با شروع سال جدید میلادی، مشتاقان دنیای دیجیتال و IT خود را برای شنیدن اخبار نمایشگاه CES آماده می‌کنند، زیرا قرار است با انبوهی از وسایل دیجیتال و فناوری‌های مرتبط با آن آشنا ‌شوند. پس از CES، دومین اتفاق مهم دنیای دیجیتال که هرسال در شهر بارسلونا رخ می‌دهد، نمایشگاه MWC است که به‌طور اختصاصی به تلفن‌‌های‌همراه و تبلت اختصاص دارد.
کد خبر: ۶۵۴۰۴۴
پرواز تلفن‌های همراه بر فراز بارسلونا MWC 2014

در MWC شما علاوه بر جدید‌ترین تولیدات، با کمپانی‌های مختلفی نیز آشنا می‌شوید و به‌طور کلی چشم‌اندازی از این که در آینده نزدیک چه محصولات و فناوری‌های جدیدی وارد زندگی ما شده و آن را دستخوش تغییر می‌کند، برایتان به تصویر درمی‌آید.

امسال نیز در کنار معرفی انواع گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مختلف، با عرضه انواع ساعت‌های هوشمند از کمپانی‌های مختلف و با طرح‌ها و قابلیت‌های متنوع روبه‌رو بودیم که پیش از این بخش مهمی از نمایشگاه CES را به خود اختصاص داده بودند. در نتیجه می‌توانیم مطمئن شویم سال 2014 این دست وسایل هوشمند بخش مهمی از زندگی دیجیتال ما را به خود اختصاص خواهد داد. از آنجا که تعداد این محصولات بسیار است، تصمیم گرفتیم بخشی از این محصولات را که در واقع جزو محصولات ویژه به‌شمار می‌آیند معرفی کنیم.

سامسونگ

پیش از آغاز نمایشگاه، شایعات زیادی درباره گوشی هوشمند بعدی سری Galaxy S به‌گوش می‌رسید. این شایعات به قدری زیاد است که باعث شده انتظارات از این گوشی به شکل فزاینده‌ای افزایش یابد و در نهایت پس از معرفی رسمی گوشی Galaxy S5، نظرات کاربران و منتقدان درباره این گوشی بسیار متفاوت از یکدیگر باشد!
Samsung Galaxy S5 دوباره از بدنه‌ای پلاستیکی استفاده کرده و صفحه‌نمایش 5.1 اینچی آن همچنان دارای دقت تصویر 1080× 1920 پیکسل است (از جمله شایعات گفته شده درباره این گوشی، استفاده از بدنه فلزی و دقت بسیار بالای صفحه‌نمایش بود که البته حقیقت نداشت). اولین نکته ویژه درباره گوشی Galaxy S5 مقاومت در برابر آب بر اساس استاندارد IP67 است (طبق این استاندارد، این گوشی به طور کامل در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و می‌تواند تا نیم‌ساعت در عمق یک متری آب مقاومت کند). همچنین سامسونگ دو حسگر جدید به این گوشی افزوده که شامل حسگرهای تشخیص اثر انگشت (روی دکمه Home ) و تشخیص ضربان قلب (در پشت گوشی و کنار فلشLED) می‌شود. کاربر می‌تواند از حسگر اثر انگشت برای تائید پرداخت‌های اینترنتی استفاده کند. حسگر ضربان قلب نیز به سامسونگ کمک می‌کند از طریق نرم‌افزار سلامت S Health اطلاعات دقیق‌تر و بهتری را درباره فعالیت‌های ورزشی و موارد دیگر به کاربر ارائه کند.

نکته ویژه دیگر درباره Galaxy S5 در دوربین آن نهفته است. عدد 16مگاپیکسل برای دوربین شاید خیلی چشمگیر نباشد، اما استفاده از سیستم فوکوس Phase Detection و Contrast Detection باعث شده این دوربین بتواند با سرعتی بسیار بالا عمل فوکوس روی سوژه را انجام دهد. سیستم فوکوسContrast Detection که قبل از این نیز در دوربین گوشی و همچنین دوربین‌های عکاسی کامپکت استفاده می‌شد، از طریق شناسایی نقاط با کنتراست بالا سعی می‌کند سوژه را پیدا و روی آن فوکوس ‌کند. ایراد این روش، کند‌شدن و ناتوانی آن در محیط‌هایی با کنتراست نزدیک به هم است که باعث می‌شود سیستم فوکوس به اشتباه بیفتد. در روش Phase Detection که اغلب دوربین‌های DSLR از آن استفاده می‌کنند، با مقایسه نور محیط و اشیا سعی در فوکوس دارد. هر یک از این دو روش مزایا و معایبی دارد و سامسونگ با ترکیب این دو روش در دوربین Galaxy S5، سیستمی ارائه کرده که سرعت فوکوس بسیار بالایی ارائه می‌دهد.

در کنار گوشی Galaxy S5، سامسونگ از دو ساعت هوشمند با نام‌های Gear 2 و Gear 2 Neo نیز پرده‌برداری کرد. برخلاف ساعت هوشمند بسیار گرانقیمت Galaxy Gear که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند، دو مدل جدید Gear از سیستم‌عاملی به نام Tizen بهره می‌برد که محصول خود سامسونگ بوده و طراحی و قابلیت‌های متنوع و متفاوتی دارد. هر دو مدل جدید دارای سنسور ضربان قلب بوده و Gear 2 از یک دوربین نیز بهره می‌برد. می‌توان از هر دو مدل Gear 2 به صورت مجزا و بدون نیاز به گوشی هوشمند استفاده کرد، اما برای استفاده از نهایت امکانات آنها (مانند نمایش پیغام‌ها و تماس‌های دریافتی)، باید آنها را از طریق بلوتوث به یک گوشی متصل کرد. Gear Fit دیگر ابزار پوشیدنی سامسونگ است که از یک صفحه‌نمایش خمیده استفاده کرده و همان‌طور که از نامش پیداست، به ورزش و سلامت اختصاص دارد. Gear Fit نیز حسگر تشخیص ضربان قلب دارد که از طریق بلوتوث با گوشی هوشمند ارتباط برقرار می‌کند. وجود دو حسگر ژیروسکوپ و شتاب‌سنج باعث شده توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بتوانند ابزار‌های متنوعی برای این وسیله ارائه کنند و سطح جدیدی از انعطاف‌پذیری یک وسیله هوشمند را به نمایش بگذارند.

نوکیا

پیش از آن‌که بخش سازنده تلفن‌همراه نوکیا به‌طور کامل به مایکروسافت منتقل شود، این کمپانی تصمیم گرفت سراغ سیستم‌عامل اندروید برود و بر همین اساس در این نمایشگاه سه گوشی اندرویدی نوکیا با نام‌های Nokia X+ ،Nokia X و Nokia XL معرفی شد. هر سه گوشی در رده تولیدات میان قیمت قرار می‌گیرد تا همه افراد بتوانند آنها را تهیه کنند. نوکیا هدف از انجام این کار را گسترده‌تر‌کردن بازار مایکروسافت دانسته است. برای انجام این کار، نوکیا بسیاری از سرویس‌های مایکروسافت را در این گوشی گنجانده و رابط کاربری آن نیز شباهت بسیاری به رابط کاربری یک گوشی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز فون دارد. این گوشی‌ها نیز طرحی مشابه با گوشی‌های ویندوز فون دارد و از رنگ‌های شاد و بسیار متنوعی برخوردار است.

YotaPhone

ایده استفاده از دو صفحه‌نمایش در گوشی پیش از این نیز وجود داشته، اما سـازندگان گـوشی YotaPhone در کنار استفاده از یک صفحه‌نمایش پنج اینچیAMOLED، یک صفحه‌نمایش E-Paper نیز در محصول خود تعبیه کرده‌اند که سیاه و سفید بوده، اما می‌تواند همواره روشن باقی بماند و در عین حال مصرف برق بسیار اندکی داشته باشد. این گوشی از سیستم‌عامل اندروید استفاده کرده و به چیپ‌ست Snapdragon 800 مجهز است.

ال‌جی

گوشی G2 این کمپانی، سال 2013 سر و صدای زیادی به پا کرد. حالا ال‌جی تصمیم گرفته بیش از پیش جایگاه G2 را مستحکم کند و به همین دلیل دو گوشی G Pro 2 (نمونه فبلتیG2) و G2 Mini (نمونه کوچک شده G2 ) را به نمایش گذاشت. همانند G2 اصلی، فبلت و نمونه کوچک‌شده این گوشی نیز از دکمه‌های تعبیه شده در پشت گوشی بهره می‌برد.

با این حال، G2 Mini از بابت سخت‌افزاری بسیار تعدیل شده و با حذف سیستم لرزشگیر اپتیکال و استفاده از صفحه‌نمایشی با نصف دقت تصویر G2 در رده محصولات میان قیمت جای می‌گیرد. در مقابل، G Pro 2 نسخه تقویت شده G2 ابعادی بزرگ‌تر دارد و علاوه بر داشتن قدرت پردازشی بالا و دوربین با سیستم لرزشگیر اپتیکال، از سه گیگابایت حافظه RAM بهره برده و حافظه داخلی آن نیز قابل افزایش است.

سیستم لرزش​گیر اپتیکال برخلاف لرزش گیر دیجیتال که ممکن است در برخی گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد (که البته نتیجه کار آنها نیز اصلا رضایت‌بخش نیست)، کاملا بهینه و موثر عمل کرده و لرزش دست را با جابه‌جایی لنز برطرف می‌کند. همین مساله باعث شده این دوربین در محیط‌های کم‌نور یا زمانی که در حرکت هستید بخوبی عمل کرده و عکس‌های بهتری ثبت شود. ال‌جی در این نمایشگاه، نسل سوم سری گوشی‌های محبوب Optimus L را نیز معرفی کرد. همچنین گوشی میان قیمت F70 با امکان پشتیبانی از نسل چهارم شبکه‌های مخابراتی توسط ال‌جی در این نمایشگاه معرفی شد.

سونی

با آن‌که هنوز یک سال هم از عرضه گوشی هوشمند قدرتمند Xperia Z1 نگذشته، کمپانی سونی نسخه دوم این گوشی با نام Xperia Z2 را معرفی کرده است. Z2 از چیپ‌ست جدید کمپانی Qualcomm به نام Snapdragon 801 استفاده کرده و ابعاد صفحه‌نمایش در آن به 2‌/‌5 اینچ افزایش یافته است. استفاده از پنل متفاوت صفحه‌نمایش باعث شده کیفیت و زاویه دید آن به شکلی قابل توجه بهبود یابد. سونی این‌بار از سه گیگابایت حافظه RAM استفاده کرده و دوربین قدرتمند و متفاوت 20 مگاپیکسلی از Z1 به Z2 ارث رسیده است. البته این دوربین حالا با گزینه‌های بهینه‌تری همراه شده و در ضمن توانایی فیلمبرداری با دقت 4K نیز دارد. استفاده از دو بلندگوی استریو در بخش جلوی گوشی نیز باعث می‌شود از انجام بازی‌، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی بیشترین لذت را ببرید.

چیپ‌ست Snapdragon 801 ارتقایی بر چیپ‌ست Snapdragon 800 است که در Xperia Z1 استفاده شده بود. این چیپ‌ست دارای فرکانس بالاتری در بخش پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی است، اما این کل ماجرا نیست. کمپانی کوالکام (سازنده این چیپ‌ست) آن‌ را به نحوی طراحی کرده که می‌تواند از حافظه RAM با فرکانس بالاتر پشتیبانی کند. همچنین فناوری مرتبط با حافظه‌های ذخیره‌سازی نیز پیشرفت‌های فراوانی از خود نشان داده و به سرعت‌های بالاتر دست یافته است. این چیپ‌ست توانایی پشتیبانی از حافظه‌های فوق سریع را نیز دارد (البته هنوز نمی‌دانیم سونی از حافظه‌های RAM و حافظه‌های ذخیره‌سازی فوق سریع در گوشی Xperia Z2 استفاده کرده است یا خیر.)

تبلت جدید Xperia Z2 نیز همراه با گوشی هوشمند Z2 معرفی و عرضه شده است. هم تبلت و هم گوشی Xperia Z2 هر دو از استاندارد ضدآب و ضد گرد و غبار IP58 پشتیبانی می‌کند (استاندارد ضد‌آب بودن این گوشی در سطح بالاتری از Galaxy S5 قرار می‌گیرد). با این حال، این تبلت به استفاده از چیپ‌ست Snapdragon 800 بسنده کرده که البته در نوع خود همچنان جزو قدرتمندترین چیپ‌ست‌های بازار به شمار می‌آید. در نهایت، جانشین گوشی میان قیمت Xperia M نیز معرفی شده که طراحی مشابه گوشی‌های سری Z سونی دارد، اما به چیپ‌ست میان قیمت Snapdragon 400، صفحه‌نمایش 4.8 اینچی با دقتی نصف یک صفحه‌نمایش Full HD و دوربین هشت مگاپیکسلی مجهز شده است. / ضمیمه کلیک

بابک ولی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها