حاشیه جشنواره فیلم فجر

«چ» منهای «مختار»

روز سوم سی و دومین جشنواره فیلم فجر بی‌برو و برگرد متعلق به فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا بود. حاتمی‌کیا که در روز دوم جشنواره مثل این مربیان تیم‌های ورزشی سالن نمایش فیلم و کنفرانس خبری را مورد بازبینی و بررسی قرار داده بود، با حضور مقتدرانه و اثری باکیفیت و جذاب برای رقبای قدرتمندش خط و نشان کشید.
کد خبر: ۶۴۲۶۳۲
«چ» منهای «مختار»

فیلم مطابق پیش‌بینی‌ها اثری شاخص از آب درآمد و بسیاری از تماشاگران را راضی از سالن بیرون فرستاد. نشست خبری این فیلم هم با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شد و بسیاری از خبرنگاران و عکاسان به دلیل ازدحام جمعیت راهی به سالن کنفرانس پیدا نکردند.

شلوغی بیش از حد محوطه ورودی سالن به حدی بود که محمود گبرلو، مجری ـ منتقد جلسه پشت در ماند و کیوان کثیریان به جای او اولین پرسش را از حاتمی‌کیا پرسید، اما با هر مشقتی که بود مجری «هفت» خود را به سالن نشست رساند.

سعید راد در ابتدای این جلسه از حاضران خواست تا به احترام ابراهیم حاتمی‌کیا بایستند و او را تشویق کنند.

بابک حمیدیان، بازیگر نقش شهید اصغر وصالی هم در حالی که بغض کرده بود، گفت به بچه‌های شهید وصالی و گروهش یعنی «بچه‌های دستمال سرخ» فکر می‌کند.

مهدی سلطانی‌سروستانی، بازیگر سریال‌های «مادرانه» و «دیوار» نیز که در نقش دکتر عنایتی سرکرده کردهای استقلال‌طلب، بازی مسلطی ارائه کرد هم فیلم «چ» را اثری عظیم، تاثیرگذار و مفید خواند.

ابراهیم حاتمی‌کیا هم در این نشست اظهارات جالبی را درخصوص فیلمش مطرح کرد و «چ» را بضاعت خود از روایت شهید چمران دانست.

وی در پاسخ به کسانی که امیدوار به بازگشت او به سینمای سابقش بودند، گفت: لفظ بازگشت به سینمای گذشته مرا مثل مهرجویی عصبانی می‌کند و به من زخم می‌زند! من جایی نرفتم که بازگشت داشته باشم. مرا در قالب‌های سخت خودتان جا ندهید، من فیلمسازم و در زمان حال زندگی می‌کنم. هر چه از من می‌بینید دغدغه من است.

این فیلمساز همچنین در اشاره‌ای کنایه‌آمیز به مجیدی و درویش و درباره جلوه‌های بصری فیلمش بیان کرد: من هم می‌توانستم بروم و از یک اسکار گرفته برای همکاری دعوت کنم، اما ترجیح دادم از جوانان ایرانی استفاده کنم و قدرت، مهارت و توانایی آنها را به رخ بکشم.

وی در بخشی از صحبت‌هایش سکانس سقوط هلی‌کوپتر را از ماندگارترین سکانس‌های تاریخ سینمای ایران خواند و گفت: از روز اول می‌دانستم این صحنه‌ها به‌یادماندنی خواهد شد.

حاتمی‌کیا با گلایه از سالن نمایش برج میلاد توضیح داد: عشق من وسترن است و فضای وسترن و اسکوپ فیلم در اینجا آنچنان که باید دیده نشد.

وی همین‌طور بودجه فیلم را شش میلیارد اعلام کرد و گفت دوست ندارد جزو سلسله فیلمسازان فاخر باشد.

او با این حال ادامه داد که وجود فیلم فاخر لازم است و فیلم‌های استراتژیکی وجود دارد که نظام باید برای آنها خرج کند، اما این مساله باید به اهلش سپرده شود.

نکته جالب این نشست غیبت فریبرز عرب‌نیا، بازیگر نقش اصلی فیلم بود که با توجه به حاشیه‌های زمان ساخت اثر و اختلافات او با حاتمی‌کیا قابل پیش‌بینی هم به نظر می‌رسید، ولی از آن جالب‌تر این بود که هیچ‌کدام از عوامل فیلم به آن اشاره نکردند و هیچ‌کدام از خبرنگاران پرسشی در این زمینه نپرسیدند. مثل این‌ که همگی به اتفاق در این مورد توجیه شده بودند!

اما جدا از فیلم «چ» باید به فیلم بشدت خوش‌ ساخت و خوش‌ ریتم «خط ویژه» سومین ساخته مصطفی کیایی اشاره کرد که با موضوع جسورانه و ساختار جدی و کمدی‌اش بارها تماشاگران را به تشویق و تحسین واداشت.

حضور چهره‌هایی چون مصطفی کیایی، هانیه توسلی، هومن سیدی، میلاد کی‌مرام، محسن کیایی، پریناز ایزدیار، سام قریبیان و میترا حجار به اضافه فیلمنامه‌ای پرجزئیات و نفسگیر فیلم را به یکی از امیدهای اکران سال آینده سینمای ایران تبدیل کرده است.

شوخی جدی فیلم با «آقازاده‌ها» و «از مردم‌ بهتران‌ها» و دستمایه قراردادن مشکلات و گرفتاری‌های مردم و پایان‌بندی مناسب از ویژگی‌های غیرقابل انکار جدیدترین ساخته کارگردان جوان و خلاقی چون کیایی بود.

و جشنواره همچنان به راهش ادامه می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها