است پایه های امر به معروف تقویت شود.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود ابراز کرد: گناه کوچک چون مخالف فرمان خداوند است، بزرگ است و انسان از آن جایی آسیب می بیند که به‌آن اهمیت نمی دهد و هنگامی که به گناهی کوچک اهمیت داده نمی‌شود از آن محل انسان آسیب می‌بیند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: این که انسان در برابر یک گناه بگویدای کاش گناه من فقط همین باشد ممکن است از عمومیت گناه و گسترش آن در میان مردم سرچشمه بگیرد و یا از ثاثیرپذیری از فرهنگ بیگانه باشد که لازم است ما در برابر فرهنگ بیگانه استقلال خود را حفظ کنیم و در فرهنگ آنها ذوب نشویم.

وی ادامه داد: گاهی در خانواده‌ای برخی گناهان معمول است که در این باره ما باید آنها را متوجه عملشان کرده و بدانیم که گناه در برابر خداوند است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خنجری
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
۰
۰
علاج واقعه قبل از وقوع باید كرد...
اگر دادن یارانه مصیبت هست چرا این راهنمایی ها در دولت قبلی نمی‌شد؟

نیازمندی ها