دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد:

اعتیاد، دغدغه اصلی مردم ایران

عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه یکی از برنامه ها و رویکردهای مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر در مقوله اعتیاد بخصوص در حوزه های درمان ، پیشگیری و صیانت می باشد گفت : تلاش ما این است که رویکرد اجتماعی محور را در سطح جامعه توسعه بخشیم و این رویکرد با کمک ورزشکاران و سایر نخبگان و اقشار تاثیرگذار جامعه قابل تحقق است.
کد خبر: ۶۴۳۲۳۹
اعتیاد، دغدغه اصلی مردم ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست هم اندیشی با ورزشکاران که در محل وزارت کشور برگزار شد ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای طی طریق راه شهدای عزیز کشورمان، خطاب به ورزشکاران، گفت: انشاء الله با همکاری و همیاری شما ورزشکاران عزیز به عنوان مراجع گروه های جوان و همت والای مردم عزیز کشورمان بتوانیم رویکرد اجتماعی محور را در حوزه مبارزه با مواد مخدر پیگیری نمائیم.

وی افزود: این رویکرد با کمک ورزشکاران و سایر نخبگان و اقشار تاثیرگذار جامعه و با بکارگیری، مشارکت و کمک خواستن از مردم است قابل تحقق است.

وزیر کشور گفت: اعتقاد ما این است که هرکاری که به مردم سپرده شود یقیناً موفق می شود و مصداق آن ایام الله دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی است که با رهبری های امام راحل و همت و اراده ملت عزیز کشورمان این پیروزی را نصیب ما کرد.

رحمانی‌فضلی افزود: ما در همسایگی کشوری به نام افغانستان قرار داریم که تولیدات مواد مخدر این کشور حدود هفت تا هشت هزار تن است از این رو باید با دقت نظر بیشتری در راستای مقابله با مواد مخدر وارد عمل شویم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: متاسفانه سازمان‌ ملل نتوانسته است علی رغم وعده‌هایی که می‌دهد در مقوله کنترل و پیشگیری مواد مخدر گام‌های جدی بردارد و در این راستا به کشورهایی همچون ما کمک کند.

رحمانی‌فضلی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در راستای مبارزه با مواد مخدر حدود سه هزار شهید و 12 هزار جانباز داده است اما متاسفانه با همه تلاش‌هایی که صورت گرفته حدود یک میلیون و 325 نفر معتاد در کشورمان وجود دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه این رقم برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسلمان قابل قبول نیست، اظهار کرد: آنچه موجب می‌شود مبارزات ما در این حوزه تاثیرگذار نباشد تجارت پرسود و تنوع مواد مخدر است به گونه‌ای که ما شاهد هستیم انواع مواد مخدر در قالب‌های مختلف در کشورمان وجود دارد و برای مواردی همچون تمرکز حواس، لاغری، استرس از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی توجه به مواد مخدر بحث لذت‌جویی است، گفت: شاهد هستیم که مباحث آسیب‌های اجتماعی در تلویزیون به خوبی بیان می‌شود اما باید صراحتا بگویم که مهمترین آسیب اجتماعی در حال حاضر در کشورمان اعتیاد است به گونه‌ای که 55 درصد طلاق‌ها به خاطر اعتیاد بوده و رقم بالای سرقت‌ها نیز از این موضوع ناشی می‌شود.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه دولت و نیروی انتظامی در 9 ماهه اول سال حدود 500 تن مواد مخدر کشف کرده است، تصریح کرد: ما درصدد هستیم با کنترل و مدیریت مرزها با روش‌های مختلف در راستای مقابله با مواد مخدر وارد عمل شویم به گونه‌ای که شاهدیم در حال حاضر مسیر اصلی ترانزیت مواد مخدر از ایران به آب‌های آزاد منتقل شده است.

وزیر کشور تصریح کرد: در حال حاضر حدود پنج هزار و 300 مراکز درمانی در کشور در راستای مقابله با مواد مخدر داریم که حدود نیمی از آن‌ها متعلق به بخش خصوصی است.

وی افزود: 750 هزار نفر از یک میلیون و 325 نفری که به اعتیاد دچار شده‌اند در حال حاضر تحت درمان هستند و ما درصدد هستیم در جهت مقابله با مواد مخدر برخورد جدی را اتخاذ کنیم و در حوزه درمان وارد عمل شویم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: یکی از مهمترین روش‌های مورد نظر وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر، اجتماعی کردن و کشاندن پای همه اقشار مختلف برای مبارزه با مواد مخدر است لذا بنده در جلسات متعددی که با قشرهای متعدد داشتم از آنها دعوت کردم تا در قالب سفیران و NGO های مختلف برای مبارزه با مواد مخدر وارد عمل شوند.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: طبق تمامی نظرسنجی‌ها از سال 88 تا به امروز دغدغه اصلی مردم ایران اعتیاد است و ما با توجه به این که تمام امکانات را برای ترک اعتیاد داریم درصدد هستیم تا به مقوله پیشگیری اهمیت بیشتری بدهیم.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: امر پیشگیری برای وزارت کشور در راستای مبارزه با مواد مخدر اهمیت بسزایی دارد و ما امیدواریم با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند کسانی که به مبارزه با مواد مخدر می‌پردازند جهاد کرده‌اند، وارد عمل خواهیم شد و امیدواریم در این مسیر ورزشکاران نیز همپای ما گام بردارند.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان طی سخنانی در ادامه این نشست مهم ترین دلیل گرایش افراد به اعتیاد را خانواده های از هم گسخته دانست و گفت: خانواده ها تحت تاثیر عواملی چون فقر، کمبود آموزش علمی و تحصیلی و بیکاری دچار از هم گسیختگی می شوند.

وی با بیان اینکه عمده گرایش به موادمخدر در سنین جوانی و نوجوانی است، افزود: پایین آمدن اعتماد به نفس و عوامل شخصیتی و اجتماعی نیز در گرایش افراد به اعتیاد موثر است.

وزیر ورزش و جوانان همچنین افسردگی، ضعف اعتقادات دینی و باورهای مذهبی را نیز از دیگر عوامل گرایش به مواد مخدر عنوان کرد.

گفتنی است؛ کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، جواد زرینچه از بازیکنان سابق فوتبال، احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران، یوسف کرمی قهرمان تکواندو جهان و آرش میراسماعیلی قهرمان جودو جهان از جمله چهره های ورزشی هستند که در این نشست حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها