نبرد یبرود از مدت ها قبل شروع شد و سرانجام پایان یافت، اما خطوط دفاعی پایتخت منطقه القلمون و اردوگاه اصلی گروه های مسلح در چند ساعت و در فاصله بین ظهر جمعه و فجر یکشنبه خیلی سریعتر از آنچه انتظار می رفت، فروریخت و نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان حزب الله صفوف این عناصر را درهم کوبیدند.
کد خبر: ۶۵۶۶۲۳
چگونه خطوط دفاعی تروریست ها فروریخت

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، فاتحان یبرود می توانند به این سئوالات پاسخ دهند، چگونه اردوگاه عناصر مسلح ضد نظام سوریه در کوه های القلمون بعداز ماهها و صرف هزینه های هنگفت برای تبدیل آن به یک دژ نفوذ ناپذیر بسرعت فروپاشید؟ صدها موشک کورنیت و کونکورس که عناصر جبهه النصره از مخازن سلاح ارتش سوریه به یغما برده بودند، چه شد؟ هزاران عنصر مسلح که در منطقه القلمون مستقر شده و به یک رویارویی داغ با ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت وعده می دادند، کجا مخفی شده و یا فرار کرده اند؟

خیانت به اصطلاح ارتش آزاد

حدود ساعت 3 بعداز ظهر جمعه بدون هشدار قبلی ناگهان این همهمه درمیان عناصر مسلح اوج گرفت که « رزمندگان حزب الله وارد یبرود شده اند»، این خبر بسرعت منتشر و همزمان با آن خبر« خیانت» گروهی از « ارتش آزاد» و فرار آنها از منطقه تمرکز آن در ناحیه بیمارستان شهر یبرود و تبدیل آن به معبر نفوذ، تقویت شد.

این ها در حالی بود که خبر به هلاکت رسیدن « ابوعزام الکویتی» معاون سرکرده گروه « جبهه النصره» در منطقه القلمون به همراه 4 تن دیگر از فرماندهان این گروه منتشر و گفته شد که اینها بدست یک گروه از به اصطلاح ارتش آزاد در منطقه ای بدور از صحنه نبرد با ارتش سوریه کشته شده اند.

همزمان با اینها تعداد زیادی از عناصر مسلح مواضع خود را ترک و به سوی شهر رنکوس فرار کردند که شناخته شده ترین آنها گروهک های « جیش الاسلام» و « لواء القادسیه» بودند و در چنین شرایطی عناصر مسلح باقی مانده تصمیم قطعی برای شروع « جنگ خیابانی با حزب الله» را در دستور کار قرار دادند.

این در حالی بود که ابتدا خط دفاعی و آتش عناصر مسلح مسافتی بین دو تا سه کیلومتر طولی و نه عمقی بود تا بتوانند نیروهای پیاده ارتش سوریه و نیروهای حزب الله و زره پوش های آنها را هنگام پیشروی با موشک های از جمله کونکورس هدف قرار دهند.

براساس محاسبات عناصر مسلح ، با این تدابیر نظامی پیشروی ارتش سوریه و نیروهای حزب الله بسوی شهر یبرود غیرممکن و یا بصورت محدود صورت می گرفت و نیاز به درگیری های خیابانی نمی شد.

از سوی دیگر عناصر مسلح خود را جنگجوتر از رزمندگان حزب الله در درگیرهای مستقیم می دانستند البته آنها این را هم می دانستند که مقاومت در مقابل نیروهای حزب الله که به موشک «برکان» ویژه درگیری های مستقیم و نزدیک مجهز می باشند غیرممکن است بنابر این نباید در هیچ شرایطی این وضعیت ایجاد شود.

توسط فعالان رسانه ای در صفوف عناصر مسلح و مخالفان نظام سوریه خبر فروپاشی جبهه یبرود منتشر شد و این روند به فروپاشی روانی گروه های موجود در دژ یبرود قبل از فروپاشی میدانی آن شکل داد.

عناصر مسلح 10 هزار ، جنگجو کمتر از 500 نفر

با فروپاشی خطوط دفاعی یبرود، فرار به سوی رنکوس و فلیطا شدت گرفت و این در حالی بود که از وجود هزاران عنصر مسلح در دژ یبرود و اطراف آن سخن گفته می شد اما در صحنه نبرد تنها صدها تن وابسته به جبهه النصره و گردان الخضرا و یک گروه تندرو مذهبی دیگر بیشتر باقی نماندند و بقیه از ترس فرار را بر بقا ترجیح دادند.

از قول یکی از فرماندهان میدان نبرد در قبال این سئوال که چه تعداد نیروی مسلح در دژ منطقه القلمون حاضر هستند؟، گفته شده است: کسانی که سلاح در دست دارند، بالای 10 هزار نفر اما کسانی که می جنگند کمتر از 500 نفر هستند.

درهمین رابطه منابعی وابسته به گروه های تکفیری به الاخبار گفته اند که بیشتر کشته ها متعلق به این گروه ها هستند و گروه های وابسته به ارتش آزاد همه از صحنه نبرد فرار کردند در حالی که هنوز نبرد شروع نشده بود.

عبور سری تانک ها و نفوذ به مواضع عناصر مسلح

الاخبار با اشاره به یک طرح قوی که ارتش سوریه و نیروهای رزمنده حزب الله بطور مشترک اجرا کرده اند، نوشت که این طرح نقاط قوت نیروهای مسلح گردآمده در دژ یبرود را بی خاصیت کرد.

این روزنامه لبنانی افزود:حمله اولیه از محور مزارع ریما به سوی ورودی شرقی یبرود انجام شد که با نابود کردن مواضع اصلی عناصر مسلح به موفقیت رسید و اهداف آن محقق شد.

اما موفقیت پیشروی به یبرود با یک عنصر غیر منتظره همراه شد، در حالیکه عناصر مسلح انتظار داشتند حمله نهایی از جبهه السحل – فلیطا صورت گیرد و خود را برای آن آماده کرده بودند اما برخلاف پیش بینی آنها حمله نهایی از ناحیه « بلندی العقبه » به سوی باشگاه ورزشی و بیمارستان میدانی صورت گرفت.

اطلاعات منتشره حاکی است که تانک های ارتش سوریه نقش اساسی را در نابودی خطوط دفاعی عناصر مسلح بازی کرده اند و نقشه عملیات هجومی بدین شرح بوده است:

دسته های 4 تا 6 نفری کوماندویی با سلاح های ویژه مجهز به دوربین های دید در شب از بلندی های مشرف یبرود وارد این شهر شده اند و ماموریت آنها از کار انداختن تیم های اصلی محافظ دژ عناصر مسلح بوده است.

به نوشته الاخبار ، تانک های ارتش سوریه در زیر آتش تهیه گسترده و رعب آور بطوریکه در معرض موشک های کورنیت و کونکورس نباشند خود را شب هنگام به نزدیکترین نقطه یبرود رسانده و بلافاصله عملیات نابود کردن مواضع اصلی عناصر مسلح در یبرود را شروع کرده اند.

همزمان بولدوزرها با زدن خاک ریزها زمینه عبور امن تانک ها بسوی اهداف دیگر را فراهم و نیروهای ویژه، معبرها را برای ورود تانک ها به داخل شهر یبرود آماده کردند.

با گشوده شدن معبرها به روی تل های الکویتی ، القطری و مار مارون که مشرف بر شهر یبرود بودند، آتش سنگین با استفاده از توپخانه برای انهدام مواضع عناصر مدافع شهر شروع می شود.

در این اثنا جنگنده ها و بالگردهای ارتش سوریه عملیات بمباران مواضع تروریست های مسلح را آغاز می کنند و دیگر از ادعاهای پوچ و هوچی گری های پشت دوربین ها خبری نبود و تنها گروه هایی درهم شکسته که تنها دو گزینه فراروی آنها قرار داشت ، فرار و یا مرگ.

براساس این گزارش الاخبار ، بیشتر عناصر مسلح گزینه فرار را انتخاب کردند و راهی شهرهای رنکوس و فلیطا و همچنین عرسال لبنان شدند.

این روزنامه لبنانی نوشت که همان بامداد روز یکشنبه فروپاشی بزرگ در خطوط دفاعی عناصر مسلح شروع شد و تا زمان آزادی کامل شهر یبرود چند مورد زدوخورد مسلحانه پراکنده صورت گرفته است.

بخش زیاد عناصر مسلح فراری به راس العین و رنکوس ( مقر جبهه النصره در القلمون) رفته و گروهی هم به فلیطا و راس المعره در سوریه و شماری هم به عرسال لبنان فرار کرده اند و توسط عناصر مسلح موجود در لبنان به آنها بویژه زخمی هایی که توانسته بودند خود را تا مرز برسانند برای رفتن به داخل خاک لبنان کمک شده است.

در باره کشته های عناصر مسلح رقم های متفاوتی گفته و دست کم بین 400 تا 600 نفر اعلام شده و یک خبر تایید نشده هم شهدای حزب الله را کمتر از 40 تن ذکر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها