نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت:

اسلام راستین را باید معرفی کرد

محمود حکیمی یکی از پژوهشگران و نویسندگان پیشکسوت ادبیات دینی و تاریخ اسلام است که تاکنون آثار ارزنده‌ای را به نگارش درآورده است.
کد خبر: ۶۶۰۹۳۵
اسلام راستین را باید معرفی کرد

او امسال هم مانند سال‌های گذشته کتاب‌هایی در نمایشگاه کتاب دارد و همچنین مشغول نگارش یک کتاب تازه است. با او درباره فعالیت‌های تازه‌اش گفت‌وگویی انجام دادیم.

زمان اندکی تا برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باقی مانده است. شما هم امسال در این نمایشگاه اثر تازه‌ای دارید یا خیر؟

امسال یک مجموعه هفت جلدی تاریخ تمدن را از سوی شرکت سهامی انتشار در نمایشگاه دارم. این اثر بیش از 3500 صفحه نوشته شده و امیدوارم علاقه‌مندان کتاب آن را دوست داشته باشند.

این مجموعه چه محدوده زمانی را در بر می‌گیرد؟

این کتاب با بررسی تمدن‌های نخستین آغاز می‌شود و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه پیدا می‌کند.

شما از جمله نویسنده و پژوهشگرانی هستید که در عرصه کودک و نوجوان هم دست به قلم هستید و پیش از این هم مجموعه 22 جلدی را با عنوان «تاریخ تمدن» برای مطالعه گروه سنی نوجوانان منتشر کرده‌اید. مجموعه هفت جلدی تاریخ تمدن را هم برای گروه سنی نوجوانان نوشته‌اید؟

نه این کتاب برای مخاطبان بزرگسال نوشته شده است.

مشغول نوشتن کتاب تازه‌ای هم نیستید؟

فیلم سربداران که اوایل انقلاب ساخته شده است داستان جالبی دارد و همه آن را دوست دارند. من چند سال قبل از انقلاب کتابی را به نام «سلحشوران علوی» نوشته بودم که درباره موضوع همین فیلم بود. این کتاب بعد از پیروزی انقلاب هم چند بار تجدید چاپ شد. اما بعدها مطالعات بیشتری پیرامون این ماجرا داشتم و دیدم چنان که باید حق شیعیان آن روزگار را ادا نکرده‌ام. برای همین تصمیم گرفتم آن را ویرایش کنم و مواردی را هم به آن بیفزایم. این کتاب هم بزودی با ویرایش جدید منتشر خواهد شد.

این کار به نمایشگاه کتاب نمی‌رسد؟

نه. البته قرار بود برسد، اما من گرفتار کارهای دیگر شدم و متاسفانه فرصت از دست رفت.

کدام ناشر «سلحشوران علوی» را منتشر خواهدکرد؟

شرکت به نشر که متعلق به آستان قدس رضوی است.

می‌خواهم یک سوال کلی‌تر درباره شما و آثارتان بپرسم. شما در اغلب کارهایی که نوشته‌اید به ادبیات دینی و تاریخ اسلام علاقه داشته‌اید و حتی کتاب‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب هم نوشته‌اید درون‌مایه دینی دارند یا در زمینه تاریخ اسلام نوشته شده‌اند. دلیل این گرایش شما چیست؟

من به موضوعات مذهبی علاقه دارم و همیشه به سراغ آنها می‌روم. این روزها علاقه بیشتری هم دارم تا درباره این موضوع کار کنم چون در جهان شاهد موجی هستیم که نشان از گرایش‌ها به سوی گرویدن به دین اسلام را دارد. اگر ما بتوانیم ادبیات دینی خوب و درخوری را تولید کنیم، می‌توانیم در مسیر معرفی اسلام راستین به جهان گام برداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها