سال 93 به سنت حسنه نامگذاری‌های سال از قطب‌نما و نقشه راهی برخوردار است که می‌تواند همه سیاست‌ها، برنامه‌ها و نگاه‌ها را برای رسیدن به هدف و مقصد همسو کند.
کد خبر: ۶۵۹۲۲۰
نقشه راه 93

نامگذاری سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» هم هدف را مشخص کرده است هم روش را، زیرا مجاهدت در کار و مدیریت جهادی به عنوان الگویی موفق تنها شیوه‌ای است که می‌توان به کمک آن کارهای بزرگ را در سایه همت‌های بلند و تلاش‌های ایثارگرانه به ثمر نشاند.

اقتصاد کشور در دو سال گذشته با بیشترین چالش‌‌‌های بیرونی از ناحیه دشمنان مواجه بوده است.

دستیابی به اقتصادی با ثبات، درون‌زا و پویا که کمترین تاثیرپذیری را از تحرکات دشمن داشته باشد هدفی است که با اجرای سیاست‌‌های دقیق «اقتصاد مقاومتی» محقق خواهد شد.

تلاش رهبر معظم انقلاب برای تبیین جزئیات این سیاست‌ها در سطوح مختلف نشان از توجه ویژه ایشان به همگرایی و دستیابی به فهم مشترک در میان همه اقشار جامعه دارد، زیرا مقدمه «عزم ملی»، فهم مشترک ملی از یک موضوع است.

مسئولان قوای سه‌گانه بویژه دولت و مجلس به علاوه رسانه‌ها باید در این مسیر به نگاهی مشترک برسند و پشتیبان یکدیگر باشند تا اقتدار ملی در عرصه اقتصادی همچون دیگر عرصه‌ها به دست آید.

وجه دیگر نامگذاری سال 93 را باید در نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب از عرصه فرهنگ دانست.

فرهنگ زیربنای همه رفتارها و شکل‌دهنده تمامی مناسبت‌های فردی و اجتماعی در تمام حوزه‌هاست.

غفلت از آن، اقتصاد و امنیت کشور را به خطر می‌اندازد و مراکز آموزش عالی و کانون‌های اجتماعی از جمله خانواده را با تهدید مواجه می‌کند. هر کار اقتصادی؛ بدون کار فرهنگی ابتر و ناتمام است.

در این مقوله همه دستگاه‌های فرهنگی در کشور مورد خطاب هستند و هر کدام باید با فهم دقیق نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب، به آسیب‌شناسی حوزه مدیریت خود پرداخته و روند و جهتگیری‌های خود را اصلاح کنند.

مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها که از چند روز آینده آغاز می‌شود و قاعدتا در مقوله اقتصاد قابل تعریف است، اما اگر از پیوست فرهنگی لازم برخوردار نباشد قطعا نمی‌تواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

تلاش‌های رسانه ملی برای تشویق مردم و گروه‌های برخوردار برای انصراف از ثبت‌نام با نگاهی اخلاق‌مدارانه و انسانی به موضوع و درک شرایط کشور و هدایت سرمایه ملی ناشی از طرح به سمت خدمات عمومی نیز برگرفته از همین سیاست و پیوست فرهنگی است.

بنابراین باید به گونه‌ای عمل شود تا انصراف از دریافت یارانه نقدی به یک ارزش مبدل شده و این دسته از مردم مورد تکریم قرار گیرند و در این مسیر در فرصت باقیمانده مسئولیتی سنگین متوجه همه رسانه‌های دلسوز در کشور است که امیدواریم با سربلندی این مرحله را پشت سر بگذارند.

بیژن مقدم - مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها