شهرهای شمالی فارس با طبیعت زیبا+تصاویر

شهرهای شمالی استان فارس با طبیعتی دل انگیز و آثار تاریخی فراوان هرساله پذیرای گردشگران و مسافران هستند، در این میان شهرستان ممسنی و خرمبید جاذبه های طبیعی زیبایی دارند.
کد خبر: ۶۵۸۶۵۶
شهرهای شمالی فارس با طبیعت زیبا+تصاویر

شهرهای شمالی استان فارس با طبیعتی دل انگیز و آثار تاریخی فراوان هرساله پذیرای گردشگران و مسافران هستند، در این میان شهرستان ممسنی و خرمبید جاذبه های طبیعی زیبایی دارند.

شهرستان ممسنی با گستردگی ۵۶۰۱ کیلومتر مربع در شمال غرب استان فارس قرار گرفته است، این شهرستان از شمال با شهرستان سپیدان، از جنوب با شهرستان‌های شیراز و کازرون و از غرب با استان کهگیلویه و بویراحمد مرز مشترک دارد.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان ممسنی

آتشکده پارتی میل اژدها (آتشکده نورآباد): این بنا، آتشکده‌ای به شکل برجی چهارگوش با ارتفاع هفت متر است که در اوایل دوران اشکانیان با سنگ‌های سفید ساخته شده است.

آتشدان سنگی این برج در سال ۱۳۲۱ خورشیدی به موزه ایران باستان منتقل شد.منابع علمی، این آتشکده را به نام برج نورآباد شناخته و در ممسنی آن را «میل اژدها» می‌نامند و یادگار حکومت خاندان سورن‌ها در ممسنی است.

سپید دژ (قلعه سپید): سپید دژ، در بالای کوهی بلند، سخت گذر و به صورت دژی طبیعی ساخته شده و بالای آن مسطح است، قلعه سفید در ۱۵ کیلومتری شمار نورآباد و در نزدیکی روستاهای دشت رزم و پهلو قرار گرفته است.

محوطه باستانی لیدوما: پیشینه این محوطه به ۵۵۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد و پایه ستون‌های تخت جمشید است. این محوطه باستانی، در روستای سورون (سروان) فهلیان و سه کیلومتری نورآباد جای دارد.

نقش برجسته بهرام ساسانی در سراب بهرام: نقش برجسته بهرام دوم با چند نفر از بزرگان ساسامنی، در صخره‌ای مشرف به چشمه‌ساری زیبا در محوطه‌ای سرسبز، حجاری شده است. این نقش برجسته در شش کیلومتری شرق نورآباد و در نزدیکی جاده اصلی قرار دارد.

آبشار بوان: تنگ بوان در حدود ۲۰ کیلومتری از شهر نورآباد است، این تنگ سرسبز سالانه هزاران نفر از میهمانان را برای تماشای خویش جذب می کند. بوان چشمه‌ها وآبشارهای فراوان و دیدنی زیادی دارد که در فصل تابستان سبب خنکی این منطقه می شود.

خرمبید: شهرستان خرمبید با گستردگی ۲۷۰۲ کیلومتر مربع در شمال استان فارس جای گرفته است. این شهرستان از شمال با شهرستان‌های ابرکوه (استان یزد) و شهرستان آباده، از شرق با شهرستان بوانات، از جنوب با شهرستان پاسارگاد و از غرب با شهرستان اقلید مرز مشترک دارد.

منابع مهم آب استان فارس از چشمه‌ها و رودهای این شهرستان سرچشمه می‌گیرد. جنگل‌های بنه و بادام کوهی و ایل راه‌های ایل‎های خمسه و قشقایی که در فصل تابستان به این مناطق می‌آیند، از دید ایرانگردان و جهانگردان چشمگیر است.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان خرمبید

امامزاده شهدا: در بعضی از منابع موجود، از امامزاده شهدا به نام امامزاده ابراهیم خرمی یاد شده است. بقعه این امامزاده از دیدگاه سبک معماری، از مهم‌ترین اثر تاریخی مذهبی درشمال استان فارس به شمار می‌رود.

کارانسرای قاجاریه صفاشهر: این کاروانسرای ارزشمند از کاروانسراهای بی‌مانند قاجاری استان فارس است و در مرکز صفاشهر قرار گرفته است.

گردشگاه قصر یعقوب: این گردشگاه دارای چشمه‌ای بزرگ در کنار کوه است و در کنار این نهر، بقایای دیواری سنگی از قصر یعقوب دیده می‌شود.

قصر سرخ بهرام گور: در مرکز صفاشهر اثری چشمگیر وجود دارد که به قصر سرخ بهرام گور مشهور است. این اثر، از آثار شاخص دوران ساسانیان به شمار می‌رود.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها