رباط‌کریم، قطب گردشگری استان تهران

مقصدی در بیخ گوش پایتخت

رباط کریم با وجود ۳۲ تپه تاریخی پذیرای حضور گردشگران است.
کد خبر: ۶۵۸۱۱۰
سرزمین تپه‌های باستانی + عکس

شهرستان رباط کریم در جنوب غربی تهران به فاصله ۳۵ کیلومتر از شهر تهران واقع شده است و از شمال به شهریار، از جنوب به ری، از شرق به اسلامشهر و از غرب به شهرستان ساوه محدود می شود.

رباط کریم که باغ های انگور آن معروف است تا سال ۱۳۷۶ جزو شهرستان شهریار بود اما هم اکنون با وسعتی حدود ۳۰۴ کیلومتر مربع در قامت شهرستانی مستقل است.

این شهرستان به لحاظ اهمیت باستان شناسی و قدمت هفت هزار ساله اش دارای آثارمتعددی است که از آن جمله می توان به وجود ۳۲ تپه تاریخی، یک محوطه باستانی و تاریخی، یک باب قلعه تاریخی، هشت امامزاده و بقعه متبرکه، سه باب یخدان و شش قلعه روستایی اشاره کرد. از این میان تا کنون ۱۶ اثر تاریخی شهرستان رباط کریم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قدمت آثار تاریخی و فرهنگی موجود در رباط کریم از هزاره سوم پیش از میلاد تا اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره معاصر است به طوری که هر اثر تاریخی آن از نظر یکی از ابعاد باستان شناسی، تاریخی، معماری، مردم شناسی و علوم دیگر قابل توجه است.

امامزاده عمادالدین (ع) زیارتگاهی در شهر رباط کریم است با قدمت بنای اصلی و اولین آن به دوره صفویه تعلق دارد گردشگران در بازدید از این امامزاده به طور قطع از جذابیت آن مطلع می شوند.

قلعه سنگی که متعلق به دوره سلجوقیان است در نزدیکی رودخانه شورو جنوب شهر جدید پرند قرار گرفته است. پلان آن به سبک بناهای متداول دوران اسلامی، به صورت چهار ایوانی و با یک حیاط مرکزی است. در بازدید از این قلعه متوجه چهار برج مدور که قطر هر یک ۵ متر است می شوند و در درون قلعه یک چاه با عمق ۴۰ متر و یک آب انبار وجود دارد.

پل بازارک بر روی رودخانه سیاب (سیاه آب) که در گذشته جاری بوده قرار گرفته و در زمان خود به لحاظ اهمت راه ارتباطی رباط کریم به ساوه و برقراری ارتباط شرق به غرب از ارزش فراوانی برخوردار بوده است، به طوری که قبل از احداث جاده های جدید، در زمان جاری شده آب رودخانه سیاب تنها راه ارتباطی بین کاروانسرای حاج کمال واقع دررباط کریم و قلعه سنگی در غرب و راه ارتباطی به ساوه بوده است.

کاروانسرای حاج کمال یکی از پر چاذبه ترین ها در استان تهران است این کاروانسرا که از نوع دو ایوانی و دارای فاهای ورودی، حیاط، اتاق ها متعدد و اصطبل است در سال ۱۳۴۵ هجری قمری و همزمان با دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار توسط فرد خیری به نام حاج کمال ساخته شده و به منظور استفاده مسافران وقف شده است.

امامزادگان هادی و مهدی (ع) که نسبشان به حضرت امام زین العابدین (ع) می رسد در شمال روستای یقه است نقشه بنای اصلی به صورت هشت ضلعی و با مصالح خشت با استفاده از معماری بومی ساخته شده و قدمتش به دوره قاجاریه باز می گردد.

آسیاب آبی رباط کریم، تپه ده حسن، یخدان های قدیمی، تپه یقه از دیگر آثار تاریخی شهر رباط کریم است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها