هشدار لاریجانی به اتحادیه اروپا:

مقابله به مثل کار دشواری نیست

رئیس مجلس گفت: قطعنامه مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا نشان می‌دهد از سرزمین اوهام، آرزوهای متناقض را یک‌جا جمع کرده‌اند.
کد خبر: ۶۵۹۶۶۵
مقابله به مثل کار دشواری نیست

علی لاریجانی امروز یکشنبه در آغاز نخستین جلسه علنی مجلس در سال جدید، طی سخنانی ضمن تبریک سال نو به نمایندگان اظهار داشت: امیدوارم رایحه دل انگیز تفکر فاطمی(س) که این ایام تعلق به ساحت مقدس حضرت فاطمه(س) دارد، سالی مشحون از ارتقای معنوی، فرهنگی و پیشرفت اقتصادی برای مردم ایران باشد.

وی ادامه داد: عناوینی که رهبر فرزانه انقلاب در پیام نوروزی به آن اشاره فرمودند و تأکیداتی که حضرتشان در بیانات ابتدای سال ابراز نمودند، نتیجه ارزیابی شرایط دقیق کشور و بیان مسیری روشن برای سامان بخشی به اداره بهتر حوزه اقتصاد، فرهنگ و مدیریت کشور بود که البته در گذشته نیز درمولفه‌هایی تأکید داشتند و در ملاقات با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت توسعه فرهنگی کشور در ابعاد مختلف متذکر شدند و در اواخر سال با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تبیین آن در جلسات دیگر، مسئولیت مهم همه ارکان کشور و فعالان اقتصادی را در این برهه از زمان بیان نمودند.

رئیس مجلس افزود: همه این مسائل حکایت از دغدغه‌ای دارد که کشورمان با بافت جوان جمعیتی که سرمایه ارزشمندی است و منابع متنوع از نفت و گاز و معادن و موقعیت ژئوپلتیک برجسته و فرهنگ فراگیر اسلامی چگونه می‌تواند از مدیریت مبتکرانه برخوردار شود تا از سرمایه‌های مادی و معنوی ملت به درستی استفاده شود و نیروها به هدر نرود و در یک جمله، کشور خوب و درست اداره شود تا به اهداف سند چشم انداز نائل شود.

لاریجانی گفت: نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور و چالش‌های پیش رو نشان ‌می‌دهد که این دغدغه یک دغدغه اصیل و محوری برای کشور است و نه تنها ملت ما انتظار اصلاح مسیر کشور را دارد بلکه چشمان مسلمانان روشن ضمیر و آگاه در سایر کشورها که نگاه مترقی انقلاب را جانبخش حرکت اصلاحی در کشورهای خود می‌دانند نیز منتظر شنیدن پیشرفت‌های اقتصادی ایران اسلامی است چرا که ایران را تکیه گاه اسلام ناب محمدی(ص) و پناهگاه مستضعفان می‌دانند، اینجاست که باید گفت مأموریت سیاستمداران و مدیران امروز مأموریتی تاریخ ساز است.

وی ادامه داد: رهبری معظم با نگاه طبیبانه کلید رازگشا را در مدیریت جهادی می‌دانند که قصد دارند با تمام وجود مأموریت تاریخی را بردوش حمل کنند. این مدیریت فرهنگ را فرع توسعه نمی‌داند بلکه متن توسعه قرار می‌دهد و توانمندسازی فرهنگی و ارتقای معنوی غایت اصلی کار قرار می‌گیرد و توسعه مادی و اقتصادی که باید بر پیکر حضور هرچه گسترده‌تر ملت بنا شود و بسیار مهم در این مقطع زمانی است، غایت وسیله‌ای محسوب می‌شود؛ این همان نقطه‌ای است که چارچوب اندیشه‌ ملی ما را از نظامات مومیایی شده مدرنیته جهان غرب متفاوت می‌کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه بنده بحث در مورد شعار سال را در همینجا به پایان می‌رسانم، افزود: قطعا اهمیت این امر چنان است که لازم است از اندیشه همه همکاران در نطق‌ها و پیشنهادات مستمرا بهره مند شویم و انشاءالله در فرصت‌های آینده، مجال کافی در طرح مطالب در این باب حاصل شود. از امروز مجلس با استفاده از نظرات مسئولان دولتی و بحث‌های درونی خود، کار را در این زمینه آغاز می‌کند.

امر به معروف و نهی از منکر هنوز در جامعه ما جایگاه خود را پیدا نکرده‌ است

لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت بخش فرهنگ گفت: به دلیل همین مکانت فرهنگ در تئوری پیشرفت، موضوع امر به معروف و نهی از منکر پایه تفکر اصلاحی مستمر جامعه قرار می‌گیرد که باید پذیرفت این اصل که اصلی بسیار مهم و تأثیرگذار در جامعه ما محسوب می‌شود، جایگاه خود را نیافته است. حال آنکه نماد مسئولیت مشترک آحاد ملت در این اصل قرار دارد.

وی با اشاره به شهادت علی خلیلی طلبه ناهی از منکر اظهار داشت: متأسفانه در روزهای ابتدایی سال خبر رحلت عزیزی را در این راه شنیدیم. از طرفی این ضایعه غم‌انگیز حکایت از عدم توفیق در برخورد با افراد شرور در جامعه دارد. بنده بارها این خطر را متذکر شدم و در جلسات مختلف مبارزه با این‌گونه طغیانگری را مطرح کردم. امر به معروف و نهی از منکر در بستر جامعه رخ می‌دهد که خود از ظرفیت اولیه آرامش برای اصلاح برخوردار باشد. ابتدا باید شرارت سرکوب شود تا زمینه تعامل فرهنگی برای اصلاح فراهم شود.

ماموریت به کمیسیون قضایی برای تجدیدنظر در قوانین مربوط به امر به معروف

رئیس مجلس با اشاره به ضرورت اصلاح قانون در برخورد با اینگونه افراد تأکید کرد: تصور می‌کنم باید قانون برخورد با اینگونه افراد اصلاح شود و مجازات این گونه شرارت‌ها در مقابل انجام تکلیف امر به معروف و نهی از منکر سنگین‌تر از مشاجرات و جدال‌های معمولی تدوین شود. لذا از کمیسیون حقوقی مجلس می‌خواهم هرچه سریعتر با مشورت قوه قضاییه و نیروی انتظامی در قوانین این بخش تجدید نظر کرده و برای تصویب به مجلس ارائه کند.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به تصویب قطعنامه اتحادیه اروپا اظهار داشت: نکته دیگر قطعنامه اخیر پارلمان اروپا است که در واقع بیانیه‌ای سیاسی بیش نیست چه از نظر نحوه تنظیم مطالب و چه از نظر جایگاه نمادین پارلمان اروپا که نفوذی در اجرا ندارد و نگاه تبلیغاتی کاملا مسلط بر سایر شئون آن است و با لحن پرطمطراق تلاش کردند ریاضت منفی تحمیق را بر خود روا دارد و نوعی پریشان‌گویی در این متن انشا‌گونه دیده می‌شود.

وی ادامه داد: از یک طرف از مذاکرات هسته‌ای و توافق‌نامه ژنو استقبال می‌شود و استمرار سازنده طرف‌ها را خواستار است و راه‌حل مسئله هسته‌ای را صرفا در حل مسالمت‌آمیز آن می‌داند و امیدوار به پیشرفت در مذاکرات برای دستیابی به مناسبات سازنده میان ایران و اتحادیه اروپا در مسائل مهم منطقه‌ای نظیر بحران سوریه و مبارزه با تروریسم است و از شورای اروپا می‌خواهد بهبود روابط دوجانبه را به انتقال فناوری، همکاری‌های محیط زیست، برنامه‌ریزی توسعه زیرساخت‌ها و همکاری‌های پزشکی و سلامت و گسترش تجارت با ایران و تبادل دانشجو و هنرمند و استقلال بیشتر در سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا در قبال ایران تسری دهد.

رئیس مجلس افزود: همچنین این اتحادیه در نظر دارد در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای از نفوذ ایران در حل مسئله سوریه بهره بجوید تا این همکاری‌های بیشتر، ایران و اتحادیه اروپا به ثبات در خاورمیانه مدد رساند و ضمنا دامنه این همکاری‌ها در بحران افغانستان و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را گسترش می‌دهد. با چنین انتظاراتی از طرف دیگر با طرح مطالب مداخله‌جویانه در حوزه ساختار دموکراتیک کشور و انتخابات، حقوق بشر و حقوق زنان و افکار منحط جنسی مسائلی را مطرح کردند که نشان می‌دهد از سرزمین اوهام، آرزوهای متناقض را یکجا جمع کرده‌ است.

لاریجانی گفت: هیچ عاقلی که قصد آنگونه همکاری گسترده در مسائل هسته‌ای و منطقه‌ای و تکنولوژیک با کشوری دارد که به دلیل اهمیت آن و به قول خودشان جوان‌ترین جمعیت جهان است، این‌گونه حرف‌های سخیف و بی‌پایه را مطرح می‌کند؟ آیا اینگونه رفتار، پریشان‌گویی را نشان نمی‌دهد؟ آیا به اینگونه رفتار سیاست گفته می‌شود؟ شاید همان سیاستی است که به قول یکی از سیاست‌مداران آمریکایی در مرداب‌ها عمل می‌کند یا این عبارت عجیب و غریب در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران که آمده است «مطابق استانداردهای دموکراتیک برگزار نشده که اتحادیه اروپا برای آن ارزش قائل است.»

اعضای پارلمان اروپا دچار تنگی تفکر شده‌اند

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد اعضای پارلمان اروپا دچار تنگی تفکر شده‌اند و و باورشان شده که خود استانداردهای مترقی در انتخابات دارد. این حال آنها، انسان را به یاد سخن پاسکال بروکنر می‌اندازد که می‌گوید «جامعه غربی مومیایی و منجمد شده است و زیر بار مدح و سنای خود به معنای واقعی کلمه خفه شده است» ما تردید نداریم که استانداردهای انتخاباتی و دموکراسی غرب را نمی‌پسندیم. ما هرگز نمی‌پذیریم و مجال حضور نمی‌دهیم که کاندیداهای رئیس جمهور یا مقامات عالی کشور دچار بیماری هرزگی شوند و به جای حل مسائل کشور به ایاشی بپردازند.

سیستم دموکراسی فرسوده و بیمارگونه غربی را نمی‌پذیریم

رئیس مجلس ادامه داد: ما اینگونه رفتار که رجال سیاسی و احزاب با زد و بند از برخی حکمرانان دیکتاتور عربی پول بگیرند تا مثلا در انتخابات استفاده کنند را فضاحت دموکراسی می‌دانیم. ما این سیستم دموکراسی فرسوده و بیمارگونه را نمی‌پذیریم که به قول یکی از متفکرین غربی گروه‌های ذی نفع و لابی‌ها مجالس قانونگذاری را در غرب فاسد کرده است و از طریق رشوه دادن و دامن زدن به سازوکارهای حامی پرورانه، ابزارهای جدیدی خلق کرده که به ظاهر کاملا قانونی قانونگذاران را در تصرف خود بگیرد به طوری که انفجار گروه‌های لابی‌گر فقط در واشنگتن شگفت‌آور است.

لاریجانی افزود: در سال 1971، فقط 175 شرکت لابی‌گر ثبت شده در واشنگتن وجود داشت. 10 سال بعد در واشنگتن به دو هزار و 500 رسید و تا سال 2009 به 13 هزار و 700 شرکت لابی رسید که سالانه سه و نیم میلیارد دلار هزینه آنها است. ما هیچ انگیزه‌ای برای تقلیل از این دموکراسی و استانداردهای معیوب نداریم. بلکه آن را غاصب صلاحیت دموکراسی می‌دانیم این دموکراسی جذابیت خود را از دست داده و دچار افسردگی دموکراتیک شده است؛ نتیجه چنین دموکراسی واژگون‌شده‌ای، جهان پرماجرا و فروپاشیده‌ امروز شده و مخصوصا شنیدن شعار مبارزه با تروریسم از چنین دموکراسی بی‌واقعیتی گوش خراش است.

وی همچنین اظهار داشت: غرب در این زمینه کارنامه سیاهی دارد، فقط در قرن بیستم که دو جنگ جهانی به راه انداختند تعداد کشته‌های آنها بیشتر از 39 قرن گذشته تمدنی بشر است. غرب با چنین سیمایی نگران حقوق بشر و مبارزه با تروریسم است؟ ما با صراحت به شما اعلام می‌کنیم که غرب با چنین ساختار نارس، جوهر و جنم مبارزه با تروریسم را ندارد کما اینکه در دهه اخیر نیز شاهد آدم کشی وحشیانه در اشغال عراق و افغانستان بوده‌ایم.

"برخی نظرات متفکرین غربی و صداهایی که از برخی سیاست‌مداران شنیده می‌شود، این تصور را ایجاد می‌کرد که غرب در حال فهم برخی اشکالات ساختاری خود شده است. اما این بیانیه نشان داد که نویسندگان آن حداقل برخی تأملات متفکرین خود را ملاحظه نکرده‌اند که به فرهنگ ملت ما خورده گرفته‌اند که چرا قاچاقچی مواد مخدر را اعدام می‌کنند یا در مورد حقوق زنان یا سایر وجوه در مورد ادیان ساختگی مسیر حرکت ملت ایران را مخالف استانداردهای خود دانسته‌اند."

رئیس مجلس گفت: طرح سطحی این گونه مباحث،، اگر حسن‌ظن داشته باشند نوعی کج‌خلقی دموکراتیک است. خیلی روشن است تفکر اسلامی دارای یک نظام حقوقی بسیار عمیق و فراگیر است که حاصل تلاش‌های 14 قرنی علمای بزرگ است و طبعا با نظام حقوقی غرب، علم و دانش را که نمی‌توان با مصوبه پارلمان اروپا محکوم و منهدم کرد. اگر علمای شما در علم حقوق توانمندی لازم برای مباحثه دارند با دانشمندان فقهی و حقوقی ما باید مذاکره داشته باشند تا شاید قله‌های رفیع‌تری از رشد عقلی را مشاهده کنند، به قول یکی از رجال غربی آنگاه دشت‌ها را از فراز قله‌ها بهتر می‌شناسند.

لاریجانی ادامه داد: صدبار اگر بیانیه بدهید که همجنس‌بازان بتوانند آزادانه ازدواج کنند، جز تنفر در ملت ایران نسبت به فرهنگ غرب چیزی برای خود دست و پا نمی‌کنند. این یک علو فکری نیست که خرافات و شیطان پرستی و ادیان ساختگی را مورد حمایت قرار دهیم اینجا محل نزاع دو مکتب فکری است که به تعبیر شهید مطهری ما آزادی بیان و فکر را برای رشد عقلی ضروری می‌دانیم نه آزادی هرگونه عقیده مثل بت‌پرستی و سایر جزم اندیشی‌ها، اگر قرار باشد چنین مبانی غلطی را به فرض که استاندارد شما باشد، بپذیریم چه پاسخی به نهضت محمدی(ص) بدهیم که پیامبر ما حرکت خود را در مبارزه با بت‌پرستی انجام داد.

وی افزود: شما مرز آزادی را امنیت و آزادی دیگران قرار داده‌اید و ما این اصل را ناکافی و نارس دانسته و مرز آزادی را عدم تخریب سایر ارزش‌ها می‌دانیم مثل معنویت، رشد معنوی و رشد ذوقی لذا دو مکتب فکری است. شما که مدعی تفکر پلورالیستی در جامعه هستید، با چه استدلالی تلاش می‌کنید سایر جوامع را تحت فشار سرکوبگرانه تفکر خود قرار دهید که با قطعنامه، بیانیه و پروتکل می‌خواهید استاندارد فکری شما را بپذیرند مگر مقصد دموکراسی جز این است که حکمرانی خوب را ارائه کند. آیا مقصود از دموکراسی تغییر دین مردم است؟ یا تغییر سبک زندگی مردم است؟

رئیس مجلس اظهار داشت: ملت ایران با فرهنگ اسلامی رشد کرده‌ و سبک زندگی فاطمی (س) را مدل برتر می‌داند و بارها با رأی خود و با حضور در راهپیمایی‌ها این گزینش فکری را نشان داده‌اند حتی در انتخابات اخیر با حضور 73 درصدی اراده خود را متجلی کرده‌اند. با چه منطقی شما می‌خواهید این اراده ملت را نادیده بگیرید. ما مثل شما مهارت نداریم که درباره آنچه خوب نمی‌دانیم، نسخه یا راهکار تجویز کنیم اما شاید مناسب نباشد پارلمان اروپا تحت تأثیر تروریسم دولتی و صهیونیسم و تروریست‌های آدم‌کش اطلاعات غلط را پایه قضاوت خود قرار دهد.

لاریجانی تأکید کرد: وجدان ایرانیان و مسلمانان از اینگونه رفتارهای دوگانه و متحجرانه دچار آزردگی است و روشن به شما می‌گوییم که پارلمان اروپا باید بفهمد که با ایران اسلامی همکاری سازنده را سامان می‌دهد و بداند تحت هیچ شرایطی ملت ایران، اسلام و احکام نورانی آن را با مشوق‌های غرب معاوضه نمی‌کند. هر مقام اروپایی که بخواهد با ایران مراوده داشته باشد باید با احترام به فرهنگ و آداب سیاسی ملت ایران ارتباط برقرار کند. میدان دیپلماتیک نه میدان بی‌ادبی سیاسی، نه میدان رندی و نه میدان ناشی‌گری دیپلماتیک است. از دیپلماسی برای ارتباطات بهتر استفاده می‌شود وگرنه به مقابله به مثل کردن کار دشواری نیست و حرف سخیف و با نفرت زدن افتخار نیست که حقارت را نشان می‌دهد.

وی خطاب به وزارت امور خارجه گفت: وزارت خارجه باید صرفا کسانی از مقامات اروپا را که ادب سیاسی را رعایت کرده و در چارچوب ضوابط جمهوری اسلامی علاقه‌مند به دیدار هستند، آنها را راهنمایی کند و عقلای آنها که گاه صدای آنها شنیده می‌شود در منافع مشترک نیک بیاندیشند و بدانند ترس از تهی‌شدگی را با همکاری ثمربخش با دیگران می‌توانند ترمیم کنند نه گستاخی حداقل در توجهی که به موضع مستقل اروپا کرده‌اند، علائمی را نیز نشان دهند که بی اعتمادی را زایل کند.

رئیس مجلس در پایان گفت: لازم می‌دانم از خدمات ارزشمند نیروی انتظامی و پلیس راه که در این ایام با تلاش شبانه‌روزی خود نظم بیشتری را ایجاد کردند سپاسگذاری کنم همچنین از زحمات پرسنل هلال احمر، راهداری‌ها در وزارت راه و سایر دستگاه های اجرایی تشکر می‌کنم، همچنین به همکار گرامی سیدمحمد سادات ابراهیمی که والد مکرم ایشان به رحمت ایزدی پیوستند و همچنین آقای عاشوری که والده مکرم ایشان نیز رحلت کردند تسلیت می‌گویم.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
۰
۰
اگر از اشتون كه همواره با صهیونیست است استقبال جانانه نمی كردید و بجای لبخند می گفتید در قوانین بین الملل تحریم دارو خلاف حقوق بشر است یا دست پیش میگرفتید الان گستاخی ها را جواب میدادید با سخن رانی یا انشا خوانی حل نمی شود
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
۰
۰
بازهم برخورد نرم !
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
۰
۰
وقتی وزیر امور خانه سابق آمریكا خانم رایس همجنس باز بود (با زوج همجنس باز خود وزیر امور خارجه اسرائیل غاصب خانم لیونی ) ، وقتی پارلمان انگلیس و بعضی از پارلمانهای اروپایی همجنس بازی را مصوب میكنند و رواج آنها را آزاد میكنند ، شما چه انتظاری از این وحوش انسان نما دارید... حتی حیوانات همجنس بازی نمی كنند ولی این اروپائیهادر اوج كثافت غرق هستند ... اینها خودشان در جهنم هستند چطور میتوانند نسخه بهشت برای بلاد اسلامی بپیچنند .. استاندارد اروپا در حداقل در مبحث اخلاقی مساوی با رفتن بشریت بسمت اسفل سافلین..
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها