رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: موضوع چند نرخی شدن شهریه‌های این دانشگاه در دستور کار هیات امنای مرکزی دانشگاه قرار دارد و از مهر۹۳اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۶۴۹۱۵۱
شهریه دانشگاه آزاد چند نرخی می‌شود

حمید میرزاده در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: بر اساس این طرح شهریه رشته محل‌ها می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد و به عنوان مثال ممکن است رشته مهندسی کامپیوتر در تهران یک نرخ و همین رشته در بوشهر نرخ دیگری داشته باشد.

وی اضافه کرد: ملاک‌های چند نرخی شدن شهریه شامل میزان تقاضا، ‌رشته‌های دانشگاهی، محل تحصیل و همچنین رقبای دانشگاهی است.

وی گفت: در مجموع مقدار وصول شهریه به همان میزانی خواهد بود که در هیات امنای مرکزی دانشــــگاه تصویب می‌شود.

میرزاده افزود: بر این اساس ممکن است شهریه برخی کدرشته محل‌ها افزایش و برخی دیگر کاهش داشته باشد.

وی گفت: بر اساس مصوبه هیات امنای مرکزی، بودجه دانشگاه باید قبل از پایان سال به تصویب برسد و جلسه هیات امنا نیز هفتم اسفند برگزار می‌شود.

میرزاده افزود: بودجه این دانشگاه در بخش درآمدها نزدیک به 4 هزار و 400 میلیارد تومان و در بخش هزینه‌ها نیز بیش از 5 هزار و 500 میلیارد تومان است.

وی گفت: تلاش می‌شود کسری بودجه یاد شده از طریق فروش اموال مازاد یا وام‌های بانکی ارزان قیمت و همچنین تنوع بخشی به درآمدهای دانشگاه تامین شود.

میرزاده افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های گذشته کمکی از دولت دریافت نکرده و بیشتر امکانات آن نیز از طریق درآمدهای آن که عمدتاً شهریه دانشجویان بوده، فراهم شده است.

شهریه برخی مهد کودکها از دانشگاه آزاد بیشتر است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه هم اکنون بیش از470 واحد آموزشی و حدود40درصد از بار آموزش عالی را برعهده دارد.

میرزاده افزود: دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون1میلیون و 638 هزار نفر دانشجو دارد و در مدت فعالیت آن نیز نزدیک به 4 میلیون و200هزار نفر از آن فارغ التحصیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: در بودجه امسال ردیف خاصی برای برنامه‌های فرهنگی پیش بینی کردیم و امیدواریم این بودجه بتواند صرف خلق آثار جاودانه فرهنگی و توسعه فرهنگ دانشگاه و همچنین کشور باشد.

میرزاده افزود: این دانشگاه هم اکنون نزدیک به 20هزار رشته محل دارد که از این تعداد حدود 12 هزار رشته محل فعال است.

وی گفت: حدود8000 تا 8500 رشته محل به علت نبود متقاضی فعال نیست.

میرزاده افزود: نداشتن متقاضی در رشته محل‌های یاد شده باعث شده است بسیاری از واحدهای این دانشگاه زیان ده شود و هم اکنون 235 واحد این دانشگاه زیان ده است.

وی گفت: هم اکنون 99 درصد بودجه دانشگاه از طریق شهریه‌ها تامین می‌شود و برای این موضوع برنامه‌ای داریم که در مدت چهار سال وابستگی درآمدهای دانشگاه به شهریه‌ها را کاهش دهیم.

میرزاده در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه شهریه‌های این دانشگاه با مهدهای کودک افزود: می‌توانید آمار شهریه‌های مهدکودک‌ها و دبستان‌های تهران را بگیرید و آن را با شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی مقایسه کنید.

وی گفت: فرض کنید شهریه ثابت 18واحد برای رشته‌های علوم پایه چیزی بین یک میلیون و دویست تا یک میلیون و چهارصد هزار تومان در هر ترم باشد که این رقم در هر سال کمتر از 3 میلیون تومان است.

میرزاده افزود: برخی دبستان‌ها و مهدکودک‌ها خیلی بیشتر از رقم یاد شده شهریه دریافت می‌کند.

وی گفت: برای جایی که از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند توجیه منطقی ندارد که ضرر کند و هم اکنون 235واحد ما ضرر ده شده است.

میرزاده افزود: هم اکنون شهریه دریافتی از دانشجویان صرف یارانه غذا و تامین خوابگاه می‌شود و به عبارت دیگر مقدار پولی که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به اسم شهریه پرداخت می‌کنند، صرف موضوعات یاد شده می‌شود.

وی گفت: دانشگاه باید امکانات و تجهیزات کارگاهی، هزینه حمل و نقل و استادان را تامین کند و اگر بخواهیم به دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان ظرفیت ملی حساب کنیم باید بتواند هزینه هایش را دربیاورد.

بازداشت جاعلان مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هم اکنون سرانه یک دانشجو در این دانشگاه کمتر از سه میلیون تومان است در صورتی که سرانه یک دانشجوی دانشگاه دولتی بیش از هفت میلیون و 200هزار تومان است.

میرزاده افزود: راهکار برای منطقی کردن شهریه‌ها این است که بتوانیم اعدادی را به عنوان شهریه مطرح کنیم که اگر سودی برای دانشگاه نداشته باشد، حداقل هزینه‌ها را تامین کند و باعث زیان دهی واحدها نشود.

وی در بخش دیگری با اشاره به دستگیری دو باند متخلف و معرفی آنها به مراجع قضایی؛ اضافه کرد: گروهی از این افراد مدرک تحصیلی جعل می‌کردند و گروهی دیگر نیز در ارتباط با نقل و انتقال اعضای هیات علمی وعده‌هایی داده بودند که با آنها برخورد شد.

دکتر میرزاده افزود: دانشجویان هرگونه سوال، پیشنهاد، انتقاد و طرحی که داشته باشند می‌توانند از طریق پست الکترونیکmirzade@iau.ac.ir با من در ارتباط باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مهم‌ترین برنامه سال آینده این دانشگاه توسعه کیفی از طریق توسعه تحصیلات تکمیلی و همچنین پی گیری موضوع تبدیل علم به ثروت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها