دستمزد کارگران نظافتچی در ماه پایانی سال اندکی افزایش می​یابد

زمان خانه تکانی است، زودتر وقت بگیرید

هر سال همین موقع‌ها که می‌شود، خانواده‌ها برای استقبال از سال جدید و نوروز سخت به تکاپو می‌افتند و علاوه بر خرید لباس و خوراکی‌های مخصوص شب عید، نظافت منزل، شستن فرش‌ها، سر و سامان دادن به گل و گیاهان باغچه، تعمیر خرابی‌های خانه و خیلی کارهای دیگر نیز در فهرست کارهای پیش روی آنها قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۶۴۸۰۵۰

اما نوشتن فهرست کارها یک طرف و انجام دادن آنها طرف دیگر است، زیرا این همه کار برای خیلی‌ها سخت و وقت‌گیر بوده و این روزها که خیلی از زوج‌ها شاغلند و در عین حال مسئولیت فرزندان یا نگهداری از پدر و مادر سالمند خود را به عهده دارند، دیگر اضافه‌شدن مسئولیتی مضاعف آن هم ظرف مدت یک ماه یا کمتر موضوعی دشوار به نظر می‌رسد.

در چنین شرایطی است که سر و کله شرکت‌های خدماتی در زندگی امروزی پیدا شده است؛ شرکت‌هایی که کارهای متنوعی از نظافت منزل و شست‌وشوی فرش و مبل تا‌ باغبانی و تعمیرات را انجام می‌دهند و حتی برخی از آنها برای نگهداری فرزندان و سالمندان پیشنهادهای خوبی در چنته دارند. در عین حال، دسترسی به آنها هم بسیار آسان است و با یک تلفن می‌توان از شرایط آنها برای کار آگاه شد. بااین حال در این روزها بخصوص در تهران چنان فصل بره‌کشان شرکت‌ها و نیروهای خدماتی فرارسیده که برای استفاده از کارگران نظافتی باید از همین روزها وقت قبلی بگیرید تا مثلا یک هفته یا ده روز بعد، کارگر به منزل شما اعزام شود. حتی اگر قصد استخدام پرستار بچه یا سالمند دارید باز هم روزهای پایانی سال زمان بره‌کشان است و قیمت‌ها هم به نسبت بالا و نیروی کار مناسب کمیاب است.

دستمزد کارگران نظافتی

در بیشتر موارد، خدمات نظافتی که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند؛ شامل شستن درها و دیوارها، حمام و سرویس‌ بهداشتی، تمیز و مرتب‌کردن وسایل داخل بوفه، کمدها و کابینت‌ها و شستن و تمیز‌کردن راه‌پله، لوسترها و کارهایی از این قبیل است. بااین‌که برای انجام این امور قیمت‌های مصوب صنفی وجود دارد، اما بدانید در برخی موارد به تناسب کار این قیمت‌ها رعایت نمی‌شود و ضمنا قیمت نیروی کار در شمال، مرکز و جنوب تهران با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت شاید زیاد درباره استخدام کارگر نظافتی که کارش موقت است نمایان نشود، اما در استخدام پرستارکودک و سالمند حتما خود را نشان می‌دهد.

در هرحال، کارگران نظافتی برای ارائه خدمات منزل و هشت ساعت کار در روز مبلغی بین 50 تا 65 هزار تومان دریافت می‌کنند که این مبلغ در ماه پایانی سال به 70 تا 80 هزار تومان نیز می‌رسد. همچنین این کارگران برای هر ساعت اضافه کار مبلغ 7000 تا 8500 تومان دریافت می‌کنند. البته بسیاری از شرکت‌های خدماتی عنوان می‌کنند که این‌که منزل در کدام نقطه شهر قرار دارد. تاثیری در ارائه قیمت‌ها ندارد، اما برخی دیگر نیز معتقدند اعزام نیرو به نقاطی که با محل شرکت آنها فاصله داشته باشد 5000 تومان هزینه اضافی دارد.

در عین حال، برخی مسئولان این شرکت‌ها در گفت‌وگو با «جام‌جم» تاکید کردند قیمت‌هایی که شرکت‌های خدمات نظافتی ارائه می‌کنند، قیمت‌های مصوب اتحادیه این صنف است و اگر شرکتی قیمتی پایین‌تر ارائه می‌دهد به دلیل آن است که مجوز نداشته و برای جلب مشتری قیمت‌شکنی می‌کند.

ضمنا توجه داشته باشید برخی شرکت‌ها تاکید دارند اگر نظافت و خانه‌تکانی توسط نیروی آقا صورت گیرد، ساعت کار نیرو از ساعت 8 تا 16 خواهد بود.

نظافت راه‌پله و خدمات سرایداری

اما نظافت راه‌پله‌ها برای آپارتمان‌ها نیز قیمت خود را دارد که به عنوان مثال اگر شما آپارتمانی پنج طبقه داشته باشید نرخ نظافت راه‌پله‌های آن برای یکبار در ماه 35 هزار تومان، دوبار در ماه 30 هزار تومان، در جمع 60 هزارتومان، سه بار در ماه 25 هزار تومان، در جمع 75 هزار تومان و چهار بار در ماه 20 هزار تومان است که در جمع 80 هزار تومان می‌شود. این قیمت‌ها در مورد آپارتمان‌های سه، چهار طبقه نیز متفاوت است، اما بالاتر از پنج طبقه به ازای هر طبقه 500 تومان هزینه مازاد محسوب می‌شود.

اما نظافت راه‌پله شامل راه‌پله، نرده‌ها، قرنیزها، کلید و پریزها، دیوارهای راه‌پله و در صورت داشتن آسانسور، در‌های ورودی آسانسور و اتاقک آسانسور است و اگر منزل از حیاط و پارکینگ برخوردار باشد هزینه آن طبق توافق طرفین تعیین می‌شود.

همچنین این شرکت‌ها قیمت خدمات سریداری را ماهانه چیزی حدود 800 تا 900 هزار تومان اعلام می‌کنند.

رسیدگی به سالمندان و کودکان

اما فارغ از نظافت منزل، نگهداری شایسته و بایسته از سالمندان و کودکان خانواده دغدغه‌ای است که به فصل خاصی از سال مختص نمی‌شود و لازم است در انتخاب فردی که این وظیفه را به عهده می‌گیرد، نهایت دقت و توجه را به خرج داد تا شرایط سالمی برای سالمند یا کودک فراهم شود.

در گذشته، مادر یا دایه‌ها از کودکان مراقبت می‌کردند یا بچه نزد دیگر اقوام از جمله مادربزرگ، خاله، عمه و... به امانت سپرده می‌شد، اما این روزها به دلایل مختلف خانواده‌ها نمی‌توانند از همراهی اقوام برای نگهداری فرزندان خود استفاده کنند، بنابراین مجبورند به رسم خانواده‌های غربی پرستار بچه استخدام کنند تا در نبود پدر و مادر نگهداری از فرزندان را به عهده گیرد.

اما پیدا‌کردن پرستار خوب و معتمد و کاربلد، کار آسان و راحتی نبوده و بهتر است اصولا پرستارها را از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات نگهداری از کودک و سالمند درخواست کرد.

برخی افراد فقط نیاز به پرستار نیمه وقت دارند، اما برخی دیگر به دلیل مشغله کاری مجبورند پرستار را تمام وقت و شبانه‌روزی استخدام کنند. برخی نیز خواستار نگهداری بچه همراه با انجام امور منزل هستند که در تمام این موارد قیمت‌های مختلفی برای نگهداری از کودکان در نظر گرفته می‌شود.

براین اساس قیمت نگهداری از کودکان برای هشت ساعت کار بدون امور منزل بین 600 تا 700 هزار تومان بوده که اگر امور منزل نیز به این موارد اضافه شود، این قیمت از 800 هزار تومان تا یک میلیون تومان و گاه بیشتر هم می‌رسد. البته پرستاران شبانه‌روزی قیمت یک میلیون تومان را پایه کار خود قرار می‌دهند، اما این موضوع به تعداد بچه‌ها و سن و سال آنها هم بستگی دارد.

در مورد سالمندان نیز این گروه به دو گروه سالمندان بین 60 تا 75 سال و سالمندانی که بیش از 75 سال دارند، تقسیم می‌شوند که گروه دوم نیاز به مراقبت بیشتری داشته، بخصوص آن‌که در خانواده‌های ایرانی سالمندان از جایگاه ارزشمندی برخوردارند.

اما این نگهداری به چه قیمتی تمام می‌شود؟ با بررسی مراکز مختلف خدمات پرستاری به سالمندان می‌توان به نرخ‌های متعددی دراین رابطه رسید. بیشتر این شرکت‌ها مدعی می‌شوند لازم است کارشناسان آنها با بررسی شرایط جسمی و روحی مریض و خدماتی که به سالمند می‌دهند، قیمت مشخص را اعلام کنند؛ اما می‌توان گفت قیمت‌ها از 900 هزار تومان شروع می‌شود و به دو تا سه میلیون تومان هم می‌رسد.

البته مسئول یکی از این شرکت‌ها در گفت‌وگو با «جام‌جم» تائید کرد تعیین حقوق و مزایای پرستاران طبق تعرفه بهزیستی و اتحادیه صنف شرکت‌های خدماتی است. روند کار نیز به این صورت است که اقوام یا فرزندان سالمند به مراکز مراجعه کرده، سپس مدیر مرکز، کارشناسی را برای بررسی وضعیت سالمند به محل اعزام می‌کرده و پس از آن وی مشخص می‌کند این سالمند به چه پرستاری نیاز دارد و در صورت توافق طرفین قراردادی را امضا می‌کنند.

در این قرارداد وظایف پرستار و کارفرما و همچنین میزان حقوق و دستمزد پرستار طبق تعرفه تعیین می‌شود و دو طرف ملزم به رعایت مفاد قرارداد هستند.

حق شرکتی

در همین حال توجه داشته باشید علاوه بر هزینه نیروی خدماتی باید به شرکت اعزام‌کننده نیرو نیز مبالغی بپردازید که در واقع درآمد اصلی این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد. البته هنگام استخدام کارگر موقت نظافتی برای یک یا دو روز کل پول همان است که کارگر از شما دریافت می‌کند. اما اگر بخواهید قرارداد سه ماهه، شش ماهه یا یکساله ببندید باید معادل 15 روز تا یک‌ماه حقوق نیروی خدماتی را به عنوان دستمزد به شرکت خدماتی بپردازید. یعنی اگر قراردادتان سه یا شش ماهه باشد معادل 15روز حقوق و اگر یک‌ساله باشد، یک‌ماه حقوق کارگررا می‌پردازید. در این صورت عملا قرارداد 13 ماهه بسته‌اید اما 12 ماه کارگر در اختیار دارید.

کتایون مافی ‌‌/‌‌ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها