به گزارش واحد مرکزی خبر، محسن پورسیدآقایی گفت: در نوروز امسال بیشترین تأکید بر رشد کیفیت قطارها و زمانبندی دقیق آنهاست.
پورسید آقایی با بیان اینکه 40 درصدظرفیت قطارها از طریق اینترنت و 60 درصد از طریق آژانسها به فروش رفته است، گفت: ظرفیت قطارهای امسال برای طرح نوروزی یک میلیون و 884 هزار صندلی بوده که بیش از یک میلیون صندلی تاکنون فروخته شده است.
پورسید آقایی درباره برقی کردن خط آهن تهران _ مشهد هم گفت: این طرح ملی در دولت یازدهم پیگیری میشود، قرارداد فاینانس ان در حال انعقاد با سرمایهگذار خارجی است و امیدواریم تا پایان سال این قرارداد منعقد شود و برای تثبیت به مراحل بعدی برود.
مدیرعامل راه آهن افزود: تا ابتدای سال آینده طرح برقی کردن خط آهن تهران _ مشهد آغاز میشود و تلاش میکنیم تا پایان دولت قطار برقی تهران _ مشهد راهاندازی شود.
وی گفت: سرعت مورد نظر در این خط آهن 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و مسافران در این قطار مسیر تهران تا مشهد را 6 ساعته طی میکنند.
پورسیدآقایی تصریح کرد: قرارداد قبلی این طرح به صورت BOT ساخت، بهره برداری و اگذاری بود که بین وزرای وقت راه و دفاع منعقد شده بود.
وی با بیان اینکه قرارداد (ساخت، بهرهبرداری و واگذاری) BOT در این طرح منتفی شده است، گفت: این قرارداد زمینه سودآوری نداشت ضمن آنکه وزارت دفاع نیز در این طرح اعلام انصراف کرده بود.
وی افزود: مجموع برآورد هزینه بر خط آهن برقی تهران _ مشهد با اصلاح خطوط، سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، تامین لکوموتیو و برقی شدن دو میلیارد دلار نرخ مصوب بانک مرکزی است.
پورسید آقایی گفت: در کل قرارداد اجرای این پروژه 5 هزار و 300 میلیارد تومان خواهد بود واین درحالی است که قرارداد قبلی طرح 4 هزار و 100 میلیارد تومان با احتساب دلار یکهزار تومانی بود.
وی افزود: در قرارداد جدید تامین واگن از سوی فاینانسر حذف شده است و واگن را بخش خصوصی تامین میکند.
معاون وزیر راه با بیان اینکه توانایی تولید واگن با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت وجود دارد، اظهار کرد: منابع اجرا برای برقی شدن خط آهن تهران _ مشهد را راهآهن از محل تسهیلات فاینانس خارجی تامین میکند و سپس این پولها به تامین کننده مالی بر میگردد.
دو خطه کردن شبکه ریلی و افزایش سرعت
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه 15 هزار میلیارد ریال صرف توسعه و بهبود شبکه موجود راهآهن خواهد شد، تصریح کرد: بودجه قبلی راهآهن مربوط به ساخت خط آهن جدید میشد اما در نگاه جدید بودجه به شرکت راهآهن اختصاص یافت تا گلوگاههای موجود در شبکه ریلی حذف و مسیرهای یک خطه دو خطه و سیستمها به علایم الکتریکی مجهز شود.
پورسیدآقایی تاکید کرد: برای تحول در راهآهن برنامهای خاص در نظر گرفتهایم و تا 4 سال آینده و پایان سال 96 میزان حمل بار از 33 میلیون تن کنونی به 70 میلیون تن و همچنین ظرفیت حمل مسافر از 27 میلیون نفر به 40 میلیون نفر برسد.
مدیر عامل راهآهن گفت: برای تحقق این اهداف اصلاح خطوط موجود و دو خطه شدن مسیر در دستور کار است.
وی با بیان اینکه دو خطه شدن خط آهن بافق _ یزد _ اصفهان در مرحله انتخاب پیمانکار است، خاطرنشان کرد: تا پیش از این خط آهن بندرعباس_ بافق دو خطه شده است و از معدن چادرملو در شمال یزد به سمت اردکان خط آهن باید دو خطه شود که امیدواریم مسیر دو خطه از اصفهان به قم هم تکمیل شود تا این راهگذر ریلی برای حمل مواد معدنی با ظرفیت بالا توانایی داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای دو خطه کردن مسیر تهران _ قزوین خبرداد و افزود: با اجرای خطوط ریلی دو خطه در مسیرهای قزوین _ رشت و میانه _ تبریز تردد جادهای در این مسیرها کاهش مییابد.
مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: برنامهریزی کردهایم در 4 سال فعالیت دولت یک هزار و 160 کیلومتر خط آهن دو خطه شود.
وی با بیان اینکه برنامهریزی کردهایم مسیر تهران _ کرج 4 خطه شود، گفت: دو خط از این 4 خط خطوط حومهای و دو خط هم خطوط ریلی مسافری راهآهن است و از کرج تا قزوین خطوط دو خطه خواهیم داشت.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه در 4 سال آینده 11 هزار دستگاه واگن باری به ناوگان ریلی کشور افزوده میشود اظهار کرد: در این 4 سال باید 750 دستگاه واگن مسافری نیز به ناوگان ریلی کشور افزوده شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 22 هزار دستگاه واگن باری در کشور داریم، گفت: 2 هزار و 200 دستگاه واگن مسافری داریم که بخشی از آن باید از ناوگان خارج و نوسازی شود.
پور سیدآقایی افزود: اگر ظرفیت داخل پاسخگوی تولید نباشد شرکتها مجاز است از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی ناوگان از کشورهای خارجی خریداری کند.
وی تصریح کرد: راهآهن در گذشته قرارداد تحویل 150 دستگاه لکوموتیو با مپنا در قالب همکاری با شرکت زیمنس داشت که 70 دستگاه تحویل شده است و تا دو سال آینده 80 دستگاه تحویل میشود.
مدیرعامل راه آهن گفت: سیاست ما در واگذاری لکوموتیوها به بخش خصوصی واگذاری آنها به شرکتهای بزرگ و در قالب واگذاریهای عمده است به طوریکه لکوموتیوهای گرم (فعال) راهآهن در قالب 2 تا 3 بسته به بخش خصوصی واگذار میشود اما لکوموتیوهای سرد را چون درآمدی برای شرکتها ندارد،واگذار نمیکنیم.
پورسید آقایی اظهار کرد: به منظور توسعه خطوط ریلی برنامهای به هیات دولت ارائه دادهایم که کلیات آن مصوب شده است.
وی با اشاره به توجه خاص رئیسجمهور به توسعه خطوط ریلی افزود: دولت رقم مناسبی را در بودجه برای راهآهن تخصیص داد و ردیف جدیدی برای راهآهن درست شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر راهآهن ردیف بودجه جدای دولت به عنوان طرح فاینانس خود در این خط آهن را دنبال میکند و ساخت این خط آهن از محل بودجه عمرانی و از طریق فاینانس پیگیری میشود.
ساخت راه آهن سریعالسیر تهران- اصفهان تا سه سال اینده
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه راه آهن سریعالسیر تهران- اصفهان در سه سال اجرا میشود، گفت: قطار سریعالسیر تهران-اصفهان در حال پیگیری است و مذاکره با پیمانکار (قرارگاه خاتمالانبیا) در چین در حال انجام بوده و مشخصات و نحوه اجرا در حال بررسی است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه قطار سریعالسیر تهران-اصفهان تا نیمه اول سال 93 عملیاتی میشود، اظهار کرد: منابع فاینانس آن به زودی وارد کشور خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن گفت: برنامهریزی کردهایم مسیر طوری ساخته شود که مردم بتوانند از تهران تا اصفهان دو ساعته تردد کنند.
آقایی با بیان اینکه سرعت قطار در این مسیر 250 کیلومتر بر ساعت خواهد بود، گفت: تا حومه 450 کیلومتری پایتخت بهترین وسیله سفر قطار سریعالسیر است، ضمن اینکه در مسیر تهران تا اصفهان تقاضای سفرهای تجاری زیاد است.
وی افزود:همچنین مسیرهای ریلی اراک، همدان و خط آهن تهران-مشهد پتانسیل سریعالسیر شدن را دارد.
پورسید آقایی همچنین از مذاکره با شرکت ذوب آهن به منظور تامین ریل خبرداد و گفت: مدیرعامل این شرکت قول داده است در صورت پشتیبانی راه آهن کارخانه تولید ریل در کشور راهاندازی شود.
وی افزود: به مدیرعامل ذوب آهن قول دادهایم 300 هزار تن ریل از آنها خریداری کنیم و آنها نیز قرار است کارخانه تولید ریل را در آلمان خریداری و ریل را در کشور تولید کنند.
وی با بیان اینکه سالانه 500 هزار تن ریل برای ساخت خط آهن و دو خطه کردن خطوط نیاز داریم، گفت: 200 هزار تن ریل از کشور خارجی خریداری میشود و 300 هزار تن نیز از داخل تأمین خواهد شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد