رسم دادن پول و سکه به یکدیگر یابه مردم و اطرافیان از دیرباز و طبق شرایط هر دوره در ایران رایج بوده است. دادن سکه‌های ویژه سال نو یا همان «سکه‌های تحویل سال» از سوی ناصرالدین شاه و از زبان خانم سرنا این‌گونه بیان شده است: آنگاه «اعلیحضرت» فرمان داد به همه بدون استثنا «سکه‌های نقره کوچک» که هر کدام چند شاهی ارزش داشتند و ویژه مراسم نوروز ضرب شده بودند، بدهند.
کد خبر: ۶۵۵۰۷۸

با وجود ارزش ناچیز سکه‌ها همه حاضران برای گرفتن آن تلاش می‌کردند و دست و پا می‌زدند که سکه‌های بیشتری به دست آورند، زیرا باور داشتند که هرچه از «شاهنشاه» به آنان برسد مایه خیر و برکت است.

شاه هنگام تقسیم سکه‌ها گهگاه پکی به قلیان می‌‍‌زد و قهوه می‌نوشید و در همین حال از صدراعظم درباره این‌که آیا باران تند روز گذشته به محصولات و شهر و روستاها صدمه‌ای زده یا نه، درباره بهای نان و مسائل دیگر می‌پرسید. هدف شاه از این پرسش‌ها اطلاع از اوضاع رعایا بود.

صدراعظم پس از تعظیم با صدایی غرا پاسخ داد: «در دوران پرافتخار شاهنشاه عالم و عادل و رعیت‌پرور، همه آحاد و ملت غرق در نعمت و سعادت هستند و حتی در اقصی نقاط این مملکت پهناور هم احدی پیدا نمی‌شود که قدر چنین موهبت بزرگ را نداند. خاطر خطیر ملوکانه آسوده باشد.» این پاسخ موجب رضایت خاطر شاه را بیش از پیش فراهم آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها