سکته مغزی از اتفاقات ناگواری است که اگر به مرگ منجر نشود، کیفیت و سبک زندگی را بشدت تحت‌شعاع خود قرار می‌دهد. تا پیش از این، دانشمندان عامل اصلی بروز سکته مغزی را شرایط جسمانی می‌دانستند و فشار خون و دیابت را مهم‌ترین عوامل وقوع آن بر می‌شمردند. علاوه بر این که این عوامل، از اهمیت فراوانی برخوردارند، اما نباید از عوامل بیرونی و محیطی نیز غافل باشیم.
کد خبر: ۶۵۲۹۸۱
آب و هوای سکته مغزی

به گزارش مجله پرونشن، براساس نتیجه پژوهش جدیدی که در کنفرانس بین‌المللی سکته مغزی 2014 در آمریکا ارائه شده، گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی ناشی از آن،‌ صرفا خطرات زیست‌محیطی به همراه ندارد، بلکه می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر بدن انسان بگذارد. این تاثیرات که ناشی از نوسانات شدید دما و رطوبت در طول روز است،‌ در بروز سکته مغزی نقش مهمی دارد.

محققان دانشگاه ییل در یک مطالعه گسترده روی 135 هزار بیمار مبتلا به سکته مغزی که در بیمارستان‌های آمریکا بستری شده بودند، دریافته‌اند در روزهایی که نوسانات دمای هوا بسیار بالاست، افراد بیشتری به دلیل سکته مغزی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. البته این نتیجه بدون در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند منطقه زندگی افراد، فصلی که هر فرد در آن سکته کرده است، یا عوامل خطرساز خاص هر بیمار، مانند فشار خون بالا یا دیابت، به دست آمده است. دانشمندان عقیده دارند رطوبت هوا در کنار نوسانات نامتعارف دما، چه در هوای گرم رخ دهد چه در هوای سرد، می‌تواند فشار بسیاری بر بدن انسان وارد کند. در واکنش به این فشار، رگ‌های خونی تلاش می‌کنند خود را با این تغییرات شدید و سریع دما وفق دهند و همین امر ممکن است بر فشار خون و سرعت انعقاد (یا همان لخته شدن) خون اثرات نامطلوبی بگذارد و خطر بروز سکته مغزی را در افراد مستعد افزایش دهد.

عواملی مانند میزان فشار یا کلسترول خون شاخص‌هایی است که بر اساس آنها می‌توان سکته مغزی را پیش‌بینی و با به کارگیری توصیه‌ها و برخی روش‌ها آن را مهار کرد و از خطر بروز سکته مغزی کاست.

اما پژوهش جدید نشان می‌دهد ما نباید صرفا به کنترل فشار خون، کلسترول یا دیابت خود دلخوش باشیم. بنابراین از این پس نیم‌نگاهی هم به پدیده‌های جوی و بویژه نوسانات شدید دما داشته باشیم، هر چند نمی‌توانیم آنها را تحت کنترل خود درآوریم، اما می‌توانیم به علائم بروز سکته مغزی در بدن خود یا اطرافیانمان در چنین شرایط اقلیمی حساس‌تر باشیم./ ضمیمه سیب

newsQrCode
برچسب ها: سکته مغزی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها