کد خبر: ۶۵۵۷۵۹
برهانی:قطعا یک استقلالی رکوردم را می شکند


اشاره: آرش برهانی با به ثمر رساندن یکصدمین گلش برای استقلال نام خود را در تاریخ این باشگاه ثبت کرد. این افتخار برای هیچ بازیکنی در این تیم رقم نخورده بود، ولی آرش نسبت به این مهم حساسیت زیادی ندارد و بیش از هر چیز به موفقیت استقلال می‌اندیشد.

او با این که فصل سختی را به لحاظ فرصت حضور در میدان سپری کرده، اما با این حال منافع استقلال را بر منافع شخصی‌اش ارجح می‌داند. برهانی که در جام جهانی 2006 آلمان هم جزو بازیکنان ایران بود درباره مسابقات پیش روی برزیل هم صحبت کرد.

اوضاع روحی‌ات پس از زدن یکصدمین گل خوب شد؟

خدا را شکر این روزها وضع خوبی دارم و پیش از آن هم شرایط چندان بدی نداشتم.

اما خیلی کم بازی می‌کردی؟

این به نظر کادر فنی ربط داشت و من در تمرینات کار همیشگی‌ام را انجام می‌دادم.

چرا در این یکی دو فصل کمتر از همیشه بازی کرده‌ای؟

شرایط این گونه رقم خورده وگرنه من مثل همیشه کار کردم و اتفاقا نسبت به دقایقی هم که به میدان رفتم بد کار نکردم. در کل بازیکنی هستم که در طول 90 دقیقه می‌توانم به همه اهدافم برسم و در اغلب بازی‌هایی که حضور کامل درون میدان داشته‌ام، توانسته‌ام بهتر کار کنم. حالا یا خودم گل زده‌ام یا با ارسال پاس گل به برد تیم کمک کرده‌ام.

صدمین گل خود را که زدی خیالت راحت شد؟

خیلی وقت بود منتظر زدن آن گل بودم. نمی‌دانم چرا قسمت نمی‌شد زودتر گل بزنم. به هر حال خوشحالم که توانستم این گل را بزنم و رکورد جالبی از خودم بر جای بگذارم.

شانس آوردی که در این دو فصل رضا عنایتی به استقلال برنگشت وگرنه شاید او این رکورد را می‌زد؟!

مهم این است که رضا عنایتی هم یک استقلالی دوآتشه و متعصب است و اگر هم او این رکورد را می‌زد برایم جالب می‌شد. شک نکنید من باز هم این تعداد گل را می‌زدم و خودم را صد گله می‌کردم.

چرا در این دو فصل که عنایتی به این خوبی هم گل می‌زند او را به استقلال برنمی‌گردانند؟

(خنده) من از کجا بدانم؟ این را باید مسئولان و مربیان تیم پاسخ بدهند که دلیلش چه بوده است. رضا جزو دوستان خوب من است و من همیشه برایش احترام خاصی قائل هستم.

فکر می‌کنی کسی بتواند رکوردت را بزند؟

همیشه رکوردها شکسته می‌شوند. این خاصیت رکورد است که پس از یک مدت افرادی می‌آیند که آن را بشکنند. قطعا کسی هم پیدا می‌شود که رکورد مرا بشکند.

در آن روز، از شکسته شدن رکوردت ناراحت می‌شوی؟

چون تا به حال در این شرایط نبوده‌ام نمی‌دانم در آن روز چه احساسی به من دست خواهد داد، اما چون این رکورد در تیمی ثبت شده که من آن را دوست دارم قطعا روزی یک استقلالی این رکورد را خواهد شکست. طبیعتا با یکی دو فصل بازی برای استقلال کسی نمی‌تواند صد گل برای این تیم بزند، پس حتما یک استقلالی باسابقه رکورد مرا می‌شکند و همین مساله باعث ناراحتی‌ام نخواهد شد.

از بازی‌های اخیر تیم ملی راضی بودی؟

به هر حال ایران در راه آماده شدن برای جام جهانی تدارکات مناسبی نداشته و تا اینجا، از تابستان تا حالا فقط همین دو سه بازی را انجام داده‌ایم و به همین دلیل نمی‌توان دو بازی اخیر را ملاک درستی برای تحلیل تیم ملی قلمداد کرد. ما تا بازی‌های برزیل باید باز هم بازی کنیم و اتفاقا اگر یکی دو باخت هم بیاوریم شاید بهتر هم باشد، زیرا آن وقت کادر فنی تیم ملی بیشتر به نقاط ضعف تیم پی می‌برد و در کل خاصیت بازی‌های تدارکاتی همین چیزهاست.

از رقبای ایران بیشتر از کدامشان باید ترسید؟

در جام جهانی شرایط به کل فرق می‌کند. در روز بازی ممکن است یک اشتباه روحیه کل تیم را به هم بریزد و برعکس، یک اتفاق مثبت و یک گل یا گل نشدن یک پنالتی برای تیمی که به دروازه‌اش ضربه زده شده، سبب خواهد شد ورق برای تیم‌ها برگردد. با این همه فکر می‌کنم در گروه ما نیجریه و آرژانتین رقبای جدی‌تری خواهند بود و نباید بوسنی را هم دست‌کم گرفت. نتایجی هم که این تیم‌ها در فیفا دی هفته پیش کسب کردند خیلی بهتر از تیم ملی ما نبود و آنها هم مشخصا در حال محک زدن خود برای رسیدن به جام جهانی هستند.

حالا که با سه تیم گردن کلفت لیگ که دو تای آنها هم مدعی کسب جام هستند بازی می‌کنیم و یکی هم کلا با استقلال و قلعه‌نویی کری دارد به ما این باور را می‌دهد که باید با تمام وجود بازی کنیم

دانیال داوری دو گل بد از گینه دریافت کرد. نگران بازی با مسی و هم‌تیمی‌هایش در جام جهانی نشدی؟

نباید بازی با گینه را ملاک سنجش توانایی‌های یک بازیکن قرار داد. داوری همان دروازه‌بانی است که چند وقت پیش از سوی مجله کیکر بهترین دروازه‌بان هفته بوندسلیگا شد. البته من معتقدم برگزاری بازی‌های تدارکاتی بیشتر و ایجاد هماهنگی میان داوری و مدافعان تیم ملی می‌تواند به تکرار نشدن این قبیل گل‌ها کمک شایانی بکند.

دوست نداری مهدی رحمتی به تیم ملی برگردد؟

صددرصد دوست دارم مهدی به تیم ملی برگردد. او بحق بهترین دروازه‌بان ایران است و می‌تواند در جام جهانی به ما کمک کند تا خیلی از همین گل‌ها را نخوریم. او هم شوت‌گیر است، هم تک به تک گیر و می‌تواند در بازی با آرژانتین به داد تیم ملی برسد. امیدوارم در مدت زمان باقیمانده تا شروع جام جهانی مشکلات و اختلافات میان او و کرش برطرف شود. گرچه می‌دانم مهدی خیلی دوست دارد به تیم ملی برگردد و آرزو می‌کنم این مشکلات با پادرمیانی بزرگ‌ترهای فوتبال و مسئولان تیم ملی و فدراسیون برطرف شود. در واقع بعید می‌دانم اگر جامعه فوتبال از کارلوس کرش بخواهند به این مشکل پایان بدهد او مخالفت کند.

امیدی هست؟

نمی‌دانم. این مسأله صددرصد به کرش بستگی دارد.

استقلال چرا لیگ قهرمانان را بد شروع کرد؟

از بدشانسی ما بود که داور در یک بازی، دو بار مرتکب اشتباه شد. گل سالم و یکضرب مبعلی و پنالتی مسلم روی قاضی را نگرفت و باختیم. در واقع ما به داور بازی باختیم نه به الشباب.

این نتیجه قابل جبران است؟

ما این کار را خواهیم کرد و در ریاض این تیم را شکست می‌دهیم. چون وقتی من فیلم بازی را نگاه می‌کردم این تیم غیر از آن دو سه صحنه که توپ را روی دروازه ما آوردند موقعیت دیگری نداشتند. در کل الشباب را در حد استقلال ندیدم.

این اواخر بدشانسی هم گریبانگیرتان شده است.

بله، متأسفانه دست آندو آسیب دید و حالا در نبود او باید این چند بازی را برگزار کنیم و امیدوارم مشکلی برای تیم به وجود نیاید.

فکر می‌کنی استقلال از گروه خودش به دور دوم صعود می‌کند؟

قطعا این اتفاق رخ خواهد داد...

... مگر قرار نیست ملی‌پوشانتان در فروردین به اردوی تیم ملی اضافه شوند؟!

ما تا آن بازی‌ها صعودمان را مسجل کرده‌ایم و برای دور دوم تلاش می‌کنیم.

مسابقات باقیمانده لیگ تا پایان فصل را چطور پیش‌بینی می‌کنی؟

خب ما سه بازی با سه تیم بالای جدولی داریم. نفت که 48 امتیاز دارد و با شکست دادن ما می‌تواند به صدر جدول برسد، قطعا با تمام وجود برابر ما بازی خواهد کرد و فولاد هم که خود را مدعی اصلی جام می‌داند جدی‌ترین رقیبان ما محسوب می‌شوند. از سوی دیگر بازی آخرمان با تراکتورسازی هم که از دشوارترین مسابقات ما طی چند فصل اخیر، چه در تهران و چه در تبریز بوده است. این سه بازی نشان‌دهنده عیار واقعی تیم قهرمان است.

یعنی به قهرمانی‌تان امیدی نداری؟

اتفاقا برعکس تجربه به من می‌گوید این که ما سه بازی سخت پیش رو داریم ما را در رسیدن به قهرمانی کمک می‌کند. همیشه در هفته‌های پایانی بازی‌های آسان‌تر با تیم‌های پایین جدولی این ذهنیت که از قبل برنده‌ایم را در بین بازیکنان تیم به وجود می‌آورد و همان یکی دو بازی کار دست تیم می‌دهد تا با یک تساوی یا یک باخت از قهرمانی دور شویم، اما حالا که با سه تیم گردن کلفت لیگ که دو تای آنها هم مدعی کسب جام هستند بازی می‌کنیم و یکی هم کلا با استقلال و قلعه‌نویی کری دارد به ما این باور را می‌دهد که باید با تمام وجود بازی کنیم و هر زمان که استقلال در چنین شرایطی قرار داشته، حتی در نبود بازیکنان سرشناس هم توانسته نتیجه لازم را بگیرد.

پس به قهرمانی‌تان امیدواری؟

بله ما با این بازی‌ها، بالای 90 درصد شانس داریم مگر این که اتفاقات دیگری مانند اشتباهات داوری یا آسیب‌دیدگی برای تیم به وجود بیاید.

این فصل قراردادت تمام می‌شود. با استقلال تمدید می‌کنی یا نه؟

از حالا به این مسائل فکر نمی‌کنم و فقط یک چیز برایم اهمیت دارد و آن هم موفقیت استقلال است. دوست دارم مانند فصل پیش باز هم قهرمان شویم.

می‌مانی یا نه؟

طی این سال‌ها گفته‌ام در ایران فقط برای استقلال بازی می‌کنم. باید صبر کرد و دید برای فصل بعد با جدی شدن بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اصلا این دو تیم در فوتبال ایران باقی می‌مانند یا نه. (خنده)

با خصوصی شدن این دو باشگاه موافقی؟

البته که موافقم. کجای دنیا در لیگ حرفه‌ای‌شان تیم‌های دولتی وجود دارد؟ اصل فوتبال حرفه‌ای این است که تیم‌ها روی پای خودشان بایستند. ای‌اف‌سی هم بارها این مسأله را متذکر شده که فوتبال در شرایطی حرفه‌ای است که همه تیم‌ها از طریق فوتبال درآمدزایی کنند، ولی اینجا در ایران این مسأله رعایت نمی‌شود.

فکر می‌کنی این دو تیم بتوانند از پس مشکلات مالی‌شان برآیند؟

اتفاقا آن وقت است که استقلال و پرسپولیس تکلیفشان را می‌دانند و می‌توانند روی پای خودشان بایستند. الان استقلال مانند کسی شده که به مغازه می‌رود و به اعتبار کارت حقوق دولتی‌اش خرید می‌کند، اما موقع بیرون آمدن از فروشگاه می‌بیند در کارت پولش موجودی ندارد. اگر دستش در جیب خودش باشد آن وقت به اندازه جیبش هزینه می‌کند و این یک مثال ساده بود و این اتفاق «اگر» (با تأکید) رخ بدهد به نفع کل فوتبال است.

محمدرضا مدنی/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها