رییس جمهور در جشنواره خوارزمی:

انقلاب اسلامی، سرآغاز بالندگی ایران در زمینه علم و پژوهش بود

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه علم و دانش زمانی رشد می‌یابد که استقلال باشد و استعمار برود گفت : مردم ما با انقلاب اسلامی، دوران احیاء و بالندگی را در زمینه علم و فناوری و پژوهش در ایران بوجود آوردند.
کد خبر: ۶۵۱۳۳۸
انقلاب اسلامی، سرآغاز بالندگی ایران در زمینه علم و پژوهش بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی سخن می گفت با اشاره به اینکه جشنواره های رازی ، فارابی و خوارزمی نماد پیوند میان دانش، پژوهش و فناوری هستند، گفت: پیام جشنواره خوارزمی ارتباط علمی و فناورانه ایران با کشورهای دیگر است؛ امروز در شرایطی قرار داریم که باید فضای ارتباط علمی با جهان بیش از پیش برقرار شود.

وی افزود: برگزاری جشنواره خوارزمی به معنای آن است که در فضای مثبت ارتباط جهانی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران می تواند به سرعت در مسیر علم و دانش بیشتر حرکت کند. ما توانستیم در شرایط فشار و تحریم به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست یابیم و خودمان رادیو داروها را تولید کنیم؛ ما در شرایط فشار بین‌المللی توانستیم در زمینه نانو، بیوتکنولوژی، فناوری در فضا، ‌آی‌سی‌تی، دستاوردهای خوبی داشته باشیم و اکنون در فضای بازتر می‌توانیم این تحرک را تسریع کنیم.

رییس جمهور با اشاره به تحولات شگرف علمی در ایران بویژه پس از در کنار هم قرار گرفتن تمدن ایرانی و تمدن اسلامی؛ از اینکه قدرت‌های بزرگ از علم، دانش و فناوری به عنوان ابزاری برای تفوق و سلطه بر دیگران و رسیدن به توسعه انحصاری استفاده کردند ابراز تاسف کرد.

روحانی اظهار کرد: از دیدگاه اسلام زکات علم، تعلیم و تعلّم است. زکات علم آن است که علم را در اختیار دیگران قرار دهیم. آن دورانی که ایران اسلامی و اندیشمندان مسلمان این سرزمین، پرچمدار علم و دانش بودند بدون منّت این دانش را در اختیار دیگران قرار دادند.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه در زمان حاضر کشورهای صنعتی همواره برای حفظ سلطه و قدرت علم و دانش را انحصاری کرده اند، افزود: در شرایط کنونی کار بدان جا رسیده است که دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی آنها به خود اجازه می‌دهند که اندیشمندان و دانشمندان ما را ترور کنند.

وی از شیوه رفتار برخی اعضای «ان پی تی» که به تعهد خود برای قرار دادن فناوری صلح‌آمیز در اختیار سایر کشورهای عضو پایبند نیستند انتقاد کرد و گفت: علم و فناوری از دیدگاه اسلام بدون مرز است. دورانی در این سرزمین علم تولید می شد و فناوری شکوفا بود و این تولیدات بدون منت در اختیار دیگران قرار گرفت، اما از زمانی که سلطه گران و دیکتاتورها بر ایران مسلط شدند کشور ما افول علمی پیدا کرد و این نشان می دهد که در دوران سلطه خارجی و حکومت استبدادی علم و فناوری رشد نخواهد کرد.

رییس جمهور افزود: ما دست نیاز در دورانی که به علم و فناوری داشتیم به سمت دیگران دراز کردیم اما آنها آن مقدار که به مصلحت منافع خود ‌دیدند در اختیار ما گذاشتند. این دوران، دوران توقف و ایستادگی ایران بود که چند قرن به طول انجامید.

روحانی تاکید کرد: هر جا اختناق باشد جامعه علمی دچار رخوت می شود و هر جا آزادی باشد کشور شاهد حرکتی رو به جلو خواهد بود.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه جشنواره خوارزمی و همه جشنواره‌ها عدالت علمی را مد نظر قرار دهند، گفت: عدالت علمی باید بین تهران، استان‌ها، شهرستان‌ها و بین مرد و زن و بین اقوام مختلف باشد، زیرا ما نیاز به عدالت علمی داریم.

روحانی خطاب به برگزیدگان جشنواره خوارزمی تاکید کرد: بگذارید زمینه برای رشد علمی و مدیریتی و رشد حضوردر جامعه برای همه اقوام، اقلیت‌ها، زنان جامعه و دختران دانش پژوه که فرهیختگان ما هستند، فراهم شود.چراکه دنیای علم و دانش و دنیای فناوری دنیای بسیار وسیعی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها