استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق شهری و روستایی طی سال‌های اخیر در دستور کار بسیاری از مسئولان استان‌های مختلف کشور قرار گرفته که استان کرمان از آن جمله است، به‌طوری که حدود 12 روستا در مناطق دوردست و صعب‌العبور این استان، اکنون برق و روشنایی مورد نیاز خود را از این طریق تامین می‌کنند و روستاها و مدارس زیادی نیز در نوبت استفاده از این انرژی پاک و ارزان‌قیمت هستند.
کد خبر: ۶۴۵۱۶۰
نورافشانی خورشید در شب​های کرمان

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی‌های نو همچون انرژی خورشیدی در این استان به جام‌جم می‌گوید: کشور ما از لحاظ جغرافیایی روی کمربند خورشیدی جهان قرار دارد که میزان ساعات آفتابی در طول سال در آن به‌طور متوسط به 2800 ساعت می‌رسد، اما در استان کرمان، این زمان به طور متوسط به 3200 ساعت می‌رسد، به‌طوری که در بعضی روزهای سال تا 13 ساعت آفتاب داریم، بنابراین با بررسی انجام گرفته، متوجه شدیم در بعضی شهرستان‌های کرمان همچون کهنوج، بم و سیرجان میزان متوسط تابش انرژی، بالای شش کیلووات است که از میزان متوسط جهانی بالاتر است و در نتیجه بخوبی می‌توان از انرژی خورشیدی در این مناطق استفاده کرد.

عبدالوحید مهدوی‌نیا می‌افزاید: بر این اساس شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان تاکنون عملیات برق‌رسانی به 12 روستا از طریق انرژی خورشیدی را با نصب 122 پنل خورشیدی یک کیلوواتی با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون تومان به انجام رسانده است.

وی با اشاره به این‌که اگر قرار بود به این 12 روستا با شبکه سراسری برق‌رسانی شود، به‌دلیل صعب‌العبور بودن روستاها، بالغ بر شش میلیارد تومان هزینه در بر داشت، تصریح می‌کند: این پنل‌ها تا سه روز قابلیت ذخیره‌سازی انرژی دارد و برق پایداری را برای مردم فراهم می‌کند.

برق‌رسانی به مناطق دورافتاده

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان با بیان این‌که از سال 1387 تاکنون به 383 روستا با اعتباری معادل 240 میلیارد ریال برق‌رسانی شده است، خاطرنشان می‌کند: به‌دلیل صعب‌العبور بودن مسیر تعدادی از روستاها و فاصله زیاد آنها با شبکه، امکان برق‌رسانی به آنها وجود نداشت که در این موارد برای استفاده از ظرفیت‌های اقلیمی و انرژی خورشیدی برنامه‌ریزی شده است.

مهدوی‌نیا با اشاره به انتخاب شهر سیرجان به عنوان شهر انرژی پاک می‌گوید: هم‌اکنون برق سه روستای سیرجان و تامین روشنایی معابر ورودی شهر با انرژی خورشیدی تامین می‌شود و استفاده از دوچرخه‌های برقی برای قرائت کنتورهای برق شهری که برای اولین‌بار در کشور صورت می‌گیرد، مقدمات دریافت عنوان شهر انرژی پاک را برای سیرجان فراهم کرده است.

این مسئول با بیان این‌که هر مشترک خانگی می‌تواند با نصب پنل خورشیدی روی پشت‌بام خانه خود نه‌تنها انرژی برق مورد نیاز خود را تامین کند، بلکه می‌تواند با تزریق انرژی به شبکه کسب درآمد نیز داشته باشد، یادآور می‌شود: هزینه نصب این پنل‌ها برای هر یک کیلووات انرژی حدود ده میلیون تومان است که در صورت تزریق انرژی به شبکه، 5.5 میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی شرکت توانیر به افراد پرداخت خواهد شد و این شرکت هر کیلووات انرژی را به مبلغ 400 تومان خریداری خواهد کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز با بیان این‌که خرید تضمینی برق تولیدی از انرژی خورشید از سوی دولت 4500 ریال به ازای هر کیلووات صورت می‌گیرد، می‌گوید: با استاندار کرمان به منظور مکلف کردن دستگاه‌های اجرایی برای تهیه تجهیزات و تامین برق مصرفی خود از طریق ایستگاه‌های خورشیدی، رایزنی لازم را انجام می‌دهیم.

تامین برق مدارس کرمان با انرژی خورشیدی

در میان سازمان‌های دولتی استان کرمان، سازمان آموزش و پرورش نخستین سازمان دولتی است که در نظر دارد از انرژی خورشیدی برای تولید برق مورد نیاز مدارس خود استفاده کند. آن‌گونه که رئیس اداره بودجه سازمان آموزش و پرورش استان کرمان می‌گوید: پنل‌های خورشیدی در مدارس استان کرمان بویژه هنرستان‌های برق‌ فنی و حرفه‌ای نصب می‌شود تا برق مدارس از انرژی خورشیدی تامین شود.

موسی افضلی با اشاره به موقعیت بسیار مناسب استان کرمان در بهره‌مندی از تابش نور خورشید در اکثر‌ روزهای سال، می‌افزاید: با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین شرکت‌های توزیع نیروی برق شمال و جنوب استان کرمان و اداره کل آموزش و پرورش مقرر شد تا تاسیسات لازم در مدارس استان کرمان بویژه هنرستان‌های برق‌، فنی و حرفه‌ای نصب شود‌.

وی با بیان این‌که سازمان آموزش و پرورش پس از نصب پنل‌های خورشیدی ملزم به نگهداری و استفاده مطلوب از تاسیسات مذکور است، اظهار امیدواری می‌کند که مدارس از این فرصت به دست آمده برای برنامه‌های آموزشی خود‌ استفاده مطلوب را ببرند و با توجه به موقعیت خدادادی استان کرمان در آینده نه چندان دور، تمام‌ مدارس استان کرمان بتوانند از طریق نصب پنل‌های خورشیدی برق مصرفی خود را تامین کرده و از این طریق صرفه‌جویی لازم در هزینه‌های مدارس به‌عمل آید.

حکمت قاسم‌خانی‌ /‌ جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خدا پرست
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
۰
۰
ضرر را از هر كجا بگیرید منفعت است .ترا بخدا، دست از سر نیروگاه هسته ای كه هم از نظر اقتصادی پرهزینه وهم زیست محیطی و انسانی خطر هایی همچون (ژاپن-چرنوویل ...)دارد، بردارید و منابع تولید انرژی پاك مثل باد-خورشید-آب استفاده كنید كشور آلمان در این مورد بسیار پیشرفت داشته و با فرستادن دانشجویان ممتاز میتوان در مدت كوتاهی بهرمند شویم اگر مملكت ما از نظر بارندگی كم آب است بلطف خداوند از نور خورشید وباد و....برخوردار است حركت پایه را دولت بردارد سرمایه گذاری را از سرمایه گذاران ملی ویا ملی مذهبی بخواهد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها