وزیر امور خارجه کشورمان درباره آینده مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما اعتقاد داریم در صورت وجود اراده سیاسی و حسن نیت در طرف مقابل و در صورتی که به مفاد بیانیه اقدام مشترک پایبند باشند، امکان دستیابی به راه حل جامع در مدت 6ماهه اول تا پایان ژوییه وجود دارد.
کد خبر: ۶۵۱۳۹۵
پایبندی به بیانیه اقدام مشترک راه حل جامع هسته ای

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف ظهر یکشنبه در نشست مشترک خبری با خوزه مانوئل گارسیا مارگارلو، همتای اسپانیایی خود، افزود: ما می توانیم به راه حلی جامع برسیم، اما آنچه که ضروری است، جلب اعتماد مردم ایران و احترام به حقوق آن هاست. در این صورت رسیدن به راه حلی که برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را حفظ کند و در عین حال نگرانی های جهانی درباره فعالیت هسته ای ایران و هم چنین تحریم ها را برطرف کند، امکان پذیر است.

وی همچنین با بیان اینکه ایران و اسپانیا روابط دیرینه ای دارند که دارای عمق فرهنگی و ارتباطاتی فراوانی است، اضافه کرد: مردم ایران و اسپانیا خاطرات خوب بسیاری از یکدیگر دارند.

رییس دستگاه دیپلماسی، ارتباط ایران و اسپانیا را مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک دانست و افزود: متاسفانه در سال های گذشته به دلیل برخی از مشکلات ناشی از اعمال تحریم ها علیه ایران روابط دو کشور کاهش جدی یافته است، اما اراده سیاسی ایران و اسپانیا بر تقویت روابط در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی است.

ظریف همچنین به موضوع سوریه اشاره کرد و افزود: در زمینه مسایل بین المللی درباره بحران خطرناک سوریه در منطقه خاورمیانه بحث و گفت و گو کردیم. اگرچه دو کشور تفاوت دیدگاه هایی برای آینده مسیر سوریه دارند، اما زمینه های مشترکی در مواضع برای پایان افراطی گری، جنگ و خشونت وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش ایران نسبت به تحولات اوکراین، توضیح داد: ما همچون سایر ناظران سیاسی از اتفاقات اخیر اوکراین نگرانیم و امیدواریم راه حلی مبتنی بر آرامش و ثبات در منطقه مورد توافق قرار گیرد تا از تشدید اوضاع در این کشور که می دانیم برای بسیاری از کشورهای منطقه مهم است، جلوگیری شود.

ظریف درباره دستاوردهای سفر اخیرش به هند و همچنین اهداف سفر آینده اش به ژاپن و اندونزی نیز گفت: سفر به هند و سایر کشورهای منطقه برای برقراری گفت و گوهای دو یا چند جانبه برای رسیدن به توافق و تامین منافع مشترک است که گفت و گوهای خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد درآینده نزدیک شاهد به نتیجه رسیدن این توافقات و گسترش همکاری ها در زمینه خطوط حمل و نقل و ترانزیت باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها