مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: اهدای اعضای بدن هادی بی باک، طلبه مدرسه علمیه امام صادق(ع) بجنورد که در اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، به دو بیمار زندگی دوباره بخشید.
کد خبر: ۶۴۹۳۲۲
طلبه ای که به دو بیمار، زندگی بخشید

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی گفت: اعضای بدن‌ هادی بی‌باک، طلبه حوزه علمیه امام صادق(ع) بجنورد به دو بیمار نیازمند، اهدا شد.

وی با بیان این که این طلبه حوزه علمیه خراسان شمالی بر اثر تصادف در جاده گناباد به سمت بجستان دچار مرگ مغزی شده بود، افزود: با موافقت خانواده وی، دو کلیه و کبد این طلبه مرگ مغزی شده به دو بیمار نیازمند اهدا شد.

حجت الاسلام سالاری مکی اظهار کرد: مرحوم بی باک از طلاب نمونه پایه هفت و سطح دو حوزه علمیه امام صادق(ع) بجنورد بود که از ابتدای مهر ماه امسال تحصیل خود را در این مدرسه علمیه مرکز استان آغاز کرده بود.

به گفته مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی، امسال در حوزه علمیه امام صادق(ع) بجنورد حدود 120 طلبه مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

اهدای اعضای بدن این طلبه مرگ مغزی شده حوزه علمیه امام صادق(ع) بجنورد در حالی صورت گرفته که در سال‌های اخیر فرهنگ سازی در زمینه مرگ مغزی و اهدای عضو در خراسان شمالی آنچنان که باید و شاید جدی گرفته نشده است.

در این زمینه بنا بر اعلام مهری فرشاد، مسؤول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون از هفت مورد مرگ مغزی که در استان روی داده تنها اعضای بدن سه نفر از این تعداد پس از رضایت خانواده ها، اهدا شده است.

به گفته وی، تصمیم خانواده ها برای اهدای عضو بسیار مهم است و اگر خانواده ها واقعا تصمیم به اهدای عضو بیمار خود دارند باید بدانند زمان طلایی برای اهدای اعضا حداکثر تا 24 ساعت است.

فرشاد در خصوص اطلاعات خانواده‌های بیماران مرگ مغزی و فرهنگ اهدای عضو در خانواده‌های بیماران نیز گفته است: متأسفانه خانواده‌های بیماران مرگ مغزی اطلاعات کمتری نسبت به مرگ مغزی و سطح هوشیاری بیمار دارند و تصور می‌کنند مرگ مغزی همان «کما» است.

وی با بیان این که بیشتر مردم تفاوت کما با مرگ مغزی را نمی‌دانند، افزوده است: کما در واقع یک نوع اختلال کارکرد مغز است و شخص دچار کاهش شدید سطح هوشیاری شده و به هیچ نوع تحریکات پیرامونش پاسخ نمی دهد اما با این وجود در کما شانس بهبودی برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتی که در مرگ مغزی، مرگ حتمی و غیرقابل برگشت است.

فرشاد، علل شایع مرگ مغزی را تصادفات رانندگی، وارد شدن ضربه به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت و سکته‌های مغزی عنوان کرده است.

مسؤول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از هزار و 600 کارت اهدای عضو در استان برای شهروندان متقاضی صادر شده است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران و بیشتر کشورهای جهان، برای اهدای عضو رضایت اولیای دم ضروری است و حتی با وجود داشتن کارت اهدای عضو، در صورت عدم رضایت اولیای دم اهدا صورت نمی گیرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عبادی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
۰
۰
روحش شاد

نیازمندی ها